Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak se UČIT, aby mě to nebolelo Připravil Jan Weiser podle příručky Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze Jak se učit na střední škole.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak se UČIT, aby mě to nebolelo Připravil Jan Weiser podle příručky Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze Jak se učit na střední škole."— Transkript prezentace:

1 Jak se UČIT, aby mě to nebolelo Připravil Jan Weiser podle příručky Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze Jak se učit na střední škole

2 Obsah Metoda 5P První P – Podmínky Druhé P – Plánování Třetí P – Přestávky Čtvrté P – Poznámky a práce s textem Problémy při psaní poznámek Páté P – Paměť Kolik si toho pamatujeme? Jak se kdo učí? Problémy s pamětí Desatero správného čtení

3 Metoda 5P Úspěch ve škole často závisí více na domácí přípravě, než na tom, jak chytří jsme se narodili. Některým jde učení pomaleji, jiní s ním nemají sebemenší problémy. Ale existují body, kterých byste se měli držet, pokud se chcete opravdu DOBŘE A EFEKTIVNĚ naučit.

4 První P - PODMÍNKY Pokoj Větrání Osvětlení Ticho Pomůcky Tekutiny Pořádek

5 Druhé P – PLÁNOVÁNÍ ČASU Plánování přináší PLUS Poznámkový blok Učení ve stejnou dobu Plán učení – co, kde, kdy

6 Třetí P - PŘESTÁVKY Pauzy a přestávky = učení podle potřeby Aktivní odpočinek Krátké přestávky při domácí přípravě Učení v kratších blocích

7 Čtvrté P – POZNÁMKY A PRÁCE S TEXTEM Psaní poznámek Výhody Zkratka výkladu vyučujícího Základní informace o probíraném učivu Metoda POČAČO

8 Psaní poznámek - problémy Soustředění Rychlost výkladu Přeskakování myšlenek Výslovnost vyučujícího

9 Páté P - Paměť Zapamatování Zapomínání Cíl učení Fungování paměti Pamatování potřebných věcí

10 Kolik si toho pamatujeme? První den – cca polovina až 60% Druhý den – klesne množství informací již jen na nepatrný zlomek (u někoho to však může být ještě stále až 30% informací) Za týden – si mlhavě vzpomenete, že jste něco četli z učebnice

11 Jak se kdo učí? Čtení textu Poslech Kreslení / psaní textu Kombinace Opakování Pomůcky Praxe

12 Problémy při učení soustředění problémy s pamětí problémy s trémou a strachem nechuť k předmětu

13 DESATERO SPRÁVNÉHO UČENÍ vhodné podmínky (pořádek, klid, vyvětraný pokoj) včasný spánek pořízení diáře sledování výkladu a aktivita ve vyučování poznámky do sešitu práce s textem učení v kratších časových blocích opakování naučit se chtít učení s kamarády

14

15 Paměť Vytváření vazeb, spojů Senzibilizace – co člověk zažil více než 1x, lépe si pamatuje – opakování je nutnost Druhy paměti: - vizuální - sluchová (delší úchovnost) - krátkodobá – pracovní - dlouhodobá (události, vědomosti) Zapomínání – špatný, neklidný spánek, při TV, hluku Učení ráno – rychlé, ale překrývají jej denní události Učení večer – lepší zapamatování, víc klidu

16 Přestávky při učení 15 minut učení – 5 min. pauza 1 hod učení – 10 min. pauza Neučit se za sebou předměty, které jsou si podobné (M + F) O přestávce pít, jíst ovoce a zeleninu, záchod Zpříjemnit učení – atmosféra (pastelové barvy, ne moc syté, žlutá+modrá není dobrá kombinace Fugy - prožitky strachu a úzkosti – ztráta paměti („degradující“poznámky učitelů způsobují „okno“ dítěte Mírný stres působí aktivizačně

17 Opakování a učení Není důležitá četnost,ale kvalita a zpracování informací Styl, jak opakuji Míra pochopení Spojování slov s významem, příběhem,vizualizací,číslem,pohybem Neobvyklé se kóduje zvlášť a lépe se vybavuje Učit děti spojovat pojmy, slova,příběhy Používat mnemotechnické pomůcky Kreslit náčrtky,diagramy – spojovat s významem Používat kartičky na každý jev Pomůcky jako pexesa, domina,kostky,hry,…

18 Ovlivnění kvality paměti Koncentrace,motivace, emoce, snaha porozumět,asociace a paměťové kotvy Množství zapamatovaného podle druhu vstupu informací: 15% - sluch 85% - zrak a pohyb 10% - čteného 20% - slyšeného, ale už víme 30% - viděného 50% - viděného a slyšeného 70% - sdělovaného druhým 90% - sdělovaného a konaného

19 Organizace učiva Seskupování, rytmizace Třídění podle významu, barvy, písmen Hledání smyslu Vytváření asociací a asociačních řetězců Oslí můstky (Be fe le me pes se veze) Podbarvování učení hudbou – beze slov, barokní, ne moc monotónní (Bach, Vivaldi, Handel) Odstranit rušivé vlivy při učení

20 Typy učení a přijímání informací Vizuální ( VIZ ) Kinestetický ( KIN ) Auditivní ( AUD ) V populaci nejvíce typ: VIZ – KIN – AUD Optimum ve škole typ: AUD – VIZ – KIN Komplikace ve škole typ: KIN – VIZ – AUD Další varianty, typy a kombinace Jak poznáme typ? Podle chování a výpovědí dítěte - „Jaké jsou tvé nejintenzívnější pocity a zážitky z prázdnin?“

21 Není dítě, které by nechtělo mít úspěch v učení. Neúspěch má důvod- pozice ve třídě, v rodině,opakovaný neúspěch, naučená bezmocnost. Dítě musí CHTÍT se učit. Má to CENU. Je to PRÁCE. Různě DLOUHÁ. POVZBUZOVAT!!!!!!!!


Stáhnout ppt "Jak se UČIT, aby mě to nebolelo Připravil Jan Weiser podle příručky Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze Jak se učit na střední škole."

Podobné prezentace


Reklamy Google