Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Binokulární vidění dětí Bc. Martina Nováková, MSc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Binokulární vidění dětí Bc. Martina Nováková, MSc."— Transkript prezentace:

1 Binokulární vidění dětí Bc. Martina Nováková, MSc

2 ANEB

3 Vliv vizuální percepce na vzdělání

4 Zrak  Dominantní smysl  Anatomie oka, oko jako optický aparát, zraková dráha, zraková centra primární, sekundární, přidružená  Schopností  Akomodace  spolupráce OPL včetně souhybu (staticky i kyneticky)  Prostorové vidění

5 Zraková percepce  Schopnost mozku rozumět a interpretovat co oči vidí  Identifikace (rozpoznání)  Diskriminace (roztřídění)  Pochopení (vztahy mezi objekty)  Interpretace  Vyšší funkce  Paměť = schopnost vzdělávání  Aktivity každodenního života  Děje  vizuální podněty  vícečetné podněty  dynamické podněty

6 Vizuální podněty  Velikost  Tvar  Vzdálenost  Prostorové vidění  Vztahy mezi objekty  Intenzita osvětlení  Barva  Kontrastní citlivost

7 Mozek  100 miliard neuronů x 10.000 synapsí  Učení = 50% viděného

8 Paměť  Schopnost vyvolat minulé děje  Paměť smyslová  milisekundy,počáteční vnímání podnětů  Procedurální paměť  pocity, postupy, vliv prostředí  Krátkodobá  primární paměť - 10-15sec, uložit a znovu vybavit informaci  Dlouhodobá  uložené hluboko dlouhodobě, pevně, forma - vzpomínky, obrazy, koncepty, informace upevněná, vychází z krátkodobé paměti  Paměťové systémy  sémantická paměť (slova)  útržková paměť (detaily situací)  Logická  mechanická  Dispozice vrozená  Výcvik

9 Vizualizace  informace přijímáme vizuálně  vizuální paměť  vícenásobné vizuální podněty  vizualizace pamatovaného  učení 80%  symboly, znaky, obrazy, barvy  tvary, znaky - číslice, písmena, slova  pozornost - udržet zrakový podnět  paměť zrakových podnětů - 4-6  ženy zvládnou více  Děti  šachy hrály lépe než počítání prstů

10 Vizualizace  Výzkum funkční vs. dysfunkční  vrozená dysfunkce zraku  Ovlivnění rozvoje kortikálních mechanismů tj. ovlivnění vizuální percepce  deficity ve vizuální prostorové paměti  problém s vizualizací = problém s učením, problém s koordinací  Do 7 let mozek tvárnější  Do 7let podpora = výsledky ve škole

11 Vývoj zrakové funkce  Vrozená dispozice  Anatomie  Fyziologie  Rozlišovací schopnost  VA  Barvocit  Kontrastní citlivost  Akomodace  Prostorové vnímání  Statické  Kinetické  Stimulace procesu vývoje vidění  zvýšení šance na kvalitnější výsledky studia  Tělesný vývoj  Motorický vývoj  Myšlení  Řeč  City  Činnosti  Čtení  Psaní  Matematika  Koordinace pohybu  Řeč

12

13

14 Zrakové dysfunkce  Strabické  Nestrabické poruchy  Dsf okulomotoriky  Dsf tvorby obrazu (anizometropie, anizeikonie)  Akomodační poruchy  Dysfunkce fokusace (centrace, cílení pohledu)  Porucha informačního zrakového procesu  Paměť, vizualizace, analýza, asociace  Amblyopie  Porucha motorické koordinace  Porucha smyslové koordinace

15 Rizika poškození  Prenatálně  Toxiny  Nemoci  Natálně  Porodní komplikace  Postnatálně  Inkubátor  Ovlivnění fyziologického a osobnostního rozvoje

16 Osobnostní vývoj z hlediska zraku  Porozumění – interpretace  Paměť  V 5 letech IQ ≥ 84  Využití dosaženého

17 Prevence  Zanedbaný zrak  Zjevné vady  Skryté vady  60%  Prevence amblyopie  Prevence poruch akomodace  Prevence poruch stereoskopického vidění  ! PC syndrom a myopizace prokázána

18 Podpora vývoje funkce zraku  Brýle  Kdy  Jak  Kdo  Filtry  Aktivity, hry, hračky

19 Podpora vývoje funkce zraku  Aktivity, hry, hračky

20 Podpora vývoje funkce zraku  Individuálně  dle věku  dle schopností  Vzestupná aktivita  Vše má svůj čas  Kreativita  Představivost  ! PC hry  Dobrý sluha, zlý pán

