Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 HYDROSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 HYDROSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová."— Transkript prezentace:

1 ICT2-1-31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 HYDROSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová

2 ICT2-1-31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 2 Slovem hydrosféra označujeme …………………….. obal Země Vyjádřete procenty a výsečí v diagramu: a) Poměr rozložení souše (pevniny) a vody na Zemi b) Poměr mezi vodou sladkou a slanou na Zemi Voda je jednou ze základních podmínek života na Zemi. Dalšími základními abiotickými – neživými složkami a podmínkami života na Zemi (kromě vody)jsou: TLOSVĚ = ………………………….LNÍMINERÁ TKYLÁ = …………………………….. DUCHVZ = …………………………LOPET = ………………….…..….. souš: ……… % voda: ……… % sladká v. : ….…% slaná voda: ….… % ledovce: ……. % ?

3 ICT2-1-31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 3 Veškerá voda na Zemi se vytvořila během jejího vzniku (kondenzací vodní páry), tzn. před cca 4 mld. let. Voda vlivem sluneční energie neustále mění svoje skupenství, a tak dochází k nepřetržitému oběhu vody na Zemi. Popiš nejprve ústně za pomoci obrázku koloběh vody v přírodě, potom doplň obrázek popisem: ?

4 ICT2-1-31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 4 Nyní si můžeš porovnat svůj výsledek s obrázkem oběhu vody:

5 ICT2-1-31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 5 Pohyb vody = přemísťování vody Oceány a moře: vlnění (působení větru) – příboj (mořské vlny narážejí na pobřeží) – příliv a odliv (tzv. slapové jevy, působení gravitace Měsíce a Slunce na Zemi, dmutí moře – zvýšení x snížení hladiny moře) – mořské proudy (rozdíl v hustotě mořské vody, závislé na salinitě a teplotě vody) Říční toky: horní tok (vodní proud má velkou sílu, překonává velké výškové rozdíly, prohlubuje a rozšiřuje koryto řeky) – střední tok (rychlost řeky se snižuje, tok se začíná klikatit – vznikají meandry, zákruty) – dolní tok (pomalý tok, vodou unášený materiál se usazuje a vznikají tzv. naplaveniny, vrstvy úlomkovitých hornin) – delta řeky (místo, kde se řeka vlévá do moře, v okolí delt velmi úrodná půda, bývá hustě osídlena ) Které starověké civilizace vznikly kolem delty řek? Vyjmenujte je a ukažte na mapě. Vysvětlete následující pojmy : peřeje – vodopády – přítok – soutok – přehradní nádrže – jezero – rybník Ukažte na mapě příklady některých výše uvedených pojmů. mořské proudy příboj meandry řeky delta řeky Nil ?

6 ICT2-1-31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 6 Jmenujte vlastnosti vody: a) z fyzikálního hlediska ………………………………………………………………………………………………………..…. b) z chemického hlediska …………………………………………………………………………………………………………… Skupenství vody : ……………………………………………………………………………………….. Kromě vody povrchové – voda podzemní (spodní), soustředěná pod zemským povrchem (důležitý zdroj pitné vody – studny, vrty) Vznik a množství podzemní vody jsou ovlivňovány složením a uložením podpovrchových vrstev hornin a jejich propustností. Může se dostávat až do hloubky mnoha set metrů pod zemí. Její hladina není stálá – její výška závisí na množství spadaných srážek a na objemu čerpané vody Převážná část podzemní vody: dešťové srážky, tání sněhu – ledu Proniká do země póry v úlomkovitých horninách, po puklinách, dutinami Vodopropustné horniny: písky – štěrky – hlíny – rozrušené kusové horniny Vodonepropustné horniny: skalní masivy (neporušené) – jílovité půdy Jak se liší půdy jílovitá – hlinitá – písčitá z hlediska vodopropustnosti? Která z nich je nejvíce – která nejméně propustná? ? ?

7 ICT2-1-31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 7 ROSTLINY z hlediska nároků na množství vody rozdělujeme: a)Vodní b)Bahenní c)Mírně vlhkých stanovišť d)Suchých stanovišť Pojmenujte rostliny na obrázcích a zařaďte do skupiny, z hlediska náročnosti na množství vody: ?

8 ICT2-1-31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 8 ŽIVOČICHOVÉ Podle nároků na vodu v prostředí je můžeme rozdělit na : - vodní - suchozemské Někteří suchozemští živočichové však prodělávají svůj vývin (vývoj) ve vodním prostředí, jiní jsou přizpůsobeni životě ve vodě i na suchu - …………………………………... Vodní živočichové tráví svůj život nebo jeho část přímo ve vodním prostředí. Je pro ně důležité množství rozpuštěných látek – solí ve vodě a množství kyslíku ve vodě. Koncentrace solí ve vodě je rozhodujícím faktorem zejména pro mořské živočichy. Pojmenujte následující živočichy na obrázcích a charakterizujte jejich přizpůsobení se prostředí, ve kterém se pohybují: ?

