Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

2 Anotace Název tematické oblasti: Jazyk, komunikace a sloh pro vyšší gymnázium Název učebního materiálu: Nepravidelnosti větné stavby Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_CJ0216 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 3. ročník čtyřletého gymnázia, 7. ročník osmiletého gymnázia Autor: Mgr. Karla Paclíková Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: Na základě osvojených znalostí o nepravidelnostech větné stavby student v textu rozpozná uvedené nedostatky ve stavbě výpovědi a dokáže je pojmenovat. Při produkci vlastního textu se těmto nedostatkům vyhýbá, případně je odstraní. Metodické poznámky:Materiál lze využít jako oporu pro výklad nového učiva při frontální výuce, jeho součástí je i praktické cvičení. Možné je využit materiál také k samostatnému opakování studentů před závěrečným shrnutím učiva o větné skladbě.

3 Nepravidelnosti větné stavby = nezáměrné (nemotivované) odchylky ve stavbě výpovědi

4 Posuďte z hlediska stylistického: (A) Byl schopen ke všemu. (B) Lidé nastupovali a vystupovali z tramvaje. (C) Děti, když přišly, byla jim zima. (D) Do cíle dorazili ještě před sluncem západem.

5 - narušují nejen standardní konstrukci české věty, ale jsou rušivá i z hlediska stylistického

6  Kontaminace = zkřížení, směšování různých vazeb Jméno má chybnou koncovku v důsledku toho, že je nenáležitě řízeno vazbou slova jiného, významově blízkého.  Autorovi v okamžiku tvorby textu vyvstane na mysli jiné slovo než to, které zamýšlel užít původně, a neuvědomí si, že významově blízká slova nemusejí mít stejnou vazbu. Byl schopen ke všemu.

7  Zeugma = zanedbání dvojí vazby Slova se souřadně spojí, ačkoli každé z nich vyžaduje jinou vazbu či druh připojení, takže mluvnicky správné je pouze poslední spojení.  Autor se pokouší o sevřenost textu i za cenu mluvnické chyby. Lidé nastupovali a vystupovali z tramvaje.

8  Anakolut = vyšinutí z větné stavby Souvětí pokračuje nebo končí jinak, než vyžaduje jeho začátek.  Autor v průběhu textu zapomene, jak souvětí zahájil. Děti, když přišly, byla jim zima.

9  Atrakce = spodoba slovních tvarů Slovo přijme nenáležitý tvar vlivem stejného či zvukově podobného tvaru slova sousedního – mechanicky se mu přizpůsobí.  Autor je spleten shodou či podobností tvarů dvou sousedních slov. Do cíle dorazili ještě před sluncem západem.

10 V následujícím cvičení najděte nepravidelnosti ve stavbě výpovědí, pojmenujte je a navrhněte opravu.

11 1. Za deset minut policejní hlídka v autě dorazila na místo a dva městští strážníci vstoupili do domu, kupodivu otevřenému, aby zasáhli. 2. Kdo hodlá navštívit, ať v rámci dovolené, či služební cesty, některou z exotických zemí, je vhodné včas se poradit s lékařem o očkování. 3. S parcelou se dlouho uvažovalo jako s místem pro budoucí menzu, kterou vysoké školy v nejbližším okolí naléhavě potřebují.

12 4. Mnohokrát jsme poukazovali a požadovali odstranění závažných závad na domě, ale vlastník prohlásil, že na opravu nemá peníze. 5. „Jednou, když jsem chodil ještě za svobodna s nějakou slečnou, tak mi její otec řekl, že tchyni je nejlepší mít 300 kilometrů od baráku a špatné vlakové spojení,“ vyprávěl známý herec. 6. Tento zubař byl průkopníkem tržní ekonomiky a privatizačních tendencí v českém zdravotnictví. Není divu, vždyť pocházel, žil a pracoval v kraji Baťově.

13 7. Na výstavě se nemluvilo o ničem jiném než o obrazu věnovanému neznámým dárcem. 8. Při psaní odborného textu se vyvarujeme neznámým pojmům, nebo nový odborný název nejprve zavedeme a přesně definujeme. 9. Nejzvláštnější na celém tomto procesu je, že Čína nikdy neusilovala, dokonce spíše odmítala nebo aspoň byla zcela lhostejná k šíření čínské kultury mimo hranice Číny.

14 10. Ti, kdo jsou dohnáni hladem k zoufalství a ukradnou chleba, nemůžeme je jen tak odsuzovat. 11. O žních rolníci vstávali před sluncem východem a pracovali až do jedenácti hodin, kdy již polední žár začínal být nesnesitelný. 12. Německá kopaná se již několik měsíců potýká ve veliké krizi.

15 Zdroj: archiv autorky


Stáhnout ppt "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."

Podobné prezentace


Reklamy Google