Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n."— Transkript prezentace:

1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Rozvoj a internacionalizace chemických a biologických studijních programů na Univerzitě Palackého v Olomouci CZ.1.07/2.2.00/28.0066

2 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Přírodní vědy ve středověku Evžen Stehura V této přednášce vycházím z knihy- David C. Lindberg: The Beginnings of Western Science. The European Scientific Tradition in Philosophical, Religious, and Institutional Context, Prehistory to A. D. 1415. (The University of Chicago Press) Chicago, London 2007.

3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Role křesťanstvíRole křesťanství Arabská vědaArabská věda Znovuoživení civilizace latinské EvropyZnovuoživení civilizace latinské Evropy UniverzitaUniverzita ScholastikaScholastika Rozklad aristotelského obrazu světaRozklad aristotelského obrazu světa Počátky nové astronomiePočátky nové astronomie

4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Role křesťanství 313 – konec perzekucí, křesťanství je v římské říši povoleno313 – konec perzekucí, křesťanství je v římské říši povoleno - od konce 4. stol. se stává státním náboženstvím - od konce 4. stol. se stává státním náboženstvím Jak křesťanství ovlivnilo vědecké poznání?Jak křesťanství ovlivnilo vědecké poznání? „osvícenská teze“ – negativní vliv, překážka vědeckého bádání (víra versus poznání)„osvícenská teze“ – negativní vliv, překážka vědeckého bádání (víra versus poznání) 529- uzavření Athénské Akademie Křesťanství přijímá antický intelektuální odkaz a přináší nové impulzyKřesťanství přijímá antický intelektuální odkaz a přináší nové impulzy - Již od 2. stol. Křesťanští myslitelé přejímají antickou tradici (platonismus); církev přejímá antický vzdělávací systém

5 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Aurelius Augustinus Svatý Augustin (354- 430)Svatý Augustin (354- 430) Humanitní vědy- rozvoj psychologie (introspekce…), filosofie dějin, úvahy o jazyku…Humanitní vědy- rozvoj psychologie (introspekce…), filosofie dějin, úvahy o jazyku… Analýza časuAnalýza času Synchronizace objektivního času a osobního času prožívání -minulost = vzpomínka, přítomnost vztažená k minulosti Budoucnost = očekávání, přítomnost vztažená k budoucnosti Přítomnost – paradox okamžiku jako bezrozměrného bodu –čas jako rozpětí duše Principiální kritika astrologie

6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Jan Filoponos Gramatikos (1. pol. 6. stol.) Nové křesťanské impulzy k fyzikálnímu obrazu světaNové křesťanské impulzy k fyzikálnímu obrazu světa Kritika aristotelské fyziky: odmítá rozdělení nadměsíčného a podměsíčného světa (jednotná povaha vesmíru – zbavil nebesa božství)Kritika aristotelské fyziky: odmítá rozdělení nadměsíčného a podměsíčného světa (jednotná povaha vesmíru – zbavil nebesa božství) - kritizuje teorii přirozených míst (rychlost pádu nezávisí na hmotnosti tělesa…) - kritizuje teorii přirozených míst (rychlost pádu nezávisí na hmotnosti tělesa…) - Teorie impetu – odmítá aristotelskou teorii pohybu, hájí „vtištěnou sílu“ -

7 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Anicius Manlius Torquatus Severinus BOËTIUS (480- 524) Zprostředkoval na pomezí antiky a středověku (překlady, učebnice)Zprostředkoval na pomezí antiky a středověku (překlady, učebnice) Septem artes liberales – program středověkého školství ca. do 12. stol. (Cassiodorus 490- 583 – klášter Vivarium, klášterní škola)Septem artes liberales – program středověkého školství ca. do 12. stol. (Cassiodorus 490- 583 – klášter Vivarium, klášterní škola) Syntéza antické filosofie a křesťanské teologieSyntéza antické filosofie a křesťanské teologie

8 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Septem artes liberales TriviumTrivium gramatika gramatika dialektika (logika) dialektika (logika) rétorika rétorika QuadriviumQuadrivium aritmetika aritmetika Geometrie Geometrie Muzika Muzika astronomie astronomie

9 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í encyklopedisté Isidor Sevillský (zemř. 636)Isidor Sevillský (zemř. 636) Etymologie- mnohosvazková encyklopedie, kompilace antických autorů Beda Venerabilis (674- 735) Karolinská renesance (Karel Veliký nařizuje školskou reformu ) Význam –zprostředkovatelé vytvoření tradice klášterní vzdělanosti vytvoření tradice klášterní vzdělanosti

