Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

V ZEMĚPISE PRAKTICKY JINAK II Seminář V zeměpise prakticky jinak II je volným pokračováním loňského pracovního semináře. Nabízené aktivity nejdříve připomenou.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "V ZEMĚPISE PRAKTICKY JINAK II Seminář V zeměpise prakticky jinak II je volným pokračováním loňského pracovního semináře. Nabízené aktivity nejdříve připomenou."— Transkript prezentace:

1 V ZEMĚPISE PRAKTICKY JINAK II Seminář V zeměpise prakticky jinak II je volným pokračováním loňského pracovního semináře. Nabízené aktivity nejdříve připomenou důležitost vytvářet v žácích myšlenkové programy využitelné pro život a následně poodkryjí možnosti, jak uchopit region školy pro vytváření geografických kompetencí. Programem nás budou provázet mapy, časopisy, geografické pomůcky i internetové programy a náměty pro odbornou činnost do zeměpisných seminářů nebo kroužků. Mgr. Jiří Vorlíček

2 Úvodem 1. Bezprostřední výuka (primární) Praktická činnost se zapojením smyslů. - prostorová a časová výuka - domov a blízký region - zeměpisné vycházky s využitím mapy Zeměpisné vzdělávání 2. Zprostředkovaná výuka (sekundární) Výuka ve třídě s pomůckami. - mapa, atlas, náčrt - další grafické objekty (obrazy, fotografie…) - sbírkové materiály - pokus a ruční práce - dramatizace

3 Program ► Všechno začíná domovem ► Jsme součástí prostoru ► Zeměpisná vycházka ► Zeměpisné myšlení ► Vybrané metody ► Reflexe – dovednosti pro život

4 Všechno začíná domovem ► Probuzení zvídavosti ► Modelování ► Mapování Úvod do činného zeměpisu

5

6

7

8

9

10

11

12

13 Komponenty mapy:  Název  Měřítko  Legenda  Vlastní mapa  Tiráž

14 Jsme součástí našeho prostoru Aby mozek věděl o svých bílých místech a člověk věděl, že je součástí mapy ► Trojrozměrná mapa ► Mentální mapa ► Slepá mapa ► Prostorová mapa ► Myšlenková mapa

15 Zeměpisná vycházka Orientace ve světě začíná domovem ► 1. krok: Rozvoj všímavosti ► 2. krok: Zeměpisné vycházky ► 3. krok: Zeměpisné exkurze ► 4. krok: Terénní cvičení

16 1. krok: Rozvoj všímavosti - přípravná fáze k zeměpisným vycházkám - založena na rozvíjení všímavosti zeměpisných jevů kolem sebe při každodenních činnostech - hlavní zásadou je: Koukej se kolem sebe, když někam jdeš! - náměty: •pozorování času a místa východu a západu Slunce •pozorování času východu Měsíce, proměny tvaru Měsíce •velikost těchto objektů nad obzorem a v zenitu •všímat si délky svého stínu v ročních obdobích •pozorování souhvězdí v ročních obdobích •na které straně svahu se déle drží sníh atd.

17 2. krok: Zeměpisné vycházky - nejdříve na blízký kopec (kostelní věž), pak na kopec vzdálený - činnosti se odvíjejí podle záměru vycházky a) Činnost před vycházkou b) Činnost při vycházce c) Činnost na místě d) Činnost po vycházce

18 2. krok: Zeměpisné vycházky Příklady tématicky zaměřených vycházek:  Astronomické pozorování  Fyzický zeměpis  Antropogeografické zkoumání

