Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ. Žánry: A) ZPRAVODAJSKÉ (objektivní)– zpráva, rozhovor (reklama,inzerát) B) ANALYTICKÉ (subjektivní názor)-úvodník, komentář,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ. Žánry: A) ZPRAVODAJSKÉ (objektivní)– zpráva, rozhovor (reklama,inzerát) B) ANALYTICKÉ (subjektivní názor)-úvodník, komentář,"— Transkript prezentace:

1 PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ

2 Žánry: A) ZPRAVODAJSKÉ (objektivní)– zpráva, rozhovor (reklama,inzerát) B) ANALYTICKÉ (subjektivní názor)-úvodník, komentář, diskuse, kritika, recenze C) BELETRISTICKÁ –(umělecké znaky) - fejeton, črta

3 6)ROZHOVOR-INTERVIEW V úvodu naznačíme, s kým a proč vedeme rozhovor. Jádro obsahuje naše otázky a odpovědi na otázky. V závěru poděkování, shrnutí významu tohoto rozhovoru. Otázky by měly být připravené, o osobnosti si předem zjistit co nejvíce informací Témata by měla na sebe navazovat Otázky zajímavé pro čtenáře Otázka by neměla být delší než očekávaná odpověď, poskytovat dotazovanému prostor pro vyjádření

4 Rozhovor - INTERVIEW Součástí bývá vizitka osobnosti (věk, čím se zabývá, co dokázal …) Autorizace rozhovoru-schválení rozhovoru dotazovaným před zveřejněním Nadpis-důležitý – měl by vycházet z rozhovoru, z odpovědi dotazovaného, musí být zajímavý – nalákat k přečtení rozhovoru Často doplněn fotografiemi

5 V Americe by mě zavřeli, říká herečka Petra Špindlerová /spolecnost.aspx?c=A110129_214245_spolecnost_jup Před třemi lety odešla z nekonečného televizního seriálu Velmi křehké vztahy. "Hanička už mě dost rozčilovala, vždyť jsem ji hrála čtyři roky," říká. V té době také přišel do rodiny herečky Petry Špindlerové dnes pětiletý syn Kryštof. Proč vás ta postava rozčilovala? Když Andrea Čunderlíková hrála Inu v Nemocnici na kraji města, vyprávěla, že jí vždycky režisér říkal: Tady jen stůj a dívej se. Ona z toho byla úplně na nervy. I mně už pak vadila ta Haniččina submisivita, s níž se nechává životem vláčet, ta neschopnost rozhodnout se. Režisér mi při každém druhém záběru říkal: Uber! A já na to, že už tu ani nemusím být. Vy budete asi opak. Temperamentní, život držíte ve svých rukou... Dělám, co můžu. Mohla byste si teď s dítětem dovolit přijmout nabídku v podobném seriálu? Dnes už ano, když byl Kryštof menší, tak asi ne. Je dobré si práci dávkovat, tak, abyste mohla s dítětem být, aby vědělo, že má mámu. Děti si naši pozornost zaslouží, proto je máme. Chceme-li raději dělat kariéru, nemáme je mít. Já nejsem ta fanatička, která bez práce neumí žít. Přes rok jsem byla s Kryštofem doma, protože jsem chtěla. Bylo to fajn a rozhodně je to náročnější než moje práce. Obdivuji matky, které mají děti a jsou doma. Je to zápřah jako blázen. Dnes

6 úkol V novinách najdi rozhovor Prohlédni si nadpis, úvod, závěr zkus ohodnotit zajímavost otázek Jestliže chybí vizitka, pokus se ji sám doplnit Vymysli 3 osobnosti, jejichž rozhovor by tebe i ostatní zajímal

7 Jazyk.prostředky publicistického stylu Využívá – aktualizované výrazy např.dát něčemu zelenou Automatizované výrazy –vládní špičky se dohodly… Přirovnání, opakování slov, kontrasty Výrazy přispívající k názornosti, zajímavosti, působivosti Důležitý je nadpis a podnadpis – naláká čtenáře k přečtení,shrnuje hlavní myšlenky Serióznost a důvěryhodnost informací – noviny mají mít vždy spolehlivý zdroj informací, zvažují důvěryhodnost Seriózní noviny si za svými informacemi stojí Opak-bulvár-zveřejní i neověřené informace, neověřují je,někdy záměrně zveřejňují lživé údaje-skandální,zaměřen na „klepy“ ze společnosti

8 Digitální učební materiál Autor:Mgr.Michaela Kopsová Škola: ZŠ a MŠ L.Kuby 48,České Budějovice Předmět : český jazyk- čtenářská a informační gramotnost – projekt TVORBA VLASTNÍHO ČASOPISU Ročník: devátý Počet hodin: 1 Školní rok:2011/12 Prezentace – Microsoft PowerPoint Registrační číslo:2_I_3_Čj._Publicistika3_Kopsová Zdroj ukázky :


Stáhnout ppt "PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ. Žánry: A) ZPRAVODAJSKÉ (objektivní)– zpráva, rozhovor (reklama,inzerát) B) ANALYTICKÉ (subjektivní názor)-úvodník, komentář,"

Podobné prezentace


Reklamy Google