Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Binokulární vidění dětí Bc. Martina Nováková, MSc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Binokulární vidění dětí Bc. Martina Nováková, MSc."— Transkript prezentace:

1 Binokulární vidění dětí Bc. Martina Nováková, MSc

2 ANEB

3 Vliv vizuální percepce na vzdělání

4 Zrak  Dominantní smysl  Anatomie oka, oko jako optický aparát, zraková dráha, zraková centra primární, sekundární, přidružená  Schopností  Akomodace  spolupráce OPL včetně souhybu (staticky i kyneticky)  Prostorové vidění

5 Zraková percepce  Schopnost mozku rozumět a interpretovat co oči vidí  Identifikace (rozpoznání)  Diskriminace (roztřídění)  Pochopení (vztahy mezi objekty)  Interpretace  Vyšší funkce  Paměť = schopnost vzdělávání  Aktivity každodenního života  Děje  vizuální podněty  vícečetné podněty  dynamické podněty

6 Vizuální podněty  Velikost  Tvar  Vzdálenost  Prostorové vidění  Vztahy mezi objekty  Intenzita osvětlení  Barva  Kontrastní citlivost

7 Mozek  100 miliard neuronů x synapsí  Učení = 50% viděného

8 Paměť  Schopnost vyvolat minulé děje  Paměť smyslová  milisekundy,počáteční vnímání podnětů  Procedurální paměť  pocity, postupy, vliv prostředí  Krátkodobá  primární paměť sec, uložit a znovu vybavit informaci  Dlouhodobá  uložené hluboko dlouhodobě, pevně, forma - vzpomínky, obrazy, koncepty, informace upevněná, vychází z krátkodobé paměti  Paměťové systémy  sémantická paměť (slova)  útržková paměť (detaily situací)  Logická  mechanická  Dispozice vrozená  Výcvik

9 Vizualizace  informace přijímáme vizuálně  vizuální paměť  vícenásobné vizuální podněty  vizualizace pamatovaného  učení 80%  symboly, znaky, obrazy, barvy  tvary, znaky - číslice, písmena, slova  pozornost - udržet zrakový podnět  paměť zrakových podnětů  ženy zvládnou více  Děti  šachy hrály lépe než počítání prstů

10 Vizualizace  Výzkum funkční vs. dysfunkční  vrozená dysfunkce zraku  Ovlivnění rozvoje kortikálních mechanismů tj. ovlivnění vizuální percepce  deficity ve vizuální prostorové paměti  problém s vizualizací = problém s učením, problém s koordinací  Do 7 let mozek tvárnější  Do 7let podpora = výsledky ve škole

11 Vývoj zrakové funkce  Vrozená dispozice  Anatomie  Fyziologie  Rozlišovací schopnost  VA  Barvocit  Kontrastní citlivost  Akomodace  Prostorové vnímání  Statické  Kinetické  Stimulace procesu vývoje vidění  zvýšení šance na kvalitnější výsledky studia  Tělesný vývoj  Motorický vývoj  Myšlení  Řeč  City  Činnosti  Čtení  Psaní  Matematika  Koordinace pohybu  Řeč

12

13

14 Zrakové dysfunkce  Strabické  Nestrabické poruchy  Dsf okulomotoriky  Dsf tvorby obrazu (anizometropie, anizeikonie)  Akomodační poruchy  Dysfunkce fokusace (centrace, cílení pohledu)  Porucha informačního zrakového procesu  Paměť, vizualizace, analýza, asociace  Amblyopie  Porucha motorické koordinace  Porucha smyslové koordinace

15 Rizika poškození  Prenatálně  Toxiny  Nemoci  Natálně  Porodní komplikace  Postnatálně  Inkubátor  Ovlivnění fyziologického a osobnostního rozvoje

16 Osobnostní vývoj z hlediska zraku  Porozumění – interpretace  Paměť  V 5 letech IQ ≥ 84  Využití dosaženého

17 Prevence  Zanedbaný zrak  Zjevné vady  Skryté vady  60%  Prevence amblyopie  Prevence poruch akomodace  Prevence poruch stereoskopického vidění  ! PC syndrom a myopizace prokázána

18 Podpora vývoje funkce zraku  Brýle  Kdy  Jak  Kdo  Filtry  Aktivity, hry, hračky

19 Podpora vývoje funkce zraku  Aktivity, hry, hračky

20 Podpora vývoje funkce zraku  Individuálně  dle věku  dle schopností  Vzestupná aktivita  Vše má svůj čas  Kreativita  Představivost  ! PC hry  Dobrý sluha, zlý pán