19 3. krok: Zeměpisné exkurze 4. krok: Terénní cvičení

20 Zeměpisné myšlení Pěstování citu a intelektu ► Cestopisy a reportáže ► Čítárna ► Časopisy ► Úvahy a eseje ► Referáty

21 Zeměpisné myšlení a) Cestopisy a reportáže ► Čtení cestopisů a vyhledáváním v mapě ► Psaní reportáží ► Psaní deníků

22 Zeměpisné myšlení b) Čítárna, noviny do hodin ► ► Vymysli 3 klíčové výrazy, pod kterými by byl článek zařazen v knihovně (internetu) ► ► Vytvoř větu o 27 slovech pro otištění v novinách ► ► Shrň obsah článku do jedné věty, která bude na teletextu nebo ve Snídani s Novou ► ► Přetvoř text tak, jak by byl otištěn v Blesku

23 Zeměpisné myšlení c) Časopisy ► ► Rozvoj zvídavosti, touhy cestovat a objevovat ► ► Nedokončené věty Myslím si, že… Nesouhlasím s tím, že… Mám takový dojem… Určitě vás překvapí… ► ► Pracovní listy Název článku Autor textu Autor fotografií Charakteristika jednou větou Co je pro tebe nové (co stojí za zapamatování) Co bys udělal na místě v této situaci Co by zaujalo ostatní Tvůj názor na toto téma Klíčová slova Slovní hodnocení článku a fotografií

24 Zeměpisné myšlení d) Úvahy a eseje ► ► Evokační metody (brainstorming, sněhová koule, myšlenková mapa, tabulka VCH, kostka ► ► Vhodný výběr názvu ► ► Evokační charakteristika ► ► Předem známá kritéria hodnocení ova_mapa1.htm

25 Zeměpisné myšlení e) Referáty ► ► Cestovní kancelář Výstupy: plakát, propagace Hodnocení učitele: plakát (povinné prvky; kreativita), mluvený projev (propagace) Hodnocení spolužáků: zaujalo mě, pamatuji si, oceňuji ► ► Příspěvek na konferenci ► ► Dokument, prezentace obsah, poutavost, projev ► ► Hádej místo

26 Podpora zeměpisného myšlení Další prvky podporující zeměpisné myšlení ► Obrazy ► Vybavení učebny, chodby, zahrady ► Pokusy ► Dramatizace ► Kreslení a mapování ► Psychologické sblížení

27 Závislost čili globalizace Pěstování globálního myšlení ► Simulační hry Rwanda a Uganda ► Diskusní hry Parlament, rozbor videa, Spíš ano – spíš ne ► Osvěta Svět v nákupním košíku, Adopce na dálku, Fair Trade

28 ► Zeměpis v knihovně ► Domácí a pracovní skupiny ► Souboj týmů ► Bloková výuka ► Kolotoč Vybrané metody Náměty alternativních metod VODSTVO Zálivy, průlivy, moře Mořské proudy Přístavy Řeky, jezera, nádrže

29 Bloková výuka Evokace ● Načerpávání informací ● Reflexe Na pustém ostrově, Nahoru na horu 1.Mapování ostrova 2.Měřítko, orientace legenda mapy 3.Pojmenování míst 4.Průzkum hory 5.Deník trosečníků

30 Dovednosti pro život Chcete učiti dítě zeměpisu a pořizujete mu zeměkoule, nebeskoule a mapy. Jaká to pořízení! K čemu to zobrazení? Proč nepočínáte tím, abyste mu ukázali předmět sám. Město, v němž Emil bydlí, venkovský dům jeho otce, od těch počíná jeho zeměpis; po té následují místa, jež mezi oběma leží, pak řeky v sousedství, konečně se ukazuje silnice a způsob orientovati se. J. Rousseau: Emil

31 V ZEMĚPISE PRAKTICKY JINAK II Mgr. Jiří Vorlíček Gymnázium a SOŠ Moravské Budějovice mob.:


Stáhnout ppt "V ZEMĚPISE PRAKTICKY JINAK II Seminář V zeměpise prakticky jinak II je volným pokračováním loňského pracovního semináře. Nabízené aktivity nejdříve připomenou."

Podobné prezentace


Reklamy Google