10 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Arabská věda Antická věda opouští řecký a římský kulturní prostorAntická věda opouští řecký a římský kulturní prostor Odlišné kulturní pozadí (Arabové přejímají řeckou vědu, nikoliv krásnou literaturu, arabský učenec je lékař a ne rétor)Odlišné kulturní pozadí (Arabové přejímají řeckou vědu, nikoliv krásnou literaturu, arabský učenec je lékař a ne rétor) Role islámuRole islámu V islámském světě nedochází k integraci filosofie (a vědy) s náboženstvím Paralelně vedle sebe existují 2 prostředí Překlady do arabštiny – syrští a mezopotamští křesťané (8.-9. stol.)Překlady do arabštiny – syrští a mezopotamští křesťané (8.-9. stol.)

11 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Arabská (Umajjovská říše) ve svém největším rozsahu (750)Arabská (Umajjovská říše) ve svém největším rozsahu (750) Islám ovládl hlavní civilizační centra antické kultury (Alexandrie, latinská severní Afrika)Islám ovládl hlavní civilizační centra antické kultury (Alexandrie, latinská severní Afrika) Islám nebyl omezen na oblast antické civilizace, ale ovládl i Mezopotámii, Persii, měl přímý kontakt s Indií, ČínouIslám nebyl omezen na oblast antické civilizace, ale ovládl i Mezopotámii, Persii, měl přímý kontakt s Indií, Čínou Centrum islámské civilizace (nejprve Damašek pak Bagdád )Centrum islámské civilizace (nejprve Damašek pak Bagdád )

12 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Al –Chvárizmí (780? - 850) Algebra (přepracování Diofantovy Aritmetiky) Algebra (přepracování Diofantovy Aritmetiky) (podle této knihy nazvaná matematická disciplína) (podle této knihy nazvaná matematická disciplína) Arabské číslovky včetně nuly (z Indie) -jde o epochální krok, dochází k integraci řecké a indické matematické tradice.Arabské číslovky včetně nuly (z Indie) -jde o epochální krok, dochází k integraci řecké a indické matematické tradice. Umožnění pozdější matematizace fyzikyUmožnění pozdější matematizace fyziky Leonardo Fibonacci (1170- 1240)Leonardo Fibonacci (1170- 1240) 1202 Liber abaci arabská čísla a poziční zápis v latinské Evropě1202 Liber abaci arabská čísla a poziční zápis v latinské Evropě

13 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Geber (zemř. ca. 815) AlchymieAlchymie Navazuje na řeckou tradici, která vychází z aristotelské teorie živlů Snaha měnit kovy ve zlato (transmutace kovů), nalézt elixír životaSnaha měnit kovy ve zlato (transmutace kovů), nalézt elixír života Chemické objevy (chlorid hlinitý, olovnatá běloba…)Chemické objevy (chlorid hlinitý, olovnatá běloba…) První známá kyselina – kyselina octová (objeví i kyselinu dusičnou)První známá kyselina – kyselina octová (objeví i kyselinu dusičnou)

14 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Medicína – např. Rhazes (cca. 880)Medicína – např. Rhazes (cca. 880) lékařská encyklopedie (Continens) lékařská encyklopedie (Continens) (dělí látky na živočišné, rostlinné, nerostné), popis chorob (neštovice, spalničky…), (dělí látky na živočišné, rostlinné, nerostné), popis chorob (neštovice, spalničky…), Různá zdokonalení (např. pařížský obvaz k fixaci zlomenin )

15 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Optika Pravděpodobně největší přínos arabské vědy. Muslimové tuto vědu založili.Pravděpodobně největší přínos arabské vědy. Muslimové tuto vědu založili. Alhazem (965 - 1039)Alhazem (965 - 1039) Opticae thesaurusOpticae thesaurus Zkoumá čočky a parabolická zrcadlaZkoumá čočky a parabolická zrcadla Vidění : obraz je důsledkem světla dopadajícího do oka (ne vycházejícího z oka)Vidění : obraz je důsledkem světla dopadajícího do oka (ne vycházejícího z oka)

16 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Arabská filosofie Avicenna (980- 1037)Avicenna (980- 1037) filosof lékař Přejímá novoplatonský obraz světa (emanace božího světla), který spojuje s Aristotelem Lékařská díla

