Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková 3.12.2012 Městská knihovna v Praze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková 3.12.2012 Městská knihovna v Praze."— Transkript prezentace:

1 Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková 3.12.2012 Městská knihovna v Praze

2 Mentální postižení  Poškození mozku v prenatálním období nebo do 2. roku života  Omezený vývoj schopností  Mentálních  Motorických  Sociálních  Individuální  Příčiny  Projevy

3 Lehká mentální retardace (IQ 50–79)  Běžné užívání řeči  Menší slovní zásoba  Možné problémy s gramatikou  Zvládání komunikačních strategií  Kopírování frází  Možnost specifických problémů se čtením a psaním

4 Středně těžká mentální retardace (IQ 35-49)  Omezené možnosti chápání a používání řeči, možnost získání základů čtení, psaní a počítání, ozdíly v povaze schopností (komunikační x motorické)  Omezená slovní zásoba/výslovnost/gramatika (Využívání augmentativní komunikace)

5 Další stupně mentální retardace  Těžká MR (IQ 20-34)  Komunikace pomocí několika slov nebo neartikulovanými zvuky, dotyky, ukazováním, alternativními metodami (Makaton, komunikační tabulky)  Hluboká MR (IQ <20)  Chápání řeči značně omezeno (jen reakce na jednoduché požadavky)  Jiná MR (kombinace s dalšími postiženími nebo poruchami)

6 Vliv mentálního postižení na život člověka  Postihuje celou osobnost  Provázanost s dalšími handicapy  Zrak  Sluch  Motorika  Výslovnost  Poruchy autistického spektra  Psychické poruchy  Poruchy chování

7 Specifika MP  Infantilita osobnosti  Zvýšená sugestibilita  Ulpívání na stereotypech (nepružnost)  Možnost úzkostných reakcí  Impulsivita, citová vzrušivost  Závislost na jiných osobách  Potřeba bezpečí  Snížená schopnost reagovat na sociální požadavky

8 Kognitivní schopnosti  Nerovnováha výkonu  Nesoustředěnost, těkavost  Pomalejší chápání  Snížená mechanická i logická paměť  Omezení srovnávacích schopností  Ulpívání na detailech  Problémy s pohybovou koordinací  Možné problémy s rozlišováním podobných hlásek  Možné problémy s prostorovou orientací

9 Jak komunikovat  Přizpůsobit komunikaci individuálnímu klientovi  Používatjednoduchá sdělení  Popisovat jednotlivé kroky, ne sled úkonů  Nepoužívat  Cizí slova  Abstraktní výrazy  Přenesené výrazy  Ironii  Dát si pozor na výslovnost

10 Jak komunikovat (pokračování)  Písemná komunikace s piktogramy a obrázky  Zařazovat do komunikace alternativní komunikaci (gestikulace, názorné předměty, obrázky)  Ověřovat porozumění nepřímými otázkami  Akceptovat taktilní dorozumívání (dotyky, objetí, pohlazení)

11 Obecné zásady komunikace s osobami s mentální retardací  Snažit se najít pro komunikace klidné prostředí bez rušivých prvků  Dát si pozor na nechtěnou manipulaci  Nenechat se zaskočit nestandardními projevy  Být tolerantní a vstřícný  Dát najevo hranice  Co je nepřípustné  Co je mi nepříjemné  Komunikovat s klientem (ne s asistentem).

12 Co je třeba mít na paměti  Převažuje emocionální motivace  To, co se jeví na první pohled, nemusí být rozhodující  Důležitý je faktor emoční inteligence  Osoby s mentální retardací nejsou „velké děti“  Respektovat lidskou důstojnost

13 Klienti s MP v knihovně  Samostatná návštěva  Návštěva s asistentem  Skupinová návštěva (s asistentem)  Skupinové integrační aktivity

14 S čím je potřeba pomoci  Vysvětlení, jak to v knihovně chodí  Výběr literatury  Orientace v knihovně  Práce s PC a technikou

15 Vhodné typy dokumentů  Jednoduchá beletrie a naučná literatura  Upravené (zjednodušené) texty  Obrázkové knihy  Knihy s výrazným fontem  Audiovizuální dokumenty  Výukové CD, DVD a tematické materiály  Didaktické hračky  Hry (didaktické hry na počítači, deskové hry

16 Možné další aktivity  Informace o knihovně  Divadlo/dramatizace/tanec/pohyb  Jednoduché výtvarné aktivity  Hudba, zpěv  Praktické informace  Zapojení do pomoci druhým

17 Inspirace a zdroje informací  Projekt ruku v ruce http://www.kjm.cz/ruku-v-ruce-projekt- handicapovani  Občanské sdružení PETIT Olomouc http://www.petit-os.cz/  Dobromysl http://www.petit-os.cz/profil.php  Bezbariérová knihovna http://bezbarierova.knihovna.cz  SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. 1. Vyd.Praha: Portál 2010. ISBN 978-7367-691-9.

18 Kontakt Mgr. Eva Cerniňáková cernin@jabok.cz Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Knihovna Jabok Salmovská 8, 120 00 Praha 2


Stáhnout ppt "Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková 3.12.2012 Městská knihovna v Praze."

Podobné prezentace


Reklamy Google