Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Představení systému dostupného bydlení v Pardubicích

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Představení systému dostupného bydlení v Pardubicích"— Transkript prezentace:

1 Představení systému dostupného bydlení v Pardubicích
2017

2 Idea koncepce dostupného bydlení
Zvýšit dostupnost bydlení pro občany Pardubic, kteří jsou ohroženi bytovou nouzí. Motivem pro zpracování koncepce dostupného (sociálního) bydlení v Pardubicích je potřeba komplexního řešení v oblasti zajištění vhodného bydlení skupinám obyvatel města, které mají ztížený přístup na trh s bydlením. Ideovým cílem koncepce a bytové politiky města je vytvořit z obecního bytu pozitivní hodnotu, jak pro zájemce o bydlení či nájemníky, tak pro město samotné.

3 Východiska koncepce dostupného bydlení
Státní koncepce dostupného bydlení 2015 – 2025 Směrnice města č. 15/2015 o nakládání s byty Zkušenosti města Pardubice s přidělováním a správou městských bytů Kvalitativní analýza napříč organizacemi sdruženými v komunitním plánováním města Pardubic Demografická analýza města Pardubic

4 Typy městských bytů Dostupné byty
Sociální, dostupné byty Byty v zájmu obce Startovací byty Byty v domech zvláštního určení Bytové náhrady Bezbariérové byty Byty z výběrového řízení Byty pro oběti živelných katastrof Byty pronajímané organizacím Dostupné byty

5 Systém dostupného bydlení
Byty pro osoby v bytové nouzi Byty v domech zvláštního určení Bezbariérové byty Byty pronajímané organizacím Sociální byty Azylové domy, noclehárny, Dům na půli cesty Krizové bydlení Dostupné byty Městská ubytovna

6 Parametry jednotlivých typů dostupného bydlení
Sociální byty Dostupné byty Rodiny či jednotlivci se sníženými kompetencemi k samostatnému nájemnímu bydlení (neměli v minulosti byt či nezvládli nájemní bydlení), kteří jsou zároveň v bytové nouzi a vynakládající nepřiměřené procento příjmu na bydlení. Rodiny či jednotlivci s kumulací nepříznivých sociálních jevů – příjemci dávek HN, nezaměstnanost, zadlužení… Nutná intenzivní sociální práce vedoucí k udržení nájemního sociálního bydlení a povinnost plnit individuální plán ve spolupráci se sociálním pracovníkem. Možnost přechodu na ubytovnu, pokud jsou objektivní závěry, že nezvládají nájemní bydlení. Rodiny, samoživitelé, samoživitelky, kteří vynakládají ze svého rozpočtu více jak 40% na náklady spojené s bydlením, a které se nacházejí v situaci bytové nouze (absence bydlení, ohrožení ztrátou bydlení či nevhodné bydlení) osoby opouštějící instituce (dětské domovy) nebo pěstounskou péči, dále oběti domácího násilí, ohrožené domácnosti s dětmi nebo tam, kde je nutné zajistit sloučení rodiny. Existují kompetence k udržení bydlení. Dobrovolná spolupráce se sociálními pracovníky, současně však „dohled“ nad placením nájemného ze strany OSV. Krizové bydlení Osoby, u kterých je výrazné riziko ohrožení na zdraví či životě a jsou v akutní bytové nouzi. Intenzivní spolupráce sociálních pracovníků, NNO, ÚP, MP Poznámky: Definice cílových skupin vycházejí z vládou schválené Koncepce sociálního bydlení České republiky 2015 – 2025. Pro použití kritéria 40% je nutné specifikovat horní hranici celkových příjmů rozhodné pro použití kritéria.

7 Návrhy opatření směrem k cílovým skupinám
Krizové bydlení Osoby v akutní bytové nouzi Azylový dům pro ženy Azylový dům pro muže Městská ubytovna Dům na půli cesty Program RESTART – umožňuje motivovaným občanům získat první stupeň bydlení i v případě dluhů vůči městu; max. výše dluhu Kč; povinnost splácet déle než 3 měsíce a plnit individuální plán.

