Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Jaroslava Pindryčová Tematická oblast: Termodynamika Název DUMu: Teplo Kód: VY_32_INOVACE_FY.1.06 Datum: Cílová skupina: Žáci nižšího gymnázia Klíčová slova:Teplo, kalorimetrická rovnice Anotace: Vysvětlení pojmů teplo, šíření tepla

2 TEPLO

3 Teplo je část vnitřní energie, kterou si těleso vymění (tj. přijme nebo odevzdá) při styku s jiným tělesem, aniž by přitom docházelo ke konání práce. Mluvíme o tepelné výměně. Teplo popisuje procesy, při nichž dochází ke srážkám jednotlivých částic, které přímo nemůžeme sledovat ani měřit.vnitřní energietepelné výměně

4 Teplo je fyzikální veličina popisující změnu termodynamického stavu tělesa, nikoli stav samotný. Jednotky tepla jsou shodné s jednotkami energie a práce. Jednotky energiepráce Měřením tepla se zabývá kalorimetrie, teplo se měří kalorimetry.kalorimetriekalorimetry

5 Teplo - fyzikální veličina značka Q jednotka J (Joule) závisí na rozdílu teplot (t-t o ) hmotnosti tělesa m látce, z které je těleso zhotoveno c Q = c.m.(t-t o ) - teplo přijaté Q = c.m.(t o -t) - teplo odevzdané m.... hmotnost tělesa t … konečná teplota t o.... počáteční teplota c... měrná tepelná kapacita

6 Šířením tepla bez konání práce se zabývá termokinetika Tepelnými ději obecně termodynamika. Způsoby šíření tepla vedením - dotyk těles ruka na kamnech, prádlo na topení, lžička v čaji

7 sáláním = zářením - na dálku - závisí na teplotě zdroje, vzdálenosti, barvě tělesa a úpravě povrchu Slunce, kamna, krb, žárovka prouděním - teplejší látka stoupá vzhůru, studenější klesá (v kapalinách a plynech) tvorba větru, protuberance na Slunci, ústřední topení

8 Př. Jaké teplo přijme voda o hmotnosti 5kg, když zvýší svou teplotu z 20 o C na 90 o C? m = 5 kgQ = c.m.(t-t o ) t = 90 o C t o = 20 o CQ = (90-20) J Q = ? kJQ = 1463 kJ c = 4180 J/kg. o C Voda přijme teplo 1463 kJ.

9 Zdroje RAUNER, Karel, Josef PETŘÍK, Jitka PROKŠOVÁ a Miroslav RANDA. Fyzika 8: pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, ISBN RAUNER, Karel, Josef PETŘÍK, Jitka PROKŠOVÁ a Miroslav RANDA. Fyzika 8: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, ISBN


Stáhnout ppt "Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google