Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Inovujeme Standardy VKIS 28.4.2011 Knihovnická dílna Národní knihovna ČR

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Inovujeme Standardy VKIS 28.4.2011 Knihovnická dílna Národní knihovna ČR"— Transkript prezentace:

1 Inovujeme Standardy VKIS Knihovnická dílna Národní knihovna ČR

2 Proč měníme standardy?  Původní standard vyhlášen před 6 lety  Více analytických dat  Knihovny se mění  Rozšířit počet údajů, které charakterizují činnost knihovny  Audity knihoven

3 Standardy VKIS  2005 – Metodický pokyn Ministerstva kultury, který vymezuje standardy VKIS  Kategorizace knihoven podle počtu obsluhované populace  Standardizováno 5 parametrů podmínek pro činnost knihoven  Stanovení hodnoty standardů pro jednotlivé kategorie knihoven Optimální hodnoty  Obecné principy poskytování VKIS 3

4 Přehled standardů Všeobecné podmínky pro činnost knihoven: Dostupnost VKIS všem bez rozdílu Dostupnost VKIS pro menšiny Dostupnost webové stránky knihovny Docházková vzdálenost Respektování Manifestu veřejných knihoven 4

5 Kalkulátor pro vyhodnocování standardu VKIS 5

6 Cíl standardu VKIS  Charakterizovat podmínky činnosti knihovny, které jsou předpokladem pro dobré služby  Definovat, co je to „dobrá knihovna“  Srovnávací bod  Motivovat zřizovatele ke zlepšení knihovny  Poskytnout pracovníkům knihovny argumenty pro zřizovatele při rozhodování o knihovně

7 Kategorizace knihoven Počet obyvatelPočet knihoven Do až až až až až až Více než

8 Co je nového ve standardu?  Aktualizace stávajících indikátorů  Vymezení nových indikátorů  Charakteristika funkcí veřejných knihoven  Využití mezinárodních doporučení  Manifest IFLA/UNESCO o veřejných knihovnách  Směrnice IFLA: Služby veřejných knihoven  Manifest IFLA o přístupu k Internetu  Inspirace standardy pro veřejné knihovny v SRN a Velké Británii

9 Manifest IFLA/UNESCO o veřejných knihovnách Veřejná knihovna je místní branou do světa vědomostí a základním předpokladem celoživotního vzdělávání, nezávislého rozhodování a kulturního rozvoje jednotlivců i společenských skupin.

10 Klíčové činnosti veřejné knihovny  vytváření a posilování čtenářských návyků od raného dětství;  podpora samostatného sebevzdělávání i všech stupňů školského vzdělávání;  poskytování příležitosti pro osobní tvůrčí rozvoj;  povzbuzování imaginace a kreativity dětí a mládeže;  podpora uvědomělého přístupu ke kulturnímu dědictví a k hodnotám umění a pokroku vědy;  zajišťování přístupu ke všem kulturním formám prezentace reprodukčního umění;  podpora dialogu mezi kulturami a kulturní rozmanitosti;  podpora tradice lidové slovesnosti;  zpřístupňování všech druhů obecních informací;  poskytování informačních služeb místním podnikům, sdružením a zájmovým skupinám;  podpora rozvoje informační a počítačové gramotnosti;  podpora a podíl na všech akcích a programech zabývajících se odstraňováním negramotnosti, resp. - je-li to třeba - podněcování takových aktivit.

11 Nové indikátory standardu Stávající indikátory provozní doba knihovny pro veřejnost, tvorba knihovního fondu a informačních zdrojů, studijní místa pro uživatele knihovny, přístup k internetu a informačním technologiím, umístění knihovny v obci, Nové indikátory plocha knihovny určená pro uživatele, webová prezentace knihovny, elektronický katalog knihovny na internetu pracovníci knihovny a jejich vzdělávání, měření spokojenosti uživatelů knihovny.

12 Změny stávajících indikátorů

13 Provozní doba knihovny pro veřejnost Optimální přístup ke knihovnickým službám vyžaduje, aby knihovna byla otevřena v době maximálně vyhovující těm, kteří žijí, pracují a studují v místě jejího působení. Tento přístup by měl být rozšířen na udržování telefonického spojení nebo zajištění přístupu k webovým stránkám vybraných služeb 24 hodin denně. (Směrnice IFLA: Služby veřejných knihoven)

14 Provozní doba knihovny pro veřejnost Indikátor: počet provozních hodin pro veřejnost týdně Definice: provozní doba nejdéle otevřeného útvaru služeb  Podle situace v místě je vhodné stanovit proporce provozní doby v dopoledních a odpoledních hodinách a v sobotu a v neděli.  Rozsah provozní doby knihovny není totožný s celkovým objemem pracovní kapacity nezbytné pro zajištění činností knihovny. Pracovní doba pracovníka knihovny v obcích do obyvatel by měla být orientačně o jednu třetinu delší než provozní doba knihovny. Ve větších knihovnách se přiměřeně přihlédne k celkovému rozsahu činností knihovny.

