Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Možnosti práce a zvládání situací s agresivním jedincem Petr Hroch Mgr. Petr Hroch, psycholog – rodinný poradce Poradenské centrum sociálních služeb Olomouckého.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Možnosti práce a zvládání situací s agresivním jedincem Petr Hroch Mgr. Petr Hroch, psycholog – rodinný poradce Poradenské centrum sociálních služeb Olomouckého."— Transkript prezentace:

1

2 Možnosti práce a zvládání situací s agresivním jedincem Petr Hroch Mgr. Petr Hroch, psycholog – rodinný poradce Poradenské centrum sociálních služeb Olomouckého kraje, p. o. motivační esej

3 Citát osobnosti na úvod: •Působil jste dávno jako učitel na základní škole. Když se teď občas v novinách objeví, že agresivní žák napadl učitele, myslíte si, že v tehdejší době byli žáci jiní? Slušnější? Hm, jistě chápete šíři tohoto slova…! •Neřekl bych: slušnější. Jenom my, kantoři, jsme měli možnost důrazněji neukázněného žáka napomenout. Hm, jistě chápete šíři tohoto slova…! (Stanislav Rudolf pro Webmagazin Rozhledna 2008)

4 Citát dítěte na úvod: •No, víš tati, teda ono to bylo dost hustý, jak ta úča dostala od nás záděr. Ale uznej, že si o to koledovala! A vlastně ona nás to nechala udělat a nic, kromě řvaní neudělala… •(moje 14ti letá dcera o situaci, kdy celá třída jaksi po Alexandrovsku jednohlasným chorálem poslala učitelku „do análu…“)

5 Děti jsou naši teroristi a my (dospělí) jsme jejich verbíři, instruktoři, dodavatelé i cíle útoků.

6 Agresivní projev je komunikace •Vždy má za cíl sdělit a sdílet nějaký obsah •Vždy má smysl i účel •Vždy má své zakotvení v čase, místě a vztazích, má svůj příběh a děj •Vždy souvisí s nezbytnými potřebami člověka •Vždy je následkem prožívané frustrace

7 Agresivita nikdy není objektivní. •Jinak prožívá a hodnotí agresivitu: −její autor −její příjemce −její pozorovatel •Jinak se vnímá agresivita, je-li spojená se zájmeny: Já, Ty, My, Vy, On a především „ONI“

8 Zvládání situací •znamená doslovně: Získání vlády v situaci •A vláda znamená faktické užívání moci. •Kdopak to jen mluví o zavrženíhodném mocenském přístupu k dětem? •Jak nám pomohou Bakuninové dneška při ochraně našich dětí?

9 Bezmoc NemocPomoc Moc Především vůle k moci: vůle, rozhodnutí a aktivita Situace, kdy se vzdám moci. Bez moci nemohu situace zdravě ovlivňovat. Je to nemoc. Výraz touhy a potřeby po moci. Často od někoho „mocného“

10 Hrozba idealistických alibi •Dáme-li dítěti (které potřebuje ochranu) moc nad dospělým (ochráncem), pak již pro něj nejsme učiteli či rodiči. •Stáváme se alibistickými Frankensteiny a dítě se stává námi vytvořenou zmatenou, opuštěnou, nešťastnou avšak příliš silnou zrůdou, která nás po zásluze zahubí.

11 Doporučení pragmatikova: •Nebojujte proti, ale „s“ a „pro“. Ne proti žákům, ale s nimi pro něco – pro jejich potřeby •Nebojujte, když nechcete. (Skutečně „dospělý“ by snad neměl chtít bojovat proti dětem) •Když už bojujete, tak ten boj co nejdříve ukončete. •Vždy mějte na vědomí, že výhra i prohra dopadne stejně na obě strany. •Zisk z vaší výhry ať užijí vaši žáci, ztrátu z jejich prohry pak neste s nimi.

12 Doporučení pragmatikova: •Nepracujte s “agresivním jedincem“, ale: −se situací, ve které se tato lidská bytost chová agresivně −spolu s ním pracujte s jeho agresivitou a jeho potřebami −sami se sebou, s tím jak na takového člověka a situaci reagujete

13 Doporučení pragmatikova: •„NE!“ je celá věta! −stačí ji říct jednou −není třeba ji dopředu zdůvodňovat •Cokoliv kdokoliv o vás říká, není o vás, ale o něm! •AIKIDO přístup: −Dopřejte svému „protivníkovi“, ať sám na sobě pocítí následky svého jednání.

14 Kultivujte „hroší“ dovednosti Dovednost komunikace otevřené (transparentní) a rázné (na žáky účinně dopadající) Dovednosti stresové odolnosti: „hroší kůže“ – coping, nezdolnost (rezilience, hardiness…) Nebo jinak: Neodstraňujte stres, ale pracujte s ním! Velká váha – váha osobnosti, respekt Věta „Nemají z nás respekt“ je blbost, respekt je forma vztahu „k někomu“. Formulace „z něho“ je o strachu. Respekt ale také neznamená tupohlavý souhlas s něčím, co mi vadí.

15 Děkuji za pozornost a přeji hroší kůži v těžkých časech. Mgr. Petr Hroch, psycholog – rodinný poradce Poradenské centrum sociálních služeb Olomouckého kraje, p. o.


Stáhnout ppt "Možnosti práce a zvládání situací s agresivním jedincem Petr Hroch Mgr. Petr Hroch, psycholog – rodinný poradce Poradenské centrum sociálních služeb Olomouckého."

Podobné prezentace


Reklamy Google