Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Asertivita. Jak se chováme v problémových situacích?  Agresivně  Pasivně  Manipulativně  Asertivně.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Asertivita. Jak se chováme v problémových situacích?  Agresivně  Pasivně  Manipulativně  Asertivně."— Transkript prezentace:

1 Asertivita

2 Jak se chováme v problémových situacích?  Agresivně  Pasivně  Manipulativně  Asertivně

3

4 Agresivní chování:  říkám, co chci, často naléhavě a zdlouhavě  Rozhoduji za ostatní  jsem útočný, přemlouvám druhé a vynucuji si, co chci  Vyčítám a útočím  Porušuji osobní práva druhých  Jednám s ostatními s menší úctou

5 Agresivní chování  Přebírám na sebe cizí zodpovědnost  Vyjadřuji svůj názor jako fakt a neposlouchám druhé  Jsem dominantní, kousavý a příkrý  Jsem energický, rozzlobený, zklamaný a silný

6 Pasivní chování:  Neusiluji o to, co chci  Podřídím se rozhodnutím druhých  Nechám na sebe útočit, dovolím, aby si někdo na mně vynucoval poslušnost a zesměšňoval mne  Nechám si upřít svá práva  Nepřijímám zodpovědnost za to, co se mi děje  Příliš často se omlouvám

7 Pasivní chování  Dělá mi potíže jasně vyjádřit svůj názor, potřeby a přání  Často se podceňuji  Bývám váhavý a nervózní  Jsem zklamaný, bezmocný, nešťastný,ublížený a neklidný

8 Manipulativní jednání  Jsem nekonkrétní a očekávám, že lidé „pochopí“, co vlastně chci  Používám narážky  lichotím, flirtuji, říkám falešné lichotky  Jsem sarkastický  Manipuluji s lidmi tím, že si zahrávám s jejich pocity, často tehdy, když se cítí provinile  Jsem frustrovaný, rozhněvaný a bezmocný

9 Asertivní jednání  Říkám, co chci, jasně a stručně  Rozhoduji se sám za sebe  Hájím svá práva, ale neporušuji práva druhých  Jednám sám se sebou i s ostatními s naprostou úctou a rovnoprávností  Uvědomuji si, že jsem zodpovědný za své vlastní činy  Omlouvám se jen tehdy, když je mi doopravdy něco líto

10 Asertivní jednání  Vyjadřuji svůj názor, potřeby a přání  pozorně naslouchám názorům jiných  Nenechám se „seřvat“  Jsem klidný, uvolněný a sebejistý  Jsem energický, silný, sebejistý a spokojený  Jsem umíněný a trvám důsledně na svém

11 Emoce u různých druhů jednání PASÍVNÍASERTIVNÍAGRESÍVNÍ Vnitřní konfliktŘeší problémyVnější konflikt DepresePozitivní vztahyPocit viny BezmocnostSpokojenostFrustrace Slabý sebeobrazPozitivní vztah k sobě Zkreslený sebeobraz

12 Emoce u různých druhů jednání PASÍVNÍASERTIVNÍAGRESÍVNÍ Ztrácí příležitosti ve vztazích Vytváří příležitosti pro mezilidské vztahy Ztrácí příležitosti ve vztazích Nemá kontrolu nad sebou Kontrola nad sebou Nemá kontrolu nad sebou OsamělostJe s druhýmiOsamělost StresRelaxovanostStres Snížený seberespekt Udržuje a buduje seberespekt Pochybný seberespekt

13 Uplatnění oprávněného požadavku  CO CHCI: mám právo na svůj požadavek rezignovat; pokud se ho rozhodnu uplatnit, pak  MUSÍM:  Jasně deklarovat požadavek.  Být perzistentní (trvat na něm, použít techniku pokažené gramodesky).  Pátrat po přijatelném kompromisu.

14 Odmítnutí žádosti o laskavost  CO CHCI: mohu se rozhodnout žádost přijmout. Pokud se rozhodnu odmítnout, pak  MUSÍM:  Jasně deklarovat odmítnutí.  Navrhnout náhradní řešení.

15 Proč odmítnutí deklarovat jasně?  Omluvy a zdůvodňování působí manipulativně.  Pokud přece jen vysvětlujeme, jeden důvod stačí (zbytečné diskuse).  Když člověk chce deklaraci odmítnutí žádosti o laskavost změkčit, pak lze použít sebeotevření(„je mi to líto“, „je mi to nepříjemné“,atd.), nebo empatický výrok („chápu, že to teď moc potřebuješ“, „asi tě to nepotěší“, atd.).

16 Zvládání kritiky  CO CHCI: mohu se rozhodnout NEREAGOVAT, pokud se rozhodnu reagovat, pak  MUSÍM:  1. určit, o jakou kritiku se jedná:  A. kritika reálná  B. kritika manipulativní

17 Zvládání kritiky  Reálná kritika:  Technika negativní aserce  Negativní dotazování.  Manipulativní kritika:  Technika otevřených dveří.  Negativní dotazování.

18 Negativní aserce  Otevřeně přiznáme chybu.  Navrhneme řešení.  Př.: „Je mi líto (sebeotevření), kresby jsem vám skutečněnepřinesla (otevřené přiznání). Nemám je ještě hotové (otevřené přiznání).Když je do zítra dokončím a přinesu vám je zítra přes oběd, bude to stačit (návrh na řešení vzniklé situace)?“  Povšimněte si– žádné omlouvání, žádné zdůvodňování.

19 Technika negativního dotazování  „To mi není jasné. Co konkrétně se vám nelíbí na tom, jak jsem zpracoval toto téma?  „A o co konkrétně jde?“  „Co konkrétně máš na mysli? Čeho konkrétně se to týká? Co konkrétně se stalo?“

20 Technika otevřených dveří  Nepopírejte kritiku, nebraňte se, nereagujte odvetnou kritikou partnera.  Řekněte něco, z čeho plyne, že v zásadě souhlasíte.  Skrytá pravda: „Jsou situace, kdy bych chtěl být spolehlivější, než jsem.“  Pravděpodobnost: „Připouštím, že to tak může vypadat.“  Obecná pravda: „S nespolehlivými lidmi se těžko pracuje.“

21 Zdroje:  Praško, J., Prašková, H. Asertivitou proti stresu. Grada, Praha  ce/8_3.pdf ce/8_3.pdf  Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole. H+H, Jinočany 1994.


Stáhnout ppt "Asertivita. Jak se chováme v problémových situacích?  Agresivně  Pasivně  Manipulativně  Asertivně."

Podobné prezentace


Reklamy Google