Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nový standard pro veřejné knihovny 15.9.2011 Knihovny současnosti 2011 České Budějovice Národní knihovna ČR

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nový standard pro veřejné knihovny 15.9.2011 Knihovny současnosti 2011 České Budějovice Národní knihovna ČR"— Transkript prezentace:

1 Nový standard pro veřejné knihovny Knihovny současnosti 2011 České Budějovice Národní knihovna ČR

2 Proč měníme standardy?  Původní standard vyhlášen před 7 lety  Více analytických dat  Knihovny se mění  Audity knihoven – proč knihovny dělají to, co dělají a za co utrácí veřejné peníze  Rozšířit počet údajů, které charakterizují podmínky pro činnost knihovny

3 Postup prací na novele  Sběr zahraničních zkušeností  Pracovní skupina – 31 členů  Analýza statistický dat benchmarking  Anketa  Pojetí standardu + nastavení standardu  Kategorizace knihoven  Návrhy na zrušení indikátorů  Návrhy na nové indikátory  Diskusní semináře

4 Cíl standardu VKIS  Definovat, co je to „dobrá knihovna“  Standard jako srovnávací bod  Charakterizovat podmínky činnosti knihovny, které jsou předpokladem pro dobré služby  Motivovat zřizovatele ke zlepšení knihovny  Poskytnout pracovníkům knihovny argumenty pro zřizovatele při rozhodování o knihovně

5 Co je nového ve standardu?  Aktualizace stávajících indikátorů  Vymezení nových indikátorů  Charakteristika funkcí veřejných knihoven  Využití mezinárodních doporučení  Manifest IFLA/UNESCO o veřejných knihovnách  Směrnice IFLA: Služby veřejných knihoven  Manifest IFLA o přístupu k Internetu  Inspirace standardy pro veřejné knihovny v SRN a Velké Británii

6 Manifest IFLA/UNESCO o veřejných knihovnách Veřejná knihovna je místní branou do světa vědomostí a základním předpokladem celoživotního vzdělávání, nezávislého rozhodování a kulturního rozvoje jednotlivců i společenských skupin.

7 Kategorizace knihoven Počet obyvatelPočet knihoven Do až až až až až až Více než

8 Kategorizace knihoven Počet obyvatelPočet knihoven Do až až až až až až Více než

9 Stávající indikátory standardu Provozní doba Dostupnost knihovny Plocha knihovny Webová stránka Knihovní fond - financování Knihovní fond - přírůstek Online katalog Vzdělávání pracovníků Studijní místa Internetová místa Spokojenost uživatelů

10 Nové indikátory standardu Provozní doba Dostupnost knihovny Plocha knihovny Webová stránka Knihovní fond - financování Knihovní fond - přírůstek Online katalog Vzdělávání pracovníků Studijní místa Internetová místa Spokojenost uživatelů

11 Nové indikátory standardu Provozní doba Dostupnost knihovny Plocha knihovny Webová stránka Knihovní fond - financování Knihovní fond - % obměny Online katalog Vzdělávání pracovníků Studijní místa Internetová místa Spokojenost uživatelů

12 Změny stávajících indikátorů

13 Trendy plnění standardu Provozní doba Dostupnost knihovny Knihovní fond - financování Knihovní fond - přírůstek Studijní místa Internetová místa

14 Provozní doba Počet obyvatelSoučasnýNávrh Do 5005 – až 155 – až 2015 až až 2523 až až 3528 až až 4540 až až a více Indikátor: počet provozních hodin pro veřejnost týdně

15

16 Financování doplňování KF ,92,52,86,31 Meziroční inflace v % Současný stav NávrhCelostátní průměr Částka v Kč/1 obyvatele ,3

17 Nový indikátor pro obnovu KF Indikátor: 10 % roční obnovy knihovního fondu ve volném výběru novými přírůstky.  Příklad: knihovna má knihovní fond o rozsahu kj., ročně by měla získat nových přírůstků.  Knihovna má nejméně 75 % knihovních jednotek ve volném výběru. (Splňuje 90 % knihoven)

