Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ASERTIVITA 20. 11. 2012 Mgr. Martina Havlasová 128 text anotace Spole č enská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03 Interaktivní výklad: Asertivita,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ASERTIVITA 20. 11. 2012 Mgr. Martina Havlasová 128 text anotace Spole č enská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03 Interaktivní výklad: Asertivita,"— Transkript prezentace:

1 ASERTIVITA Mgr. Martina Havlasová 128 text anotace Spole č enská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03 Interaktivní výklad: Asertivita, pojem, pravidla, příklady. 1.A.; Mgr. Ludmila Muchová

2 Co je to asertivita?  Způsob komunikace za pomoci zdravého sebeprosazení, při němž dokážeme hájit svá vlastní práva tak, abychom nenarušili práva druhých  Je to důležitá komunikační dovednost  Nejvhodnější způsob komunikace  Vyučuje ji mnoho odborníků na vývoj osobnosti  Andrew Salter – autor tréninku asertivity, své žáky učil spontánním reakcím, učil se stát si za svým názorem

3 10 pravidel asertivity  1. Člověk má právo posuzovat své vlastní chování, myšlenky a emoce a být za ně odpovědný.  2. Člověk má právo nenabízet žádné omluvy a výmluvy ospravedlňující jeho chování.  3. Člověk má právo posoudit nakolik a jak je zodpovědný za řešení problémů druhých lidí  4. Člověk má právo změnit svůj názor.  5. Člověk má právo říci já nevím.  6. Člověk má právo být nezávislý na dobré vůli ostatních.  7. Člověk má právo dělat chyby a být za ně zodpovědný.  8. Člověk má právo dělat nelogická rozhodnutí.  9. Člověk má právo říci já ti nerozumím.  10. Člověk má právo říci je mi to jedno.

4 Předpoklady asertivní komunikace  A. vědět, co chci  B. nelhat sám sobě  C. nebát se říct, co cítím a co chci  D. nést zodpovědnost za své chování  E. nenalhávat si něco o druhých  F. nemanipulovat  G. aktivně naslouchat  H. umět pracovat s pochvalou a kritikou

5 Techniky . Technika OTEVŘENÝCH DVEŘÍ  Kritizující chce tzv. vyrazit zavřené dveře, ale v akci zjistí, že dveře jsou dokořán. Kritizovaný asertivně neodpovídá totiž kritikou. Říká, že v zásadě s kritizujícím souhlasí. . Technika (umění) POŽÁDAT O DRUHÉ LASKAVOST  Promluvy typu: Byl byste tak laskav…  Prosím Vás… . Technika PROSAZOVÁNÍ OPRÁVNĚNÉHO POŽADAVKU  Pokud je požadavek oprávněný (např. reklamace), není třeba se rozčilovat, ale v klidu se snažit prosadit si asertivně svůj nárok a požadavek. Technika GRAMOFONÓVÉ DESKY Opakujeme stále promluvu, asertivně, až k úspěchu.

6 Řekněte asertivně…  1. Dělám tady všechno a nikdo to neocení!  Potřebuji více tvé pomoci.  2. Nemám čas!  Nyní jsem bohužel zaneprázdněná, ale podívejme se do mého diáře, kdy mám volno, a já si ráda čas udělám.  3. Chováš se strašně! Kdo to má vydržet?  Tvé chování se mi nelíbí a budu ráda, když ho změníš.

7 Nezapomeňte…  Asertivita= stop manipulaci  Naučme se říkat NE bez pocitů viny  Kompromis a konsenzus= asertivní mistrovství

8 Komunikační situace  Vyzkoušejte následující situace  A.asertivně  B.agresivně  C.pasivně  1. Reklamace obuvi  2. Odmítnutí návrhu kamarádky  3. Žádost o zvýšení platu Diskuse

9 Použitá literatura:  Pravidla asertivity. In: [online]. [cit ]. Dostupné z:  Asertivita. In: [online]. [cit ]. Dostupné z:  Maturitní otázky občanský a společenskovědní základ. Praha: Fragment, 2008, 224 str., ISBN  Caponni,Věra: Asertivně do života. Praha.Grada.1994,156 str.,ISBN


Stáhnout ppt "ASERTIVITA 20. 11. 2012 Mgr. Martina Havlasová 128 text anotace Spole č enská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03 Interaktivní výklad: Asertivita,"

Podobné prezentace


Reklamy Google