9 ICT2-1-31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 9 Kyselé deště = znečištěné ovzduší obsahuje oxid siřičitý, oxidy dusíku = > okyselování dešťových srážek - nepříznivě působí na celé ekosystémy - poškozují listy rostlin - mění chemické procesy v půdě => změny minerálních látek přijímaných rostlinami z půdy - zdravotní stav rostlin se zhoršuje, některé hynou - mění se druhové složení rostlin => podmínky pro další organismy - okyselování vody v jezerech a řekách Pramen = místo, kde se podzemní voda dostává na povrch Termální pramen = zvláštní druh pramene, ze kterého vystupuje ohřátá voda, často obohacená o minerální látky obsažené v okolních horninách (podzemní voda se ohřívá v blízkosti vystouplých magmatických krbů, nebo se přímo uvolňuje z magmatu) Termální voda = léčebné účely => léčebná zařízení - lázně Vyjmenujte lázně na území České republiky a ukažte je na mapě. Zjistěte na internetu, které nemoci se léčí: v Luhačovicích – Hodoníně – Teplicích nad Bečvou – Lázně Jeseník – Karlových Varech – Františkových Lázních – Konstantinových Lázních – Poděbradech – Třeboni Jmenujte názvy některých minerálních vod, které můžeme zakoupit v obchodech nebo v lékárnách. Uspořádejte ochutnávku několika druhů minerálních vod. Porovnejte jejich chuť a údaje na etiketách. Čím je způsobena jejich rozdílná chuť ? ?

10 ICT2-1-31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 10 Zopakujte si proces vzniku pitné vody ve vodárnách: čerpáno ze šablony PŘÍR2-2-30 ?

11 ICT2-1-31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 11 Krasové oblasti – krasové jeskyně - vznikají nejčastěji ve vápencích, ale i v dolomitech nebo ve vrstvách soli kamenné - krápníky vznikají opětným srážením – krystalizací uhličitanu vápenatého z krasových vod stalaktit stalagmit stalagnát

12 ICT2-1-31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 12 Hydrosféra – shrnutí: - výskyt ve 3 skupenstvích (jediná planeta Země – kapalný stav vody) - voda je nezbytná pro život všech živých organismů na Zemi, sladká voda = pouhé 1% na pevninách - tvoří většinu hmoty živých organismů (lidské tělo = 50 - 70% těles.hmotnosti tvoří voda) - výborné rozpouštědlo - je schopná vyluhovat prvky z minerálů, nebo naopak minerály rozpouštět (vápencové oblasti – velmi intenzivní rozpouštění – projevem jsou krasové jevy; minerální vody – léčebné účinky ) - neustále koluje (koloběh vody mezi hydrosférou – atmosférou – litosférou) a pohybuje se - účastní se nejdůležitějších chemických dějů v organismech (fotosyntéza, dýchání apod.) - umožňuje rozvádění látek v těle organismů - je životním prostředím pro mnoho organismů - salinita (slanost) mořské vody je v oceánech a mořích různá - v zimě pod ledem zůstává voda o teplotě +4°C => vodní organismy v ní přežívají nepříznivé období - je potřeba chránit vodu před únikem a kontaminací nevhodnými a nebezpečnými látkami (doprava – havárie ropovodů a tankerů přepravujících ropu – čištění odpadních vod z měst a vesnic, průmyslu - „kyselé“ deště – splachy hnojiv – vzlínání nebezpečných látek půdou - skládky)

13 ICT2-1-31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 13 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/Water_cycle_blank.svg/640px- Water_cycle_blank.svg.png?uselang=cs Zdroje obrázků: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Watercycleczechhigh.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Blatouch_bahen%C3%AD.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SagittariaSagittifoliaLeaves.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Forget-me-not_close_600.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Myosotis_scorpioides.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lumme_%28Nymphaea_candida%29.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Typha_latifolia_-_inflorescence.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:California_Cabbage_Agave.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aloe_Vera.jpg http://www.obrazky.cz/detail?q=rosničkazelená http://www.obrazky.cz/detail?q=štika http://www.obrazky.cz/?q=úhoř+říčn http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zaskroniec_%281%29.jpg http://obrazky.cz/detail?q=delfín http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Svanir.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Loutre2.jpg http://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:Jelly_Monterey.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Argyroneta_aquatica_Paar.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Acid_rain_woods1.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vchod_do_Kon%C4%9Bprusk%C3%BDch_jeskyn%C3%AD.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jeskyn%C4%9B_Balcarka32.jpg

14 14 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Large_very_white_stalagmite.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stalactite-drop.jpg http://www.showcaves.com/images/013-025.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:V%C5%99%C3%ADdlo_-_Karlovy_Vary.jpg ICT2-1-31 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Corrientes-oceanicas.gif http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dalga_k%C4%B1ran.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Meander-Cuckmere_River-MT.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Egypt.NileDelta.01.jpg?uselang=cs


Stáhnout ppt "ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 HYDROSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová."

Podobné prezentace


Reklamy Google