Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

2 Anotace Název tematické oblasti: Filozofie Název učebního materiálu: Racionalismus Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_ZSV0317 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: 4. ročník čtyřletého gymnázia, oktáva osmiletého gymnázia Autor: Radka Strašilová Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Student charakterizuje racionalistické názory v období barokní filozofie, má přehled o nejvýznamnějších filozofech tohoto období. Metodické poznámky:Červeně jsou vyznačené otázky, na které by měli studenti sami hledat odpověď, tzn. je potřeba jim poskytnout prostor k přemýšlení. K práci studentů je využito učebnice P. Šila a J. Karolové Člověk na cestě k moudrosti. Po splnění úkolů studenty společně odpovědi shrneme. Prezentaci je doporučeno rozdělit do dvou vyučovacích hodin (v případě, že zadáme samostatnou práci).

3 Racionalismus

4 Jak se nazývá filozofická disciplína, v níž je racionalismus jednou z hlavních odpovědí na její otázky? Jaký jiný název je vžitý pro filozofii barokního období? (viz otázka výše) •ratio – rozum •zdůrazňuje význam rozumové analýzy – oblast gnoseologie •smyslové poznání je nepřesné, k pravdivému poznání můžeme dospět pouze rozumem

5 René Descartes ( ) „Myslím, tedy jsem.“ Viz Člověk na cestě k moudrosti, text: René Descartes: Novověký obrat k subjektu (str. 130 – 131).

6 Úkoly: 1.Jak můžeme v kontextu Descartesova uvažování chápat výrok „Myslím, tedy jsem.“? 2.Jakou základní metodu Descartes používal při hledání nezpochybnitelných základů poznání? 3.Na kterého filozofa období patristiky tak navazuje? 4.K jakým závěrům Descartes dospěl? Co nelze zpochybnit?

7 Baruch Spinoza ( ) Viz Člověk na cestě k moudrosti, text: Baruch Spinoza: Etika vyložená způsobem užívaným v geometrii (str. 131 – 132).

8 Úkoly: 1.Je člověk podle B. Spinozy svobodný? 2.Je možné definovat Spinozův názor jako panteistický?

9 Gottfried Wilhelm Leibniz (1646 – 1716) (Německý barokní filosofický systém) Viz Člověk na cestě k moudrosti, text: G. W. Leibniz: Návrat k atomům (str. 132 – 133)

10 Úkoly: 1.V čem spočívá Leibnizova kritika Descartese? 2.Na koho myšlenkově navazuje? Jak? 3.Co jsou monády? 4.Co je tzv. předzjednaná harmonie? Kdo ji „nastavil“? 5.Co je jediným pramenem pravdivého poznání?

11 Bonus: Kdo z osvícenských filozofů kritizoval Leibnizův názor, že Bůh stvořil nejlepší ze všech možných světů? (nápověda: z hodin literatury určitě znáte dílo Candide  )

12 Zdroje: Archiv autorky.


Stáhnout ppt "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."

Podobné prezentace


Reklamy Google