Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání."— Transkript prezentace:

1 Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:Žurnalistika – základní pojmy Název sady DUMMultimediální výchova pro 6. – 9. ročník ZŠ Číslo DUM VY_32_INOVACE_18_S1-16 Vzdělávací oblast Člověk a svět práce Vzdělávací obor Multimediální výchova Ročník 7. Autor, datum vytvoření Mgr. Zbyněk Šostý, 2012 Doporučená ICT a pomůcky Dataprojektor, PC, popř. interakt. tabule

2 Anotace: DUM obsahuje základní pojmy z oblasti žurnalistiky. Umožňuje pomocí praktických ukázek (odkazy), úkolů a přehledů efektivně vysvětlit danou problematiku. Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/ Doporučení pro pedagoga: DUM lze využít např. při výkladu nového učiva – pojmů (otázka + odkaz na správnou odpověď), procvičení znalostí pomocí úkolů (nutné připojení k internetu) apod.

3 Žurnalistika Žurnalistika (nebo žurnalismus, obě odvozené z původně francouzského slova žurnál deník) popisuje novinářské povolání i produkty této činnosti, které přinášejí informace o aktuálním společenském dění a poskytují komentáře, názory, souvislosti. Lze také říci: Žurnalistika znamená sbírání, zpracovávání a distribuci žurnalistických sdělení uspořádaných v celcích prostřednictvím médií příjemcům – např. publiku.

4 Znáš význam daných pojmů? Řešení 1.Žurnalistický celekx 2.Žurnalistické sděleníx 3.Žánry v žurnalisticex 4.Zpravodajské žánryx 5.Publicistické žánryx 6.Úkoly pro žákyx Základní pojmy

5 Žurnalistický celek může být chápán:  jako masmédium (deník, TV stanice, rozhlasová stanice apod.) nebo jen jako  soubor sdělení (zpravodajství v televizi, sportovní rubrika v novinách apod.).

6 Žurnalistická sdělení Žurnalistická sdělení můžeme členit podle funkce na:  zpravodajská,  publicistická,  beletrizující,  naučná,  zábavná. Každý druh sdělení má své žánry (útvary).

7 Žánry v žurnalistice zpravodajské (založeny na faktech) X publicistické (obsahují názory, hodnotící soudy)

8 Zpravodajské žánry  jsou prezentovány bez vyjádřeného postoje zpracovatele k dané (předávané) informaci. Publicistické žánry • mají za úkol přesvědčovat, získávat, formovat názory příjemců sdělení. • Obsahují subjektivní názory a postoje zpracovatele.

9 Zpravodajské žánry - zpráva  je jakákoliv nová, souhrnná nebo cílená jednorázová informace, kterou jeden člověk nebo skupina lidí předává jiným lidem.  Informuje o události nebo jevu, který přináší alespoň jeden dosud neznámý fakt (a nebo známý, ale vystupující v nových souvislostech),

10 Zpravodajské žánry - zpráva Každá zpráva by měla odpovědět na otázky:  Kdo?  Kdy?  Co?  Kde?  Jak?  Proč?  Komu?

11 Zpravodajské žánry - zpravodajství  Jeho úkolem je zpravit veřejnost o nějaké události, která se stala (nestala) nebo stane (nestane).  Stojí na informacích a faktech.  Ve zpravodajství se nesmí vyskytnout hodnocení nebo názor na danou událost, zpráva má být objektivní.

12 Publicistické žánry - článek Hlavním cílem článku je informovat publikum v souvislostech a nastínit možná řešení problému.

13 Publicistické žánry - reportáž  Reportáž (z franc. reporter – přinášet) je literární útvar používaný především v žurnalistice.žurnalistice  Reportáž popisuje a zobrazuje skutečnost na základě konkrétních faktů, většinou získaných přímou účastí nebo pozorováním.faktů  Další info: vizviz

14 Publicistické žánry - sloupek  V žurnalistice je sloupek publicistický útvar používaný v novinách, vznikl „na objednávku“ na počátku 20. let 20. století.  Sloupek stojí na vtipném námětu, konkrétní podnět zevšeobecňuje, často ironizuje.  Další info: vizviz

15 Publicistické žánry - fejeton fejeton  Je spíše krátký komentář s typický silným subjektivním nádechem a lehkou stylistickou formou, zaměřený na aktuální společenské nebo kulturní téma, často o několika volně spojených tématech.  Napsán je lehkým zábavným slohem, mnohdy satiricky komentující či ironizující trefně vybrané dobové události.

16 Publicistické žánry - interview interview  Interview (z francouzského entrevoir, přeneseno do anglického inter a view) je metodicky vedený rozhovor s cílem získat potřebné informace, používaný především v žurnalistice  Interview se od rozhovoru liší především tím, že novinář je jednoznačně v roli tazatele a iniciuje interview, určuje témata, otázky, okruhy atd.

17 Další publicistické žánry:  Komentář,  Komiks,  Kritika,  Recenze,  Úvaha. Úkol: Pomocí internetu zjisti definice výše uvedených žánrů. Uveď příklady těchto žánrů.

18 Úkol 1. Vyhledej na Internetu příklad zprávy a zjisti, zda v jejím obsahu lze odpovědět na otázky: Kdo? Kdy? Co?Kde? 2. Rozhodni o jaký žánr se jedná – viz odkaz na internetinternet 3. Pomocí učebnice nebo internetu zjisti typy zpravodajství a zpráv.

19 Řešení: Pomocí učebnice nebo internetu zjisti typy zpravodajství a zpráv. Zprávy seriózní, bulvární, fičrové

20 Ukázky  Zpráva – vizviz  Zpravodajství – vizviz  Článek – vizviz  Reportáž – vizviz  Fejeton – vizviz  Další slohové útvary - vizviz

21 Zdroje informací  Citace uvedeny v poznámce jednotlivých slide.


Stáhnout ppt "Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání."

Podobné prezentace


Reklamy Google