Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Trasa D pražského metra Automatický systém metra pro Prahu 3. tisíciletí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Trasa D pražského metra Automatický systém metra pro Prahu 3. tisíciletí."— Transkript prezentace:

1 trasa D pražského metra Automatický systém metra pro Prahu 3. tisíciletí

2

3

4

5 Provozně technologické podmínky a údaje: Údaje o provozu – úsek Depo Písnice – Náměstí Míru: Max. traťová rychlostKm/h80 Min. provozní intervals90 Min. technický interval na tratis75 Délka vlakové soupravym100 Standard obsazení vozuos/m22,6 Výška podlahy vozumm900 Provozní délkakm10,6 Provozní intervals180 Přepravní zatíženíos/h9 500 Dopravní nabídkaos/h Cestovní rychlostkm/h38 Jízdní dobamin16 Počet souprav (inventárních)souprav15 Přepravené osoby (odhad)osob / rok45 mil.

6 Technologické vybavení schéma struktury technologie trasy D technologie dopravního systému technologická zařízení stavby TZB

7 Co přináší nový systém cestujícím ? Komfort cestování: •Automatický provoz vlaků bez řidiče nabízí větší plynulost jízdy a tím větší komfort cestování •Průchozí vlakové jednotky nabízí více prostoru a lepší pohyb cestujících. Celý prostor je přehledný (odpadá kabina strojvedoucího) •Plynulé přizpůsobení intervalu přepravní poptávce, minimalizuje přeplňování vlaků ve špičkách Bezpečnost: •Bezpečnostní stěna oddělující nástupiště a vlak zabraňuje pádu cestujících a předmětů pod vlak •Hlásky SOS na nástupišti i ve vozech se spojením na dispečink dovolují cestujícímu okamžité spojení s dispečinkem v případě nouze •Kamerový dohled na nástupišti i ve vozech zvyšuje bezpečnost cestujících a odrazuje nežádoucí individua (zloději, vandalové atp.) od jejich činnosti •Uzavřený odbavovací systém (turnikety) zabraňuje vstupu do placeného prostoru metra bez zaplacení jízdného

8 bezpečnostní oddělovací stěna na nástupišti hláska SOS v nouzivstupní a výstupní odbavovací linka s turnikety

9 Co přináší nového v technologickém vybavení ? Trakce: • Vrchní odběr el. energie (pantograf a pevná trolej) umožňuje za určených podmínek vstup do kolejiště bez vypínání trakce (např. při nočních pracích a evakuaci). Otvírá možnost pokračování trasy do regionu po povrchu. • Napájecí napětí 1500 V ss dovoluje snížit počet měníren el. trakce • Méně kabelů a tím nároků na kabelové prostory a konstrukce Stanice: • Optimalizace všech prostor stanice s důrazem na investiční a provozní náklady • Materiálové a designové řešení prvků veřejné části stanice s ohledem na provozní údržbu a životnost Provoz: • Provoz vlaků na trase D bude bez obsluhy (bez strojvedoucích) v režimu UTO (Unattended Train Operation) dle ČSN EN – systém CBTC • Moderní lehké vlakové soupravy s možností provozu delších nebo kratších vlaků, s možností průchodnosti jednotek mezi vozy. • Online diagnostika vlakové soupravy s přenosem dat na dispečink pro vyšší spolehlivost vlaku

