Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

STRATEGIE UČENÍ volně podle přednášky dr.Zapletalové zpracovala Ivana Popová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "STRATEGIE UČENÍ volně podle přednášky dr.Zapletalové zpracovala Ivana Popová."— Transkript prezentace:

1 STRATEGIE UČENÍ volně podle přednášky dr.Zapletalové zpracovala Ivana Popová

2 STRATEGIE UČENÍ Co hraje významnou roli v učení žáka: Nesoulad strategie učení učitele a žáka (učiteli se ve třídě špatně učí, má jiné preference „jak učit“ než žáci) Nesoulad strategie učení rodičů a dětí (zkušenost rodičů, jak se učili oni) Podněty z raného dětství od matky (podle převahy podnětů: obrázky = vizuální typ mluvení = sluchový typ hravé formy = kinestetický typ)

3 Historie žákova učení: „Nakresli,co se u vás doma děje,když se učíš.“ „Popiš mi jak se učíš.“ Kdy se začal učit, co, jak, s kým,jak dlouho, činnosti, postupy Samostatnost – vedení – spolupráce Nezdary co se nevedlo a jejich řešení Soulad a nesoulad s očekáváním rodičů, vlastním, jak je sám spokojen Spolupráce školy s rodinou, je-li schopna žákovi pomoci, vést ho

4 Specifika žákovy osobnosti Kognitivní předpoklady - vnímání,myšlení, pozornost, paměť, způsob zpracování informací Temperament Hodnoty a cíle Seberegulace X bez vůle Sebeúcta a sebepojetí (introverti za neúspěch obviňují sebe, extroverti okolí)

5 Chtít se učit „Musím se učit“ – říká žák „Měl by se učit“ – říkají rodiče „Chci se učit“ – maximální koncentrace mysli na obsah učiva – cíl učení Utvořit stabilní prostředí pro učení, zavést rituál Seberegulace(vůle) – udělat to, i když se mu nechce Zbavit se strachu z učení, pak to jde lépe a lépe – výsledky - zvýšení sebeúcty Naučená bezmoc – děti s SPU Zpříjemnit učení Učit se až půl hodiny po jídle Pít, ale ne sladké, ne colové nápoje Ovoce a zelenina, čokoláda,lecitin,gingo, káva,čaj

6 Pozornost Rozsah pozornosti: děti objekty, dospělí objektů Stálost pozornosti: mladší šk.věk: min. starší šk.věk: min. dospělí: minut Rozdělování pozornosti – přepínání Propojování pozornosti – pružnost Fluktuace pozornosti Systematičnost pozornosti

7 Upoutání pozornosti ve škole Zvukový podnět:bouchnutí,cinknutí X ztišit hlas Změna tóniny hlasu – střídat (fistule - poruchy chování!) Oční kontakt ve spojení s udělováním pokynů, při vysvětlování látky, utvrzení se o reakcích Atmosféra očekávání Spekulativní otázky – vyvolání zájmu Vizuální pomůcky Práce s barvami Práce s klíčovými slovy Hodnotit pozornost Využívat herní aktivity Střídat techniky

8 Paměť Vytváření vazeb, spojů Senzibilizace – co člověk zažil více než 1x, lépe si pamatuje – opakování je nutnost Druhy paměti: - vizuální - sluchová (delší úchovnost) - krátkodobá – pracovní - dlouhodobá (události, vědomosti) Zapomínání – špatný, neklidný spánek, při TV, hluku Učení ráno – rychlé, ale překrývají jej denní události Učení večer – lepší zapamatování, víc klidu

9 Přestávky při učení 15 minut učení – 5 min. pauza 1 hod učení – 10 min. pauza Neučit se za sebou předměty, které jsou si podobné (M + F) O přestávce pít, jíst ovoce a zeleninu, záchod Zpříjemnit učení – atmosféra (pastelové barvy, ne moc syté, žlutá+modrá není dobrá kombinace Fugy - prožitky strachu a úzkosti – ztráta paměti („degradující“poznámky učitelů způsobují „okno“ dítěte Mírný stres působí aktivizačně

10 Opakování a učení Není důležitá četnost,ale kvalita a zpracování informací Styl, jak opakuji Míra pochopení Spojování slov s významem, příběhem,vizualizací,číslem,pohybem Neobvyklé se kóduje zvlášť a lépe se vybavuje Učit děti spojovat pojmy, slova,příběhy Používat mnemotechnické pomůcky Kreslit náčrtky,diagramy – spojovat s významem Používat kartičky na každý jev Pomůcky jako pexesa, domina,kostky,hry,…

11 Ovlivnění kvality paměti Koncentrace,motivace, emoce, snaha porozumět,asociace a paměťové kotvy Množství zapamatovaného podle druhu vstupu informací: 15% - sluch 85% - zrak a pohyb 10% - čteného 20% - slyšeného, ale už víme 30% - viděného 50% - viděného a slyšeného 70% - sdělovaného druhým 90% - sdělovaného a konaného

12 Organizace učiva Seskupování, rytmizace Třídění podle významu, barvy, písmen Hledání smyslu Vytváření asociací a asociačních řetězců Oslí můstky (Be fe le me pes se veze) Podbarvování učení hudbou – beze slov, barokní, ne moc monotónní (Bach, Vivaldi, Handel) Odstranit rušivé vlivy při učení

13 Typy učení a přijímání informací Vizuální ( VIZ ) Kinestetický ( KIN ) Auditivní ( AUD ) V populaci nejvíce typ: VIZ – KIN – AUD Optimum ve škole typ: AUD – VIZ – KIN Komplikace ve škole typ: KIN – VIZ – AUD Další varianty, typy a kombinace Jak poznáme typ? Podle chování a výpovědí dítěte - „Jaké jsou tvé nejintenzívnější pocity a zážitky z prázdnin?“

14 Není dítě, které by nechtělo mít úspěch v učení. Neúspěch má důvod- pozice ve třídě, v rodině,opakovaný neúspěch, naučená bezmocnost. Dítě musí CHTÍT se učit. Má to CENU. Je to PRÁCE. Různě DLOUHÁ. POVZBUZOVAT!!!!!!!!


Stáhnout ppt "STRATEGIE UČENÍ volně podle přednášky dr.Zapletalové zpracovala Ivana Popová."

Podobné prezentace


Reklamy Google