18 Obměna knihovního fondu % obnovy KF Počet knihoven%Doba obměny KF 6 a více %4498Obměna za let 5 – 6 %1463Obměna za let 4 – 5 %2565Obměna za let 3 – 4 %4017Obměna za let 2 – 3 %59611Obměna za let 1 – 2 %98218Obměna za let Do 1 %88116Obměna za 100 a více let Bez obnovy KF, chyby CELKEM

19 Nové indikátory standardu Provozní doba Dostupnost knihovny Plocha knihovny Webová stránka Knihovní fond - financování Knihovní fond - přírůstek Online katalog Vzdělávání pracovníků Studijní místa Internetová místa Spokojenost uživatelů

20 Plocha knihovny určená pro uživatele Indikátor: Knihovna má k dispozici nejméně 60 m 2 na 1000 obyvatel obce nebo spádové oblasti. V obcích do 1000 obyvatel se tento ukazatel použije v přiměřeném rozsahu tak, aby byly zajištěny všechny funkce knihovny.

21

22 MěstoPočet obyvatelm2/1000 obyvatel Pelhřimov Vyškov Žďár nad Sázavou Chomutov Hradec Králové Kaplice Sedlčany Tišnov Horažďovice Valašské Klobouky Velešín Rožmitál pod Třemšínem Police nad Metují Králíky Planá nad Lužnicí Jevíčko287470

23 Webová prezentace knihovny Indikátor: Dostupnost informací o knihovně a jejích službách dálkovým přístupem je zajištěna prostřednictvím webové stránky.  Charakteristika obsahu, struktury  Přizpůsobení pro zrakově postižené

24

25 Elektronický katalog knihovny na internetu Indikátor: Knihovny působící v obcích s počtem obyvatel vyšším než 500 nabízí elektronický katalog knihovny, který může veřejnost využívat prostřednictvím dálkového přístupu, tj. přes webové rozhraní.

26

27 Pracovníci knihovny a jejich vzdělávání Indikátor: Dalšímu odbornému vzdělávání je ročně na 1 pracovníka věnováno minimálně 48 pracovních hodin. Pracovníci působící v knihovnách s rozsahem provozní doby menším než 10 provozních hodin týdně absolvují další odborné vzdělávání ročně v rozsahu nejméně 8 pracovních hodin.

28 Měření spokojenost uživatelů knihovny  Spokojenost uživatelů se zjišťuje pravidelně každých 5 let pomocí standardizovaného dotazníku (ankety). Hodnocení služeb knihovny se provádí u dospělých nad 15 let a u dětí a mládeže do 15 let.  Provozovatelé knihoven průběžně sledují a monitorují výkony knihoven pomocí měření spokojenosti uživatelů pro potřeby řízení a financování knihovny. Cílem standardu je poskytnout spolehlivé údaje o tom, jak uživatelé posuzují služby knihovny.

29 Měření spokojenost uživatelů knihovny Indikátor spokojenosti dospělé populace nad 15 let: Více než 90 % uživatelů hodnotí služby knihovny jako dobré nebo velmi dobré.  velmi dobré  dobré  přiměřené  špatné  velmi špatné Indikátor spokojenosti dětí a mládeže do 15 let: Více než 75 % dětí a mládeže hodnotí služby knihovny stupněm dobrý.  dobré  přiměřené  špatné

30 Jaká je „dobrá“ knihovna? Provozní doba Dostupnost knihovny Plocha knihovny Webová stránka Knihovní fond - financování Knihovní fond - přírůstek Online katalog Vzdělávání pracovníků Studijní místa Internetová místa Spokojenost uživatelů

31 Na závěr  Standard VKIS není samospasitelný  Charakterizuje „dobrou praxi“  Měl by motivovat a inspirovat  Měl by být pro knihovny oporou

32 Děkuji za pozornost!

33 Nový standard pro veřejné knihovny Knihovny současnosti 2011 České Budějovice Národní knihovna ČR


Stáhnout ppt "Nový standard pro veřejné knihovny 15.9.2011 Knihovny současnosti 2011 České Budějovice Národní knihovna ČR"

Podobné prezentace


Reklamy Google