15 Provozní doba Počet obyvatelSoučasnýNávrh Do – až 155 – až 2015 až až 2523 až až 3528 až až 4540 až až a více Indikátor: počet provozních hodin pro veřejnost týdně

16 Provozní doba Pozitivní trend: rozšiřování provozní doby

17 Tvorba knihovního fondu a informačních zdrojů  Knihovna zpřístupňuje knihovní fond a další informační zdroje odpovídající zájmům všech věkových vrstev. Knihovní fond obsahuje jak tradiční materiály, tak všechny další druhy moderních informačních médií a zdrojů. Základním požadavkem je vysoká kvalita fondů knihovny a jejich souvislost s místními potřebami. Fondy musí odrážet aktuální trendy a směry vývoje společnosti a být pamětí tvořivého úsilí lidstva.  Fondy ani služby by neměly být ideologicky, politicky, ani z náboženských důvodů cenzurovány a neměly by být pod komerčním tlakem. (Manifest IFLA/UNESCO)

18 Financování doplňování KF ,92,52,86,31 Meziroční inflace v % Současný stav NávrhCelostátní průměr Částka v Kč/1 obyvatele ,3

19 Financování doplňování KF  Výdaj na doplňování knihovního fondu, tj. částka v Kč na 1 obyvatele obce vydaná na nákup knihovního fondu za jeden kalendářní rok.  Při stanovení výdajů na nákup knihovního fondu se doporučuje zajistit zvyšování částky na nákup knihovního fondu v návaznosti na zjištěnou inflaci v uplynulém roce.  Při hodnocení tohoto parametru se nezapočítávají knihovní jednotky získané dočasně z výměnného fondu, který je vytvářen v rámci příslušného regionu. To platí i pro výdaje na nákup výměnných fondů, které jsou hrazeny z dotace na výkon regionálních funkcí.

20 Výdaje na nákup KF na 1 obyvatele Trend: vzestup

21 Objem přírůstku KF Trend: Pokles počtu knihoven, které splňují standard

22 Nový indikátor pro obnovu KF Indikátor: 10 % roční obnovy knihovního fondu ve volném výběru novými přírůstky.  Příklad: knihovna má knihovní fond o rozsahu kj., ročně by měla získat nových přírůstků.  Knihovna má nejméně 75 % knihovních jednotek ve volném výběru. (Splňuje 90 % knihoven)

23 Obměna knihovního fondu % obnovy KF Počet knihoven%Doba obměny KF 6 a více %4498Obměna za let 5 - 5,991463Obměna za let 4 - 4,992565Obměna za let 3 - 3,994017Obměna za let 2 - 2, Obměna za let 1 - 1, Obměna za let Do 1 %88116Obměna za 100 a více let Bez obnovy KF, chyby CELKEM

24

25 Studijní místa pro uživatele knihovny Doporučená hodnota Počet obyvatel obcePočet studijních míst 1 – 5004 až až až až až až až 120 Více než a více

26 Přístup k internetu a IT Návrh Doporučená hodnota Počet obyvatel obce Počet stanic 1 – 5001 až až až až až až 20 Více než a více  Přípojky k internetu  WIFI  Obnova ICT nejpozději do 5 let Podpora přípojek k internetu a wifi, obnova ICT nejpozději za 5 let

27 Umístění knihovny v obci  Doporučuje se umístění knihovny v centru sídelního útvaru nebo v blízkosti centra.  Docházková vzdálenost pro okruh přímé působnosti nemá přesáhnout 15 minut pěší chůze nebo jízdy veřejným dopravním prostředkem hromadné dopravy nebo autem.  Pokud docházková vzdálenost přesáhne uvedený indikátor, je vhodné zajistit dostupnost knihovnických služeb zřízením pobočky, pojízdnou knihovnou nebo jiným způsobem.

28 Nové indikátory

29 Plocha knihovny určená pro uživatele Indikátor: Knihovna má k dispozici nejméně 60 m 2 na 1000 obyvatel obce nebo spádové oblasti. V obcích do 1000 obyvatel se tento ukazatel použije v přiměřeném rozsahu tak, aby byly zajištěny všechny funkce knihovny.  Plocha určená uživatelům zahrnuje celkovou užitnou plochu knihovny určenou návštěvníkům (v hlavní budově a pobočkách), např. volný výběr, studovny, čítárny včetně letních čítáren, přednáškové (divadelní) sály apod. Nezahrnují se uzavřená skladiště, schodiště, vstupní prostory, sociální zařízení atd.  Při hodnocení prostorového zajištění knihovny a při projektové přípravě výstavby i rekonstrukce knihovny se v přiměřeném rozsahu použije typizační směrnice Ministerstva kultury.

