Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = základní etapa přijímání informací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = základní etapa přijímání informací."— Transkript prezentace:

1 Mgr. Michal Oblouk

2 POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = základní etapa přijímání informací o vnějším a vnitřním prostředí VJEM = psychická podoba momentálně vnímaného objektu nebo jevu

3 POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ PŘEDSTAVA = obraz předmětu, který na smysly právě nepůsobí FANTAZIE = obrazotvornost, jedinečné a originální představy pro člověka je kromě vnímání věcí kolem nás důležité poznávání druhých lidí – naše chování k druhému člověku se řídí tím: a) jak druhého vnímáme b) jak si vykládáme jeho chování c) co si o něm myslíme a co k němu cítíme

4 MYŠLENÍ A TVOŘENÍ NOVÉHO MYŠLENÍ = činnost, která zpracovává informace poskytované smysly, podstatou je vykonávání určitých myšlenkových postupů a) abstraktní myšlení – důležité při vytváření pojmů b) konkrétní myšlení – uplatňuje se při praktické činnosti člověka myšlení je těsně spjato s ŘEČÍ = umožňuje sdělovat myšlenky pomocí slov a) vnější řeč – vyjadřujeme myšlenky navenek b) vnitřní řeč – „pro sebe“

5 MYŠLENKOVÉ OPERACE 1) analýza = myšlenkové členění celku na části, vyčleňování jednotlivostí 2) syntéza = myšlenkové sjednocování, spojování vyčleněných částí 3) srovnávání = zjišťujeme podobnosti a odlišnosti mezi předměty nebo jevy 4) abstrakce = vyčleňujeme podstatné a obecné vlastnosti předmětů a jevů 5) zobecňování = zjišťování a spojování společných vlastností předmětů a jevů 6) indukce = vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů 7) dedukce = aplikace obecného poznatku na konkrétní případ 8) analogie = vyvozování poznatku o nějakém předmětu nebo jevu na základě jeho podobnosti s jinými předměty nebo jevy

6 PAMĚŤ A SOUSTŘEDĚNÍ PAMĚŤ = jedna z nejdůležitějších vlastností živých organismů, zajišťuje přežití, může být krátkodobá – dlouhodobá, bezděčná – záměrná, logická – mechanická, slovní, zraková, sluchová, pohybová 3 fáze paměti: a) zapamatování b) uchovávání c) vybavování - k paměti patří i zapomínání

7 PAMĚŤ A SOUSTŘEDĚNÍ pokud si chceme něco zapamatovat, potřebujeme se na to nejprve soustředit, zaměřit svou POZORNOST = umožňuje sledovat prostředí a vybírat si z něho jen ty podněty, které potřebuji nebo si chci uvědomit základní vlastnosti pozornosti: rozsah, šířka – intenzita, hloubka – stálost – pohyblivost poruchy pozornosti: a) roztržitost b) rozptýlenost

8 UČENÍ HRA = spontánní a dobrovolná činnost UČENÍ = cílevědomé a systematické osvojování vědomostí, dovedností, návyků a způsobů chování, může být záměrné a nezáměrné PRÁCE = uvědomovaná činnost zaměřená na vytváření hmotných (fyzická práce) i duchovních (duševní práce) hodnot

9 MOZEK -obrazová (neslovní) paměť - jazykové schopnosti -prostorové vnímání - matematické schopnosti -představivost - sídlo řeči -fantazie - sídlo slovní paměti -tvořivost - logické uvažování -intuice -umění Pravá (polokoule) hemisféra Levá (polokoule) hemisféra


Stáhnout ppt "Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = základní etapa přijímání informací."

Podobné prezentace


Reklamy Google