Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Jaroslava Pindryčová Tematická oblast: Termodynamika Název DUMu: Změny skupenství Kód: VY_32_INOVACE_FY.1.05 Datum: Cílová skupina: Žáci nižšího gymnázia Klíčová slova:změna skupenství, skupenské teplo Anotace: Vysvětlení pojmů změna skupenství, skupenské teplo, měrné skupenské teplo

2 Tepelné jevy Skupenské přeměny

3 Obsah • Změna skupenství • Tání a tuhnutí • Vypařování a kondenzace • Sublimace a desublimace

4 Změna skupenství • Změna skupenství je fyzikální změna -mění se fyzikální vlastnosti dané látky • Když látku zahříváme, její částice se začnou rychleji pohybovat - vzrůstá kinetická energie částic • Když látku ochlazujeme, její částice se začnou pomaleji pohybovat - pohyb částic se zpomaluje – klesá kinetická energie částic

5 Tání a tuhnutí • Děj, při kterém se kapalina mění v pevnou látku nazýváme tuhnutí • Děj, při kterém se pevná látka mění v kapalinu, nazýváme tání • Teplota tání a teplota tuhnutí u krystalických látek je stejná

6 Skupenské teplo tání • Teplo, které musíme dodat látce, aby se přeměnila na kapalinu téže teploty • Značka: L t [J] • K porovnání, množství tepla, které musíme dodat 1kg pevných látek k přeměně na kapalinu téže teploty, zavádíme měrné skupenské teplo tání

7 Vypařování a kapalnění (kondenzace) • Děj, při kterém se kapalina mění v plyn (páru), nazýváme vypařování – Rychlost vypařování závisí na velikosti povrchu dané látky, na teplotě, na chemickém složení kapaliny a na odvádění vznikajících par • Opačný děj se nazývá kondenzace (kapalnění) je to přeměna plynu v kapalinu

8 Skupenské teplo varu • Při určité teplotě dochází k varu látky (látka se vypařuje z celého objemu). • Teplota varu není stálá, závisí na tlaku a na chemickém složení dané kapaliny • Teplo, které musíme kapalině dodat, abychom ji přeměnili na plyn téže teploty nazýváme skupenské teplo varu

9 Měrné skupenské teplo varu • Teplo, které musíme při teplotě varu dodat 1kg kapalin k aby se přeměnily na plyn • Pro skupenské teplo varu platí • Voda vře za normálního atmosferického tlaku 101kPa při 100°C

10 Sublimace a desublimace • Děj, při kterém se pevná látka mění přímo v plyn, nazýváme sublimace • Děj, při kterém se plyn přeměňuje na pevnou látku nazýváme desublimace • Závisí na teplotě, tlaku a na vlastnostech látek

11 Zdroje • AUNER, Karel, Josef PETŘÍK, Jitka PROKŠOVÁ a Miroslav RANDA. Fyzika 8: pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, ISBN • RAUNER, Karel, Josef PETŘÍK, Jitka PROKŠOVÁ a Miroslav RANDA. Fyzika 8: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, ISBN


Stáhnout ppt "Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google