30

31 a více obyvatel Uničov Kuřim Kyjov Poděbrady Pelhřimov Vyškov Žďár nad Sázavou Hodonín Chomutov Hradec Králové

32 6000 – 8000 obyvatel Týniště nad Orlicí Letovice Světlá nad Sázavou Kaplice Odry Sedlčany Tišnov858569

33 5000 obyvatel Horažďovice Postoloprty Kdyně Rousínov Nýrsko Odolena Voda Hradec nad Moravicí Valašské Klobouky Rosice Brumov-Bylnice Fulnek594773

34 4000 obyvatel Velešín Jaroměřice nad Rokytnou Cvikov Pečky Rožmitál pod Třemšínem Votice Horní Suchá Police nad Metují Králíky Luhačovice Vamberk Bělá pod Bezdězem481587

35 3000 obyvatel Moravský Beroun Planá nad Lužnicí Březnice Rájec-Jestřebí Brtnice Velké Bílovice Zliv Brušperk Lišov Zbýšov Mosty u Jablunkova Borovany399873

36 2000 obyvatel Křemže Mladá Vožice Nové Sedlo Sedlec-Prčice Český Dub Jevíčko Morkovice-Slížany Konice Rajhrad Ivanovice na Hané Kostelec na Hané Koryčany293780

37 1000 obyvatel Horní Lideč Žihle Hnojník Městečko Trnávka Vlachovice Kunžak Světlá Hora Hrušky Dříteň Brodek u Prostějova Čkyně Horní Stropnice

38 Webová prezentace knihovny Indikátor: Dostupnost informací o knihovně a jejích službách dálkovým přístupem je zajištěna prostřednictvím webové stránky.  Webová stránka má jednoznačnou doménu na internetu nebo využívá domény svého provozovatele. Skládá se ze souboru digitálních dokumentů obsahujících základní informace o knihovně a zprostředkujících elektronické služby knihovny (např. elektronický katalog, licencované i vlastní databáze, on-line výpůjční služby, on-line informační služby).  Charakteristika obsahu, struktury  Přizpůsobení pro zrakově postižené

39

40 Elektronický katalog knihovny na internetu Indikátor: Knihovny působící v obcích s počtem obyvatel vyšším než 500 nabízí elektronický katalog knihovny, který může veřejnost využívat prostřednictvím dálkového přístupu, tj. přes webové rozhraní.

41

42 Pracovníci knihovny a jejich vzdělávání Indikátor: Dalšímu odbornému vzdělávání je ročně na 1 pracovníka věnováno minimálně 48 pracovních hodin. Pracovníci působící v knihovnách s rozsahem provozní doby menším než 10 provozních hodin týdně absolvují další odborné vzdělávání ročně v rozsahu nejméně 8 pracovních hodin.

43 Měření spokojenost uživatelů knihovny  Spokojenost uživatelů se zjišťuje pravidelně každých 5 let pomocí standardizovaného dotazníku (ankety). Hodnocení služeb knihovny se provádí u dospělých nad 15 let a u dětí a mládeže do 15 let.  Provozovatelé knihoven průběžně sledují a monitorují výkony knihoven pomocí měření spokojenosti uživatelů pro potřeby řízení a financování knihovny. Cílem standardu je poskytnout spolehlivé údaje o tom, jak uživatelé posuzují služby knihovny.

44 Měření spokojenost uživatelů knihovny Indikátor spokojenosti dospělé populace nad 15 let:  Více než 90 % uživatelů hodnotí služby knihovny jako dobré nebo velmi dobré.  velmi dobré  dobré  přiměřené  špatné  velmi špatné Indikátor spokojenosti dětí a mládeže do 15 let:  Více než 75 % dětí a mládeže hodnotí služby knihovny stupněm dobrý.  dobré  přiměřené  špatné

45 Na závěr  Standard VKIS není samospasitelný  Charakterizuje „dobrou praxi“  Měl by motivovat a inspirovat  Měl by být pro knihovny oporou

46 Děkuji za pozornost!

47 Inovujeme Standardy VKIS Knihovnická dílna Národní knihovna ČR


Stáhnout ppt "Inovujeme Standardy VKIS 28.4.2011 Knihovnická dílna Národní knihovna ČR"

Podobné prezentace


Reklamy Google