21 Dostatek kvalitních podnětů !

22 Vývojová období  Narození – 24 měsíců  Předškolní věk  2 – 5 let  Mladší školní věk  6 – 12 let  Školní věk  Dospělost

23 Vývoj zraku po narození  Koordinace oko – ruka  Koordinace vizuální podnět – motorická reakce  Systém podnětů  Hovor  Hra  Změny

24 Vývoj zraku po narození  Do 4 měsíců  Při narození vizus 5/50  Spolupráce očí – motilita, akomodace, koordinace

25 8M – 2 roky  Do 8 měsíců  Kontrola motility  Kontrola koordinace  Upevňování zažitého  12 měsíců  Kontrola pohybu  Jistota uchopení  24 měsíců  Hloubková percepce  Odhad vzdálenosti

26 2 – 5 let  Vývoj koordinace  Jemná motorika  Nejčastější poruchy  Šilhání  Anizometropie  Vysoké vady  Amblyopie  Narušení vývoje zrakové percepce

27 2 – 5 let  Ve 3 letech každé dítě na kontrolu  Problém vedoucí k amblyopii nemusí mít zjevné projevy  Mimo zcela zjevných vad již v předškolním věku možno rozpoznat vady skryté

28 5 - 6 let  Předškolní věk  Brzký školní věk ?

29 5 - 6 let  10% dětí tohoto věku má problém se zrakem  Zanedbáno 60% poruch zraku  Nezahrnuje veškeré aspekty

30 Cíl her z hlediska VP  Akomodace  Binokulární vidění  Stereoskopické vidění  Sledovací pohyby  Koordinace  Oko - ruka  Pohled – pohyb  Rovnováha  Obratnost, šikovnost  Zraková analýza  Paměť  Vzdělávání

31 Do 5M  Hračky:  Postýlka jako tělocvična  Jasné barvy chrastítek  Pískající gumové hračky  Stimulace všech smyslů  Aktivity:  Schovávaná  Paci paci

32 6 - 8 M  Hračky:  Zvířátka (náplň)  Plovoucí hračky do vany  Aktivity:  Schovávání a hledání hraček  Kde je kdo  Stimulace k lezení !!!  Čtení dětem  Prohlížení obrázků

33 9 - 12 M  Hračky:  Rozkládací hračky  Pohyblivé hračky pro aktivní hru  První knihy (lepenkové)  Aktivity:  Hra s míčem  Kdo je kdo  Lezení !!!  Čtení, obrázky  Ukazování

34 1 rok  Hračky:  Jasné barevné míče  Kostky  Zipy  Houpací kůň, odrážedla  Aktivity:  Házení míčem  Čtení, obrázky

35 2 roky  Hračky:  Tužky, pastelky  Hračky se zvukovým efektem  Kolíčkové hry (zasouvání)  Třídění dle tvarů, velikosti, barev atp.  Kostky, puzzle  Aktivity:  Více venkovních aktivit  Házení míčem

36 3 - 6 let  Hračky:  Velké stavebnice  Větší puzzle  Dírkové stavebnice a hry  Rozkládací hračky  Tříkolka, kolo  Aktivity:  Koordinace pohybu  Nácvik rovnováhy  Dlouhé pobyty venku  Výtvarné aktivity (malování prsty, keramika - hnětení)  Říkanky, písničky

37

38

39 Hry  Jak hrát pexeso  Jak si zapamatovat abstraktní pojmy  Jak se naučit básničku

40 Slova 1.Kotva 2.Moře 3.Paranoia 4.Kniha 5.Běh 1.Břehy 2.Svět 3.Zeměkoule 4.Skok 5.Auto

41 Co je to za říkanku?

42 Hry a cvičení VT  Akomodace a konvergence  Akomodační karta  Flipper  Brock´s string  3D obrázky  3D PC trenažéry  Zraková koordinace  Trenažér  Vizualizace, asociace  Hrou  Paměť  Hrou  Učením

43 Slova 1.Kotva 2.Moře 3.Progrese 4.Kniha 5.Běh 1.Bába 2.Svět 3.Zeměkoule 4.Skok 5.Auto

44

45  http://www.eyecanlearn.com/

46 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Binokulární vidění dětí Bc. Martina Nováková, MSc."

Podobné prezentace


Reklamy Google