Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření TémaBohrův model atomu Název VY_32_INOVACE_6_28_bohruv_model_atomu Určení9. ročník AutorMgr. Tomáš Bobál VytvořenoLeden 2013 Anotace Určeno pro výuku a domácí přípravu žáků. Prezentace seznamuje žáka s Bohrovým modelem atomu.

2  Planetární model atomu byl sice přehledný, ale již při jeho vytváření se ukazovalo, že nemůže být správný. Podle ověřené teorie se nabitý elektron nemohl udržet na dráze kolem jádra a spadl by velmi rychle do jádra, tím by se každý atom zhroutil.  Pomocí tohoto modelu nebylo také možné vysvětlit, proč jsou ve spektru zářících výbojek jen některé barvy, které jsou navíc pro každý prvek jiné.  V roce 1900 bylo zjištěno, že světlo je z elektronových obalů vyzařováno jen po porcích energie – kvant.  Planetární model atomu byl sice přehledný, ale již při jeho vytváření se ukazovalo, že nemůže být správný. Podle ověřené teorie se nabitý elektron nemohl udržet na dráze kolem jádra a spadl by velmi rychle do jádra, tím by se každý atom zhroutil.  Pomocí tohoto modelu nebylo také možné vysvětlit, proč jsou ve spektru zářících výbojek jen některé barvy, které jsou navíc pro každý prvek jiné.  V roce 1900 bylo zjištěno, že světlo je z elektronových obalů vyzařováno jen po porcích energie – kvant. Bohrův model atomu Rozpory v planetárním modelu atomu

3 Bohrův model atomu Elektrony se kolem jádra pohybují jen po určitých kruhových trajektoriích. Energie elektronů je pro každou trajektorii přesně dána a je pro každou trajektorii i prvek jiná. Elektrony tvoří obal atomu. Energie elektronu v obalu atomu může nabývat jen určitých hodnot – je kvantovaná.

4 Bohrův model atomu KLMN Na každé trajektorii může být jen omezený počet elektronů. Elektrony rozdělujeme do vrstev (slupek) – K, L, M..., poslední vrstva se nazývá valenční. Je-li ve vrstvě více elektronů mají zcela jiné energie. Elektron v druhé vrstvě má vždy větší energii než elektron v první vrstvě.

5 Bohrův model atomu K L Uvolní-li elektron v obalu místo s nižší energií, může na jeho místo přeskočit elektron s vyšší energií. Přitom se vyzáří kvantum energie – foton. Říkáme, že došlo k emisi fotonu. Pokud na atom naopak dopadne foton s vhodnou energií, přejde elektron ze stavu s nižší energií do stavu s vyšší energií. Foton je pohlcen, došlo k absorbci fotonu. Foton KL

6 Energie světla i jiných druhů elektromagnetického vlnění se uvolňuje i pohlcuje jen v malých porcích – kvantech. Bohrův model atomu Částici nesoucí kvantum energie se říká foton. Energie elektronu v atomu je kvantovaná – může nabývat jen určitých hodnot. Elektrony v obalu jsou uspořádány ve vrstvách. V každé vrstvě může být jen omezený počet elektronů. Přechodem elektronu do stavu s jinou energií provází pohlcení nebo vyzáření fotonu.

7 Použité zdroje: Bohrův model atomu 1.RAUNER, Karel, Václav HAVEL a Miroslav RANDA. NAKLADATELSTVÍ FRAUS. Fyzika 9: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Fraus, ISBN


Stáhnout ppt "ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření."

Podobné prezentace


Reklamy Google