Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_20_ Jaderná energie – co už víme o atomech.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_20_ Jaderná energie – co už víme o atomech."— Transkript prezentace:

1

2 Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_20_ Jaderná energie – co už víme o atomech Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1115 Anotace: Interaktivní prezentace pro 9. ročník. K připomenutí rozšíření poznatků o atomech, jejich objevech a představách.

3 JADERNÁ ENERGIE Co už víme o atomech

4 Látky SLOŽENÉ sloučeniny molekuly JEDNODUCHÉ prvky atomy Nejmenší částečky = atom (dále nedělitelný) Existence předpovězena před více než 2 000 lety - řečtí filozofové Leukippos a Démokritos

5 zakladatelé atomismu Leukippos z Milétu (500 - 440 př. n. l.) Démokritos z Abdér (přibližně 460 - 370 př. n. l.) Atomy jsou nevzniklá, neviditelná, nedělitelná, neměnná a tudíž nezničitelná tělíska, ze kterých se vše skládá (od bohů, přes nespočet světů, hvězdy, cokoli oduševnělé až po poslední věc). Atomy se pohybují díky vzájemnému střetávání se. Pokud si odpovídají, tak se spojují, čímž všechno vzniká. Takto vzniklé objekty se pak od sebe liší díky různorodému tvaru, poloze a uspořádání atomů. Pokud má něco zaniknout, musí zapůsobit vnější síla, která atomy od sebe rozloučí a dá je opět do pohybu, díky němuž mohou v budoucnu vytvořit zase něco jiného.

6 zajímavosti: k 31. říjnu 2011 je počet obyvatel světa 7 miliard kdyby se všichni lidé zmenšily na velikost atomu a postavili do řady, měřila by přibližně 1 metr kdyby všichni lidé počítali nepřetržitě atomy v jedné kapce vody, trvalo by to více než 10 tisíc let

7 atom Atomové jádro Proton – kladný náboj Neutron – bez náboje Elektronový obal Elektron – záporný náboj

8 Modely atomu: Thomsonův model – pudinkový –navržen objevitelem elektronu Josephem Johnem Thomsonem v roce 1904 –atom skládá z elektronů ty jsou obklopeny polévkou kladného náboje vyvažující tak záporný náboj elektronů –byl považován za správný až do roku 1911

9 Joseph John Thomson 18. prosince 1856 – 30. srpna, 1940 anglický experimentální fyzik v roce 1897 objevil elektron v roce 1906 Nobelovu cenu za fyziku

10 Rutherfordův model – planetární –navrhl Ernest Rutherford v roce 1911 –atom je složen z velmi malého hmotného jádra, kolem nějž obíhají elektrony ve vzdálenosti cca 10 000-krát větší než je poloměr jádra atomu

11 Ernest Rutherford 1. baron Rutherford z Nelsonu 30. srpna 1871, Nelson Nový Zéland – 19. října 1937, Cambridge Spojené království novozélandský fyzik v roce 1908 Nobelovu cenu za chemii – za objevení radioaktivity

12 Bohrův model –roku 1913 vytvořil Niels Bohr –založený na třech postulátech 1.Elektrony se pohybují po kružnicových trajektorii; 2.Při přechodu z jedné kružnice na druhou elektron vyzáří (pohltí) právě 1 foton; 3.Jsou dovoleny ty trajektorie, jejichž moment hybnosti je nH, kde n = 1,2,3...; – Bohrův model atomu se považuje za dost umělý, avšak historicky představoval mezistupeň na cestě od klasické fyziky ke kvantové teorii

13 Niels Bohr Niels Henrick David Bohr 7. října 1885 Kodaň – 18. listopadu 1962 tamtéž dánský fyzik roku 1922 udělena Nobelova cena za fyziku -za výzkum atomové struktury

14 objevy: elektron: v roce 1897 – J. J. Thomson proton: v roce 1919 – E. Rutherford neutron: předpověď v 1920 E. Rutherford objeven v 1932 – J. Chadwick

15 Je možné rozbít atom ? Elektrony možno z obalu lehce odtrhnout: např. ultrafialové záření, zahřátí, tření,.... Proces, při němž obal atomu ztrácí nebo přibírá elektrony a stává se elekt. nabitým iontem, se nazývá ionizace. Rozbití atomu = rozbít a přeměnit atomové jádro. Je k tomu potřeba asi milionkrát větší energie než při odtržení elektronu. Uskutečněno ve 20. století.

16 Použité zdroje: obrázky z Galerie MS Office http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/Leucippe_%28portrait%29.j pghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/Leucippe_%28portrait%29.j pg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/Democritus2.jpg/43 4px-Democritus2.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/Democritus2.jpg/43 4px-Democritus2.jpg http://www.lucasinka.cz/wp-content/uploads/2010/12/DSC00003.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5e/JJ_Thomson.jpg/53 6px-JJ_Thomson.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5e/JJ_Thomson.jpg/53 6px-JJ_Thomson.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Ernest_Rutherford.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Niels_Bohr.jpg http://www.anthroposophie.net/bilder/bohr.jpg Není-li uvedeno jinak je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: RAUNER, Karel, Václav HAVEL a Miroslav RANDA. KOLEKTIV AUTORŮ KATEDRY OBECNÉ FYZIKY FAKULTY PEDAGOGICKÉ ZČU V PLZNI. Fyzika 9: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2007. ISBN 978-80-7238-617-8. citováno dne: 27. 4. 2012 DUM uložen na- http://dumy.cz/materialy/prehledhttp://dumy.cz/materialy/prehled


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_20_ Jaderná energie – co už víme o atomech."

Podobné prezentace


Reklamy Google