Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry 24. 10. 2012 Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry 24. 10. 2012 Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová."— Transkript prezentace:

1 Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová

2 Úvod  Zdravotnictví - zdravotní služby – patří mezi kategorii služeb, které mají zabezpečit poskytnutí zdravotní péče všem lidem, kteří je potřebují.  Lidské zdroje jsou nejdůležitější součástí těchto služeb  Ekonomika „pláče“, ale komunikace nevyžaduje nevyžaduje finanční náklady

3 Význam komunikace  Komunikační dovednosti tvoří základ tzv. měkkých dovedností (soft skills)  úmění naslouchat  úmění zaujmout  úmění spolupracovat  úmění vysvětlit, prezentovat…  Komunikace  navázání vztahu  řešit konflikty  umět spolupracovat v týmu

4 Význam komunikace  Pokud umí člověk dobře komunikovat, je většinou i dobrý týmový spolupracovník nebo vedoucí, umí řešit problémy efektivněji, řídit ostatní, ale i sám sebe.  Pro úspěšnou komunikaci je potřebné se umět vžít do ostatních lidí a získat jejich důvěru (zvláště to platí ve zdravotnictví).  Efektivní komunikace  Komunikace za nějakým účelem  Komunikace: pozitivní X negativní

5 Co se změnilo ve zdravotnictví k zlepšení komunikace s pacientem? Pozitiva  návštěvy v nemocnici – více možností  pobyt rodičů s dětmi při hospitalizaci  větší informovanost pacienta o jeho nemoci, informované souhlasy  objednávání pacientů i elektr., SMS…  větší role pacienta při rozhodování  práva pacientů

6 S čím se stále ve zdravotnictví v komunikaci potýkáme? Negativa  nedostatek času na pacienta – nedostatek komunikace (špatná organizace práce, málo personálu, nezájem o pacienta…)  přenos problémů zdravotníků na pacienta  neprofesionální chování a jednání  negativní klima mezi zdravotníky – přenos špatné nálady na pacienta, negace všeho  nedobrá týmová spolupráce, chybí pochvala  práce je nedostatečně ohodnocena  zbytečná administrativa (opakované dotazování pacientů)  nedodržení času objednání, dlouhé čekání - stres  ….

7 Proč potřebujeme kontaktní sestru?

8 Proč ji potřebujeme?  Co chybí pacientům i rodičům v komunikaci?  Proč vznikla nadace Porozumění?  Proč se organizují konference na toto téma?  Jak tento stav napravit?  Uvědomují si zdravotníci, že něco není v pořádku?  Máme srovnání se zahraničím?  Jak řešit?

9 Co od ní očekáváme? Kontaktní sestra:  bude pacientům i rodičům dobrým průvodcem systémem poskytované zdravotní péče  nebude provádět odborné výkony, ale zaměří se na efektivní komunikaci a edukaci pacientů i rodičů  vytváří „komunikační most“ - prostředníka mezi jednotlivými zdravotníky – pacientem – rodiči- příbuznými  dokáže naslouchat, poradit, povzbudit,…  má ráda lidi, volí pozitivní přístup  zná dobře systém organizace práce na pracovišti  jedná a chová se profesionálně  má výborné komunikační schopnosti  ….

10 Kdo se jí může stát?  zkušená sestra s několikaletou praxí?  která má schopnost výborné komunikace a umí dobře navazovat kontakty a vztahy?  speciálně vyškolená? např. certifikovaným kurzem ?.... Kde najde uplatnění?  dětská oddělení nemocnic?  edukační ambulance, edukační centra?  i jinde? Co je nutné k realizaci?  podpora vedení, zájem  odhodit strach – navázat kvalitní partnerské vztahy (zdravotník – pacient – rodič)  pozitivní přístup.

11 Mít rád lidi a milovat lidi, to je snad ten jediný recept na štěstí. AUTOR CITÁTU: Jan Werich Žít tady a teď - užít si života

12 12 Kontakty: tel: Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry 24. 10. 2012 Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová."

Podobné prezentace


Reklamy Google