Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s."— Transkript prezentace:

1

2 Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s

3 Každá řeka má dva břehy. Ten, na kterém stojíme a ten, po kterém toužím. Aby se tam člověk dostal, musí postavit most. Odložit svou touhu a stavět. Počítat, měřit, lámat kameny a nezapomínat, proč to dělá. Eva Svobodová

4 Co je to vlastně komunikace?

5 Z latinského „communicatio“ =spojování, sdělování Komunikace rodiny se školou je základním prvkem dobrých vztahů obou institucí. Komunikace

6 S kterými interakcemi v komunikaci se ve škole setkávám? Moje silné a slabé stránky v komunikaci? (Pracovní list příloha)

7 POZOR NA PŘEDSUDKY! Rodiče do školy raději nepouštět! Každá učitelka je hysterka! Každá si jen stěžuje a pořád něco na mém dítěti vidí! Rodič a pedagog jsou partneři!

8 „V práci nejsem člověk, ale odborník, doma nejsem učitel, ale rodič.“ Václav Mertin

9 Komunikace mezi školou a rodičem jako efektivní podpora rozvoje dítěte. V čem může kvalitní komunikace napomoci k oboustrannému porozumění? Co potřebuje pedagog znát pro práci s dítětem?

10 Kvalita dobré komunikace závisí na: - osobnosti pedagoga - osobnosti rodiče - věcnosti tématu - přípravné fázi - volených otázkách při jednání - volbě technik v jednání - dodržování pravidel naslouchání

11 Přípravná fáze 1. domluva termínu – oboustranná (sdělíme podstatu schůzky) 2. časové limity 3. cíl komunikace 4. podmínky vedení rozhovoru – místo, prostředí 5. písemné podklady pro diskuzi 6. vhodné otázky 7. kolega v záloze

12 Efektivní podmínky komunikace: 1. Sebepřijetí 2. Opravdovost 3. Porozumění 4. Respekt 5. Nadhled 6. Nestrannost 7. Zdvořilost 8. Asertivita 9. Empatie

13 Techniky v jednání Dotazování se Povzbuzování Podpora Objasňování Parafráze Zrcadlení pocitů Shrnutí Ocenění v jednání Aktivní naslouchání

14 Pravidla aktivního naslouchání Ověřujeme si v rozhovoru, zda jsme správně porozuměli a pochopili, co je nám sdělováno, Nepřerušujeme, neskáčeme do řeči, neradíme! Vyjadřujeme zájem o hovor verbálně i neverbálně Nehodnotíme před diskutujícím, co je správné a co ne Respektujeme názor druhého Vnímáme pocity a emoce

15 Čeho se určitě v komunikaci vyvarovat? Co já jako rodič nechci ve škole poslouchat? Co mě osobně vadí při komunikaci s učitelem mého dítěte aneb Když se mluví o mých dětech v přítomnosti jiných rodičů…

16 Obtíže v komunikaci Jak sdělovat špatnou zprávu? -nelhat -obsah sdělovat pozvolna, dát rodičům čas -vyjádřit pochopení -nechat prostor k vyjádření emocí

17 Důležité Dostatek prostoru pro obě strany, Stále se držet tématu, neodbíhat a nerozvádět téma, Přizpůsobit slovník – ne odborná slova, složité obraty, Pozor na gesta a přehnané pohyby, Nad rodiči se nepovyšovat, nesnažit se ukazovat odbornou převahu, Vést diskuzi k závěru:  sepsat dohodnuté body  zrekapitulovat, vynést  zjistit, že obě strany pochopily dohodnuté stejně

18 Konfliktní rodič Rodič nepřátelský Rodič v odporu Rodič velmi mlčenlivý Rodič depresivní Rodič vztahovačný Rodič manipulativní Rodič emočně nestabilní

19 K praktickému využití: Otevřená náruč Negativní aserce Gramofonová deska

20 Základní pravidla pro jednání s rodiči Mějte na paměti: Používám vstřícnost, respekt, společenské chování Jsem ve škole vzdělaný odborník Jsem profesionál Chci naslouchat Dokážu reagovati na kritiku Nenechám se vytočit Nechávám prostor i rodičům Umím reagovat na dotazy, změny chování

21 www.etickavychova.cz/ops Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s."

Podobné prezentace


Reklamy Google