Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb RAMPS -

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb RAMPS -"— Transkript prezentace:

1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb RAMPS - VIP III  OP VK  Oblast podpory 4a.1  Systémový rámec počátečního vzdělávání  MŠMT  Partner NÚV  OP VK  Oblast podpory 4a.1  Systémový rámec počátečního vzdělávání  MŠMT  Partner NÚV

2  Projekt navazuje na projekty VIP-Kariéra a RŠPP(VIP II)  Poradenská služba ve škole, která je zajišťovaná školním psychologem/speciálním pedagogem, výchovným poradcem, školním metodikem prevence, ve spolupráci s pedagogy školy a ředitelem školy je obvykle vymezována také jako faktor, který může ovlivnit kvalitu školy- průběhu vzdělávání a zejména pak skrytého kurikula  Poradenské služby pomáhají zvyšovat kvalitu a efektivitu poskytovaných vzdělávacích služeb školy podporou a pomocí třem hlavním zainteresovaným stranám – všem žákům, rodičům – zákonným zástupcům a pedagogům školy včetně jeho vedení  Poradenské služby přispívají k zvyšování exkluzivity prostředí v českém školství prostřednictvím podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami  Poradenští pracovníci pomáhají budovat zdravé klima ve školách poskytovanou adekvátní intervenční podporou

3 Hlavní cíl: Projekt je zaměřen na zvýšení kvality poskytovaných služeb ve školách a ŠPZ, které jsou poskytovány školními psychology, školními speciálními pedagogy a metodiky. Obecné cíle:  zajišťovat široké spektrum poradenských služeb žákům, pedagogům a rodičům,  vytvořit síť metodické podpory - propojení sítí školních a školských poradenských služeb v oblasti metodického vedení,  vytvořit základ integrované metodické podpory poradenského systému v ČR  podpořit školní poradenská pracoviště,  rozšířit síť preventivních služeb poskytovaných SVP,  poskytovat metod.podporu školním a školským poradenským pracovníkům  poskytnout odborné vzděl. a supervizi poradenským pracovníkům projektu

4 Specifické cíle projektu:  Zvýšení kvality poradenských služeb, nastavení pravidel pro sjednocení jejich úrovně v rámci ČR a supervize systému poskytování poradenských služeb.  Reflexe požadavků EU kladených na kvalitu a efektivitu poskytovaných poradenských služeb a vytvoření sítě integrované metodické podpory.  Vytvoření metodické podpory pro vznikající i stávající školní poradenská pracoviště, pro školská poradenská zařízení na úrovni krajů (PPP, SPC) a pro Střediska výchovné péče.  Tvorba modelové struktury programů DVPP pro školní psychology a speciální pedagogy ve školských poradenských zařízeních s reflexí k dosavadní přípravě začínajících odborníků a ke vzdělávacímu standardu.  Nastavení metodické podpory a supervize ve školských poradenských zařízeních.

5  Ověření modelové struktury vzdělávání založené na sledování dosažených kompetencí pro školní psychology, speciální pedagogy, doplnění DVPP pro školní metodiky prevence a výchovné poradce.  Dojde k vytvoření katalogu, který definuje stupně poradenské podpory pro žáky ohrožené předčasným odchodem ze vzdělávání, žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (a žáky v režimu podpůrných a vyrovnávacích opatření), k ověření a porovnání modelů integrativního a inkluzivního vzdělávání žáků, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.  Rozšíření poradenské služby pro žáky s poruchami chování prostřednictvím činnosti středisek výchovné péče a vypracování návrhů na legislativní změny v systému poradenských služeb, školního a školského poradenství, které pomohou zefektivnit služby, zajistit metodickou podporu a nastavit mechanismy kontroly těchto služeb.

6  1 Podpora školám v práci s podpůrnými a vyrovnávacími opatřeními  2Metodická a supervizní podpora pro školní poradenská pracoviště  3Metodická a supervizní podpora pro školská poradenská zařízení a střediska výchovné péče  4Vzdělávání poradenských pracovníků na úrovni škol a školských poradenských zařízení  5Poradenská péče pro žáky zajišťovaná střediskem výchovné péče

7  Žáci základních a středních škol a zvláště pak na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a na žáky s potřebou vyrovnávacích a podpůrných opatření.  Pracovníci školských poradenských zařízení (pedagogicko - psychologických poraden - PPP a speciálně pedagogických center - SPC), včetně pracovníků SVP  Pedagogičtí a vedoucí pedagogičtí pracovníci podpořených škol

8  Pro cílovou skupinu žáků (včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) projekt rozšíří možnost podpory ve vzdělávání, povede k vytváření rovných podmínek a příležitostí ve vzdělávání prostřednictvím intervenčních postupů, metodické podpory pedagogů i žáků.

