Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝU."— Transkript prezentace:

1 PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU

2  Anotace Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: IV. ročník SŠ Tematický celek: opakování mluvnického učiva ročníku Klíčová slova: publicistika, automatizace, aktualizace, zpráva, úvodník, článek, interview, reportáž, fejeton, glosa, recenze Forma: výklad Datum vytvoření: čiva ročníku Klíčová slova : terminologie, výklad, odborný popis, referát, přednáška, úvaha, esej Forma: výklad Datum vytvoření:

3 PUBLICISTICKÝ STYL  styl sdělovacích prostředků  cíl – informovat, přesvědčovat  aktuální  zábavná funkce  forma psaná i mluvená  Co rozumíme pojmem novinářská etika?

4 AUTOMATIZACE A AKTUALIZACE  Automatizace - používání výrazů běžně se v publicistice vyskytujících, stejných, stereotypních - cíl – rychle se orientovat v textu - např. soupeř pokořil branku, ožehavý problém….  Aktualizace - protiklad k automatizaci - užití prostředků neotřelých, nečekaných, nových, nezvyklých - cíl – upoutat pozornost čtenáře - např. městu hrozil dopravní infarkt  Pokuste se vytvořit výrazy automatizované i aktualizované.

5 ZPRÁVA  stručná, výstižná, aktuální  odpovídá na otázky – co, kdy, kde, jak a proč  objektivní, zaměřená na fakta  informuje o události, která již proběhla  Sestavte zprávu o sportovní akci naší školy.

6 ÚVODNÍK  článek umístěný na první straně  analýza aktuálního problému dne  objektivní, vyjadřuje postoj celé redakce, ne jedince  používá 1. osoby množného čísla  Jakou funkci plní 1. osoba mn. čísla?

7 ČLÁNEK  rozsáhlejší útvar publicistického stylu  doplňuje základní informace např. o popis situace či úvahu  cíl – zaujmout, přesvědčit, hodnotit  Musí být při psaní článku novinář objektivní? Vysvětlete svůj názor.

8 INTERVIEW  rozhovor se zajímavou osobou  forma otázek a odpovědí  obecný úvod osobnost představí  odpovědi novinářem stylisticky upraveny / ne vždy /  Jsou vedeny rozhovory pouze se známými osobnostmi?

9 REPORTÁŽ  smíšený publicistický útvar  prvky stylu publicistického, uměleckého i odborného  kombinace popisu, zprávy, úvahy, kritiky, rozhovoru…  přibližuje nám zajímavé místo či akci  autor je na akci osobně přítomen  uplatňuje se i osobní postoj autora  pestrá slovní zásoba, výrazy citově zabarvené, obrazné vyjadřování  Vytvořte osnovu pro reportáž na libovolné téma.

10 FEJETON  útvar stylu publicistického i uměleckého  zpracování aktuálního tématu zajímavým způsobem  cíl – upozornit na problém, ale i pobavit  využití humoru, ironie, nadsázky, obrazného vyjadřování, hovorové výrazy  obsahuje pointu  Kdo je zakladatelem fejetonu v české publicistice? Co o autorovi víte?

11 GLOSA A RECENZE  články obsahující kritiku  kritika konstruktivní  objektivní přístup  Glosa - kritický komentář k aktuální události - zaměřena na oblast politiky a společenského dění - může obsahovat ironii  Recenze - hodnocení uměleckého díla / kniha, divadlo, výstava, film…/

12 SHRNUTÍ  publicistický styl – požadavky na aktuálnost, objektivitu, zábavnou funkci  útvary – zpráva, úvodník, reportáž, fejeton, glosa, recenze…  využití automatizace a aktualizace výrazu

13 POUŽITÉ ZDROJE -SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk a literatura: ucelená, přehledná, osvědčená příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na střední a vysoké školy. Havlíčkův Brod: Fragment, ISBN MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, ISBN


Stáhnout ppt "PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝU."

Podobné prezentace


Reklamy Google