8 Návrhy opatření směrem k cílovým skupinám
Sociální byty Osoby v bytové nouzi vynakládající vysoké procento z příjmu na bydlení Husova Češkova 1618 a 1689 Osoby v bytové nouzi, u kterých na základě sociálního šetření byly shledány snížené kompetence k samostatnému bydlení. Možnost dluhu vůči městu – max Kč – povinnost splácet. Nutná spolupráce se sociálním pracovníkem; nastavení režimových opatření v lokalitách. Prevence vystěhování a prevence zadlužení na nájmu. Možnost přechodu zpět na městskou ubytovnu v případě nezvládnutí nájemního vztahu.

9 Návrhy opatření směrem k cílovým skupinám
Dostupné byty Osoby v bytové nouzi vynakládající vysoké procento z příjmu na bydlení Napříč bytovým fondem Osoby v bytové nouzi, u kterých na základě sociálního šetření byly shledány dostatečné kompetence k samostatnému bydlení. Bezdlužnost vůči městu. Bez nutnosti spolupráce se sociálním pracovníkem. Prevence zadlužení na nájmu. Spolupráce s organizacemi v komunitním plánování – nabídka pronájmu. Bezbariérové byty, byty pro osoby se zdravotním postižením, osoby v seniorském věku.

10 Model práce s klientem a žádostí v rámci systému dostupného bydlení
První schůzka probíhá vždy osobně na OSSaP. Žadatel bude přesně poučen o tom, co je sociální bydlení, pro koho je určeno a jak funguje systém vybírání nejvhodnějších adeptů. Zjištění aktuální situace žadatele. Bude poskytnuto poradenství v jeho současné situaci (poučení o dalších možnostech řešení nepříznivé bytové situace) a zvážení podání žádosti. Proběhne přijetí žádosti a její formální kontrola (trvalé bydliště, státní příslušnost, dluhy,  atd.) + zhodnocení žadatele z pohledu OMI. Žadatel Přijetí žádosti Zaevidování žádosti Komplexní sociální šetření s doporučením s nedoporučením Zaevidování do systému Ginis a tabulky. Neefektivní využití volných kapacit městských bytů Provedení komplexního sociálního šetření žadatele se zhodnocením jeho aktuální sociální situace a vyhodnocením kompetencí k samostatnému bydlení. K šetření připojení vyjádření OMI o případné historii žadatele v městských nájemních bytech. Na základě závěrů ze šetření a všech podkladů doporučení X nedoporučení žadatele k přidělení bytu a zařazení do kategorie (sociální X dostupný byt) – o finálním stanovisku rozhoduje pracovní skupina oddělení sociálních služeb a prevence. GESCE OMI OSV

11 Model práce s klientem a žádostí v rámci systému dostupného bydlení
Předložení prošetřených žádostí k projednání na jednání komise - každý měsíc Zpracování zápisu ze šetření a z vyhodnocení podkladů. Zařazení do programu jednání komise. Účast vedoucí OSSP na jednání komise – představení žádostí a zápisů členům komise a zdůvodnění stanoviska OSSP + účast OMI Rozhodnutí komise Nedoporučení Předložení RmP neschválení informace žadateli Rozhodnutí komise Doporučení hledání vhodného bytu ve spolupráci OMI a OSV nabídka bytu Neefektivní využití volných kapacit městských bytů prohlídka bytu Proces přidělování bytu přijatý byt nepřijatý byt předložení RmP ke schválení (1 x měs.) sepsání NS GESCE předání bytu po podpisu NS OMI OSV Konec procesu


Stáhnout ppt "Představení systému dostupného bydlení v Pardubicích"

Podobné prezentace


Reklamy Google