Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU"— Transkript prezentace:

1 ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Mgr. Michal Oblouk

2 úvodník, komentář, kritika, rozhovor, recenze, diskuse, anketa
ANALYTICKÉ ÚTVARY úvahové cílem je o událostech informovat, hodnotit je a zamýšlet se nad nimi úvodník, komentář, kritika, rozhovor, recenze, diskuse, anketa

3 ÚVODNÍK úvodní (základní a nejdůležitější) článek v novinách
je umístěn na čelním místě – 1. strana novin úvaha o významné události, která je právě aktuální (nejnovější), ale může se týkat i budoucnosti vychází ze známých faktů, dále je doplňuje, vysvětluje použití 1. osoby množného čísla

4 ÚVODNÍK

5 KOMENTÁŘ týká se aktuálních problémů
vychází ze známých faktů, dává je do souvislosti, kritizuje i chválí, vyzvedne špatné a pochválí to dobré autor v něm zaujímá postoj k tomu, co se právě děje nebo se stalo už v minulosti bývá umístěn za úvodníkem, je kratší

6 KRITIKA druh úvahy vyjadřuje názor na události, osobnosti, dílo, posuzuje přísně jeho hodnoty má blízko k recenzi kritizovat se má vždy za účelem zjednat nápravu

7 ROZHOVOR/INTERVIEW dialog řízený rozhovor
většinou ho pořizuje novinář s nějakou známou osobností, které se ptá na to, co by z jejího života a díla mohlo nejvíce zajímat čtenáře – snaží se při tom uspokojit zájem a vkus publika nutné připravit si otázky dopředu o člověku, se kterým vedeme interview, musíme vědět co nejvíce

8 INTERVIEW

9 RECENZE shrnující hodnocení, posudek uměleckého nebo vědeckého díla (knihy, filmu) nebo kulturní události (koncertu, výstavy) seznamuje čtenáře s posuzovaným dílem, pojednává o jeho kladech a záporech, vyslovuje hodnotící soudy, dílo veřejnosti doporučuje nebo nedoporučuje menší rozsah než kritika neměla by nikdy obsahovat vulgární výrazy ani napadat autora díla

10 RECENZE

11 DISKUSE/DEBATA patří mezi řízené dialogy
obecné uvažování a rokování o něčem z různých stanovisek nebo pohledů, společné zjišťování názorů na stejnou věc - vyjádření účastníků k danému problému, hodnocení, navrhované řešení ten, kdo ji řídí, udílí účastníkům slovo, dbá na to, aby se ke slovu dostali pokud možno všichni, i na to, aby se diskuse nevzdalovala od zadaného tématu, usměrňuje průběh otázkami i zaujímá stanovisko, v závěru shrnuje, dbá na dodržování pravidel slušného chování

12 ANKETA řadí se k řízeným rozhovorům
využívá se v masmédiích k bezprostřednímu zjištění názorů/mínění více osob, zpravidla náhodně vybraných – ptáme se na stejnou věc, pokládáme stále stejnou otázku na rozdíl od besedy nemají dotazovaní možnost seznámit se s názory ostatních účastníků ankety a reagovat na ně

13 ANKETA

14 ZDROJE politicke-odpovednosti dervereinigung/ueberschitsseite__20__jahre__der__wiedervereinigung_ _cz.html dlouha-puncocha-kudy-z-nudy/ u-radnice html


Stáhnout ppt "ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU"

Podobné prezentace


Reklamy Google