10 Příklady prvků trolejového vedení a vozů

11 Co přináší nového pro provozovatele (DP) ? Provoz: •Plně automatický provoz vlaků bez strojvedoucího (systém CBTC), roli „strojvedoucího“ přebírá řídící počítač v dispečinku. V soupravě může být pracovník provozovatele jako „průvodčí“ pro případ mimořádné události. •Provoz souprav o více jednotkách umožňuje měnit kapacitu dle přepravní zátěže rozpojováním a spojováním souprav •Automatický provoz vlaků v odstavné části depa včetně testování na zkušební trati. Provozní úspory: •Menší nároky na počet trvalých pracovníků a tím i menší nároky na jejich zázemí. Technologické zařízení stanic a dopravního systému umožňuje dálkovou ovládání včetně diagnostiky poruch a jejich odstranění. V případě potřeby na místo zásahu dorazí mobilní údržbářská četa. •Optimalizace všech prostor s důrazem na investiční a provozní náklady. Využití odpadního tepla pro vytápění prostor stanice. •Materiálové a designové řešení prvků veřejné části stanice s ohledem na provozní údržbu a životnost. Dlažby, obklady i ostatní prvky stanice jsou voleny tak, aby vydržely každodenní provoz po celou dobu životnosti stanice. Případná výměna poškozených prvků musí být rychlá a levná.

12 Optimalizace prostorového uspořádání stanic cíl – očekávané úspory obestavěného prostoru

13 Technologie dopravního systému schéma struktury automatický dopravní systém bez řidiče energetické zařízení trolejové vedení technologie CBTC dveřní stěny vozidlo

14 Technologie CBTC (Communication–Based Train Control) Automatický řídicí a zabezpečovací systém založený (dnes běžně) na radiovém přenosu spojujícím vlaky metra s traťovým zařízením a centrálním dispečinkem a doplňkovým radiovým spojením s pracovními vlaky.

15 Parametry zabezpečovacího a řídícího systému CBTC:  Spolehlivost a efektivita •Menší počet fyzických součástí systému (návěstní signalizace atp.) – vysoký stupeň komputerizace •Liniový (nepřetržitý) vysokokapacitní přenos dat mezi vozovou a traťovou částí – v případě nebezpečí rychlá odezva na vzniklou situaci •„Pohyblivý“ blok oproti „pevnému“ u klasických systémů – dovoluje pružně zkracovat/prodlužovat interval v závislosti na poptávce  Bezpečnost • Monitoring všech zařízení a vlaků v reálném čase – možnost okamžitého zjištění problému • Vždy zajištěna optimální vzdálenost mezi vlaky díky pohyblivému bloku • Záloha klíčových i vedlejších částí systému redundancí při výpadku některé součástí  Nenáročná a levnější údržba • Diagnostika vlaků na dálku z centrálního dispečinku v reálném čase – rychlejší odezva • Méně fyzických zařízení na trati – menší nároky na údržbu • Méně kabeláže a datových vodičů • Organizační oddělení vlastního provozu metra (tj. technologie uceleného dopravního systému) od dalšího technologického vybavení pro provoz stanic (vzduchotechnika, eskalátory apod.)

16 Příklady dispečerského pracoviště

17 Vybavení vozidla komunikačními prvky

18 Vybavení vozidla pro nouzové řízení

19 Firmy nabízející automatický systém: •Ansaldo STS (princip RF) •Alstom – systém URBALIS 300 (princip RF) •Bombardier – systém CITYFLO 650 (princip RF) •Invensys – systém SIRIUS (princip RF) •Siemens – systém Trainguard MT (princip IL nebo RF) •Thales – systém Seltrac (princip IL* nebo RF**) •Ostatní: GE… * IL – princip indukčních smyček v koleji ** RF – radiofrekvenční přenos Příklady systémů CBTC bez řidiče používaných ve světě: •Paříž – linka 14 (Siemens) •Barcelona – nově linka 9 a 10 (Siemens) •Londýn – Docklands DLR •Kodaň – linka M1aM2, připravovaná okružní linka (Ansaldo) •Singapore – North East Line (Alstom) •Detroit – APM (Thales) •Seattle – Airport (Bombardier) •Řím – připravovaná linka C (Ansaldo) •Lausanne – linka M2 (Alstom) a další …

20 Děkujeme za pozornost !


Stáhnout ppt "Trasa D pražského metra Automatický systém metra pro Prahu 3. tisíciletí."

Podobné prezentace


Reklamy Google