Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Jaroslava Pindryčová Tematická oblast: Termodynamika Název DUMu: Změny skupenství Kód: VY_32_INOVACE_FY.1.04 Datum: Cílová skupina: Žáci nižšího gymnázia Klíčová slova:změna skupenství, skupenské teplo Anotace: Vysvětlení pojmů změna skupenství, skupenské teplo, měrné skupenské teplo

2 Teplo, změna skupenství

3 Veličiny m [kg] hmotnost Q [J] teplo c [J.kg -1.K -1 ] měrná tepelná kapacita L [J] skupenské teplo l [J. kg -1 ]měrné skupenské teplo t [°C] teplota

4 Vzorce Výpočet tepla: Q = m.c.(t 2 -t 1 ) Tání / tuhnutí: L t = m.l t Vypařování / kondenzace: L v = m.l v Sublimace / desublimace: L s = m.l s Rozdíl teplot: Δt = t 2 -t 1

5 Příklad I. Ve varné konvici je voda o hmotnosti 500 g a teplotě 20°C. Jaké teplo musí varná konvice dodat vodě, aby voda dosáhla teploty varu? Měrná tepelná kapacita vody je 4,2 kJ.kg -1.°C -1. Zanedbejte tepelné ztráty. m = 500 g = 0,5 kg t 1 = 20°C t 2 = 100°C c = 4200 J.kg -1.°C -1 Q = ? J Q = m.c.(t2-t1) Q = 0, (100-20) Q = J = 168 kJ

6 Příklad II. Měděný váleček o hmotnosti 5 kg a teplotě 20° přijal teplo 168 kJ. Na jakou teplotu se ohřál? m = 5 kg t 1 = 20°C t 2 = ? °C c = 383 J.kg -1.°C -1 Q = 168 kJ = J Q = m.c.(t 2 -t 1 ) t 2 = Q/m.c+t 1 t 2 = / t 2 = 107,7 °C Přestože má váleček 10x větší hmotnost než voda v předchozím příkladu, ohřál se na téměř stejnou teplotu.

7 Příklad III. Teplo varné konvice z prvního příkladu (168kJ) bylo použito na rozpuštění ledu o teplotě 0 °C. Jaké množství ledu toto teplo rozpustí? L t = 168 kJ = J l t = 334 kJ.kg -1 m = ? kg L t = l t. m m = L t / l t m = / m = 0,5 kg Všimněte si, že přibližně stejné množství tepla je potřebné na rozpuštění ledu jako na ohřátí vody z 20 °C na 100 °C.

8 Příklad IV. Jaké teplo musí dodat varná konvice pro vypaření vody o hmotnosti 0,5 kg teplé 100 °C? Měrné skupenské teplo varu vody je J.kg -1 l v = J.kg -1 m = 0,5 kg L v = ? J L v = l v. m L v = ,5 L v = J Porovnejte teplo potřebné pro roztátí ledu v předchozím případě s teplem potřebným pro vypaření stejného množství vody v tomto případě.

9 Příklad V. Určete z jakého materiálu je vyroben chladič procesoru počítače o hmotnosti 200 g, který se ohřeje z 20°C na 40°C a odvede teplo 3584 J z procesoru. Další tepelné děje zanedbejte. Zanedbejte tepelné ztráty. m = 200 g = 0,2 kg t 1 = 20°C t 2 = 40°C Q = J c = ? J.kg -1.°C -1 Q = m.c.(t 2 -t 1 ) c = Q / (m. (t 2 -t 1 )) c = / (0,2.(40-20)) c = 896 J.kg -1.°C -1 Chladič je vyroben z hliníku.


Stáhnout ppt "Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google