Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a."— Transkript prezentace:

1 Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Téma:Substantiva - číslo Jméno autora:Kateřina Halaštová Vytvořeno dne: Metodický popis – anotace:Seznamuje žáky s mluvnickou kategorií jmen – číslem. Závěr prezentace slouží k procvičení poznatků. SUBSTANTIVA - ČÍSLO

2  Mluvnické číslo udává počet účastníků.  V češtině rozlišujeme dvě čísla: 1)singulár – číslo jednotné (počet jeden) 2)plurál - číslo množné (počet větší než jeden)  Ve staré češtině existoval ještě tzv. duál – číslo dvojné, které zvláštními tvary vyjadřovalo skutečnosti, které se vyskytovaly ve dvojicích. Duál zanikl, ale v současném jazyce nám jej připomínají jeho zbytky – např. množné číslo slov dvě, obě a párových tělesných orgánů: ruce, nohy, prsa, kolena, ramena, oči, uši

3  Vyjadřuje počet „jeden“ – př. oheň, strop, váza  Některá slova vyjadřují jednotným číslem souhrn mnoha jedinců, objektů – tzv. hromadná substantiva (př. kamení, uhlí, zrní, dříví, křoví, listí, rostlinstvo, žactvo, ptactvo, studenstvo, včelstvo…) SINGULÁR

4  Počet více než jeden – př. ohně, stropy, vázy  Pomnožná substantiva – tato podstatná jména mají jen tvar množného čísla, přitom však vyjadřují jediný objekt, pojem (př. Vánoce, Velikonoce, Hromnice, Budějovice, Hranice, Pardubice, Tatry, Beskydy, dveře, housle, narozeniny, prázdniny, kamna, tepláky, nůžky, spalničky…) PLURÁL

5 Určit mluvnické číslo jmen a roztřídit na substantiva pomnožná a hromadná. Loďstvo… Domažlice… Kalhoty… Varhany… Vojsko… Třicátiny… Karlovy Vary… Lipany… Dříví… Plavky… Sáňky… Mládež… Rákosí… Vidle… Zásnuby… CVIČENÍ 1 HromadnáPomnožná

6 Převést do instrumentálu plurálu: Hluboké modré oko… Rozviklaná noha stolu… Zlatá česká ručička… Rozbité ucho hrnce… Oba moji bratři… Tvoje zlomená ruka… Kožené ucho tašky… Zatrhlé oko na punčoše… Dvě děvčata… CVIČENÍ 2

7 Doplnit tabulku: CVIČENÍ 3 singulárplurálhromadné substantivum Pták Stromy Nádobí Student Úředníci Křoví Páni Révoví

8  MARTINEC, Ivo; TUŠKOVÁ, Jana Marie; ZIMOVÁ, Ludmila. Mluvnice – učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus,  KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN,  SOCHROVÁ, Marie. Cvičení z českého jazyka v kostce. Praha: Fragment,  FLAUBERT, Gustave. Paní Bovaryová. Praha: Ikar,  HAVRÁNEK, Bohuslav; JEDLIČKA, Alois. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, POUŽITÁ LITERATURA


Stáhnout ppt "Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a."

Podobné prezentace


Reklamy Google