9  Poradenská služba ve škole bude zajištěna školními psychology a školními speciálními pedagogy  Podpora školních poradenských pracovišť Výstupy:  Ověření diagnostických a intervenčních postupů ve školním prostředí s důrazem na inkluzivní dynamickou diagnostiku.  Metody práce se závěry z psychologického a speciálně pedagogického vyšetření ve školním prostředí.  Metodika pro vytváření vyrovnávacích opatření ve školách.  Metodika pro nastavování podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními.  Inovace koncepčních a metodických dokumentů vymezujících školní poradenské služby.  Ověření programu 3MP  Realizace pozice pracovníka ŠPP

10 Metodická podpora bude probíhat prostřednictvím působnosti metodiků, jenž bude regionální. Metodik bude mít v péči maximálně 6 škol. Metodici budou rozděleni na 2 profesní skupiny pro školní psychology a školní speciální pedagogy. Každá profesní skupina metodiků bude mít svého hlavního metodika. Profesní skupiny metodiků pro školy budou:  spolupracovat s profesními skupinami metodiků pro školská poradenská zařízení,  podílet se významně na integraci a kvalitě poskytovaných poradenských služeb,  poskytovat metodickou a konzultační podporu školním odborníkům v oblasti intervencí, diagnostických i terapeutických postupů, současně komunikovat s řediteli škol,  zpracovávat tematické metodické zprávy orientované na mapování průběhu, obsahu a kvality poskytovaných služeb ve školách.

11 KA 2 – výstupy:  Zpracování postupu řízení školních poradenských služeb ve školách  Návrh na legislativní změny v systému školních poradenských služeb  Vytvoření komunikační struktury mezi školami a školskými poraden. Zařízeními  Integrovaná metodická síť – pro ŠPP  Metodické zprávy  Evaluační nástroj pro hodnocení kvality  Katalog podkladů pro stanovování podpůrných a vyrovnávacích opatření  Program 3 MP  Realizace pozic metodiků vý

12 KA 3  V rámci této aktivity primárně dojde k metodickému vedení školských poradenských zařízení a středisek výchovné péče.  Metodici pro školská poradenská zařízení a střediska výchovné péče jsou odborníci z praxe a budou vybíráni ve spolupráci s MŠMT a se zřizovateli – KÚ – zejména platí pro vedoucí metodiky.  V rámci každého kraje vzniknou metodická pracoviště v rámci stávající sítě školských poradenských zařízení a středisek výchovné péče. Zřizovatelem bude určeno, ve kterých PPP, SPC či SVP budou metodická centra.  Hlavní metodik pro PPP a SPC bude řídit vedoucí metodiky, kterým budou podléhat metodici pro SPC a PPP. Metodici pro SVP budou řízeni přímo hlavním metodikem pro SVP.

13 KA 3 – výstupy:  Metodické zprávy (3-7)  Metodická podpora pro PPP a SPC (700 osob), SVP (320 osob)  Vznik integrované metodické sítě pro školská poradenská zařízení a SVP  Návrh na legislativní změny v systému školských poradenských služeb na území ČR  Evaluační nástroj pro hodnocení kvality a efektivity poskytovaných poradenských a preventivních služeb v ŠPZ a SVP  Katalog podkladů pro stanovování podpůrných a vyrovnávacích opatření

14 KA 4  Vzdělávání podporuje zvyšování odborné způsobilosti poradenských pracovníků.  Vzdělávací kurzy budou zaměřeny především na psychologii, etopedii, legislativu a soc. práce. Vzdělávání bude dále orientováno na oblasti práce s třídními kolektivy, rozvoje technik poraden. rozhovoru, na oblasti vytváření podkladů pro realizaci vyrovnávacích a podpůrných opatření, pro realizaci úprav školních vzdělávacích programů a na oblasti rozvoje koordinačních, organizačních a řídících dovedností poraden. pracovníků vedoucích k zajištění stabilního školního poraden. pracoviště, které je podporou všem žákům školy včetně rodičů a pedagogů.  V rámci vzdělávání bude také probíhat supervize a možnost supervizích výcviků.

15 KA 4 – výstupy:  1 inovovaný modul DVPP pro ŠP a ŠSP (1)  1 inovovaný modul DVPP pro pracovníky ŠPZ a pracovníky SVP (1)  20 vzdělávacích programů  Proškolení více než 1000 poskytovatelů školních a školských poradenských služeb  Realizace pozic metodiků pro vzdělávání (4osoby) a lektorů - přibližně 140 osob.

16 KA 5  Klíčová aktivita bude určena školám, které nemají školního psychologa a nebo speciálního pedagoga. Orientuje se zejména na poskytování poradenských služeb zaměřených na prevenci a řešení poruch chování a s tím související problematikou.  Střediska budou poskytovat péči v rozsahu 0,5 úvazku pro maximálně 3 školy na jedno středisko. Školy budou vybrány na základě stávající zkušenosti odborníků SVP a z potřeb regionu (nízká dostupnost služeb středisky, výrazné problémy v klimatech školních tříd).

17 KA 5 – výstupy:  Inovace metodiky pro práci pedagogů se žáky s poruchami chování  Metodika diagnostické a intervenční práce ve středisku výchovné péče  Zpráva o vyhodnocení účinností a efektivity smluv s rodiči u žáků s poruchami chování  Programy preventivní péče v rámci systému včasné intervence ve školách  Vydefinování úlohy středisek výchovné péče v systému podpory škol

18 Souhrnné informace o projektu Příjemce (žadatel projektu): MŠMT Hlavní partner projektu: NÚV Hlavní odpovědnost za projekt: MŠMT Hlavní manažer projektu: MŠMT Celková výše dotace: ,20 Doba trvání projektu: 24 měsíců Začátek projektu: Celkem plánovaných VŘ: 7

19


Stáhnout ppt "Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb RAMPS -"

Podobné prezentace


Reklamy Google