21 Dostatek kvalitních podnětů !

22 Vývojová období  Narození – 24 měsíců  Předškolní věk  2 – 5 let  Mladší školní věk  6 – 12 let  Školní věk  Dospělost

23 Vývoj zraku po narození  Koordinace oko – ruka  Koordinace vizuální podnět – motorická reakce  Systém podnětů  Hovor  Hra  Změny

24 Vývoj zraku po narození  Do 4 měsíců  Při narození vizus 5/50  Spolupráce očí – motilita, akomodace, koordinace

25 8M – 2 roky  Do 8 měsíců  Kontrola motility  Kontrola koordinace  Upevňování zažitého  12 měsíců  Kontrola pohybu  Jistota uchopení  24 měsíců  Hloubková percepce  Odhad vzdálenosti

26 2 – 5 let  Vývoj koordinace  Jemná motorika  Nejčastější poruchy  Šilhání  Anizometropie  Vysoké vady  Amblyopie  Narušení vývoje zrakové percepce

27 2 – 5 let  Ve 3 letech každé dítě na kontrolu  Problém vedoucí k amblyopii nemusí mít zjevné projevy  Mimo zcela zjevných vad již v předškolním věku možno rozpoznat vady skryté

28 5 - 6 let  Předškolní věk  Brzký školní věk ?

29 5 - 6 let  10% dětí tohoto věku má problém se zrakem  Zanedbáno 60% poruch zraku  Nezahrnuje veškeré aspekty

30 Cíl her z hlediska VP  Akomodace  Binokulární vidění  Stereoskopické vidění  Sledovací pohyby  Koordinace  Oko - ruka  Pohled – pohyb  Rovnováha  Obratnost, šikovnost  Zraková analýza  Paměť  Vzdělávání

31 Do 5M  Hračky:  Postýlka jako tělocvična  Jasné barvy chrastítek  Pískající gumové hračky  Stimulace všech smyslů  Aktivity:  Schovávaná  Paci paci

32 6 - 8 M  Hračky:  Zvířátka (náplň)  Plovoucí hračky do vany  Aktivity:  Schovávání a hledání hraček  Kde je kdo  Stimulace k lezení !!!  Čtení dětem  Prohlížení obrázků

33 M  Hračky:  Rozkládací hračky  Pohyblivé hračky pro aktivní hru  První knihy (lepenkové)  Aktivity:  Hra s míčem  Kdo je kdo  Lezení !!!  Čtení, obrázky  Ukazování

34 1 rok  Hračky:  Jasné barevné míče  Kostky  Zipy  Houpací kůň, odrážedla  Aktivity:  Házení míčem  Čtení, obrázky

35 2 roky  Hračky:  Tužky, pastelky  Hračky se zvukovým efektem  Kolíčkové hry (zasouvání)  Třídění dle tvarů, velikosti, barev atp.  Kostky, puzzle  Aktivity:  Více venkovních aktivit  Házení míčem

36 3 - 6 let  Hračky:  Velké stavebnice  Větší puzzle  Dírkové stavebnice a hry  Rozkládací hračky  Tříkolka, kolo  Aktivity:  Koordinace pohybu  Nácvik rovnováhy  Dlouhé pobyty venku  Výtvarné aktivity (malování prsty, keramika - hnětení)  Říkanky, písničky

37

38

39 Hry  Jak hrát pexeso  Jak si zapamatovat abstraktní pojmy  Jak se naučit básničku

40 Slova 1.Kotva 2.Moře 3.Paranoia 4.Kniha 5.Běh 1.Břehy 2.Svět 3.Zeměkoule 4.Skok 5.Auto

41 Co je to za říkanku?

42 Hry a cvičení VT  Akomodace a konvergence  Akomodační karta  Flipper  Brock´s string  3D obrázky  3D PC trenažéry  Zraková koordinace  Trenažér  Vizualizace, asociace  Hrou  Paměť  Hrou  Učením

43 Slova 1.Kotva 2.Moře 3.Progrese 4.Kniha 5.Běh 1.Bába 2.Svět 3.Zeměkoule 4.Skok 5.Auto

44

45

46 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Binokulární vidění dětí Bc. Martina Nováková, MSc."

Podobné prezentace


Reklamy Google