17 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Averroes (1126- 1198)Averroes (1126- 1198) Neusiluje o soulad mezi náboženstvím a filosofiíNeusiluje o soulad mezi náboženstvím a filosofií Drží aristotelské teze o věčnosti světaDrží aristotelské teze o věčnosti světa Nauka o aktivním intelektu (společný rozum celého lidstva)Nauka o aktivním intelektu (společný rozum celého lidstva) Pronásledován islámskou ortodoxiíPronásledován islámskou ortodoxií averroismusaverroismus

18 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Úpadek islámské vědy Politická nestabilita – v 10. stol. se rozpadá abbásovský chalífátPolitická nestabilita – v 10. stol. se rozpadá abbásovský chalífát - střídají se různé krátkodobé autokratické režimy (neexistuje stavovský stát, neexistuje národní stát) - střídají se různé krátkodobé autokratické režimy (neexistuje stavovský stát, neexistuje národní stát) Školství – neexistence univerzitního systémuŠkolství – neexistence univerzitního systému - náboženská škola –madrása někdy učí i vědy, ale není to pravidlem, neexistuje právní autonomie škol…. - náboženská škola –madrása někdy učí i vědy, ale není to pravidlem, neexistuje právní autonomie škol…. Nedochází k technickému rozvojiNedochází k technickému rozvoji - kulturní ustrnutí - kulturní ustrnutí Města- neexistuje samosprávné město, které by usilovalo o technický rozvojMěsta- neexistuje samosprávné město, které by usilovalo o technický rozvoj

19 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Znovuoživení civilizace latinské Evropy Raný středověk – doba krizí: rozklad antické společnosti a ekonomiky (dokončen v 7.-8. stol. v důsledku arabského vpádu), ustanovování nové společnosti (na římsko-germánských základech), cizí vpády (Avaři, Arabové, Maďaři, Vikingové)Raný středověk – doba krizí: rozklad antické společnosti a ekonomiky (dokončen v 7.-8. stol. v důsledku arabského vpádu), ustanovování nové společnosti (na římsko-germánských základech), cizí vpády (Avaři, Arabové, Maďaři, Vikingové) Od 11. stol. Nový rozvoj: církevní reforma, vznik rytířské (světské) kultury, vznik městOd 11. stol. Nový rozvoj: církevní reforma, vznik rytířské (světské) kultury, vznik měst Město se stává centrem západní společnostiMěsto se stává centrem západní společnosti Město jako samosprávné společenství (komuny) Politika podřízena obchodu (vládnou obchodníci a řemeslníci)

20 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Zlepšování technologií Dokonalejší využití koňské sílyDokonalejší využití koňské síly Všeobecné rozšíření podkov Třmeny Koňský chomout Zdokonalení pluhuZdokonalení pluhu Železný pluh s koly umožnil hlubokou orbu Větší zemědělské výnosyVětší zemědělské výnosy Trojpolní hospodářství

21 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Využití vodní a větrné energie Větrné mlýnyVětrné mlýny Vodní energie (nejprve k mletí, poté hamry….) (zatímco v Číně se připravoval papír ručně, tak první papírna v Evropě byla mechanická)Vodní energie (nejprve k mletí, poté hamry….) (zatímco v Číně se připravoval papír ručně, tak první papírna v Evropě byla mechanická) Rozvoj mechaniky (převody…..)Rozvoj mechaniky (převody…..)

22 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Universitas Proměny vzdělávacího systémuProměny vzdělávacího systému Klášterní školy- vzdělávací monopol do 11. stol.Klášterní školy- vzdělávací monopol do 11. stol. Katedrální (městské) školy – 11.- 12. stol.Katedrální (městské) školy – 11.- 12. stol. Soupeřící centra, slavní učitelé (Abelard, svatoviktorská škola, škola v Chartes) Nárůst počtu studentů, roste společenská poptávka po vzdělání Vzniká nové studijní curriculum Univerzity – ustavují se někdy ve 2. pol. 12. stol.; od 13. stol. Představují centra západní vědyUniverzity – ustavují se někdy ve 2. pol. 12. stol.; od 13. stol. Představují centra západní vědy

23 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Sedm svobodných umění v architrávu pravého portálu katedrály v Chartres

24 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Struktura středověké univerzity Artistická (filosofická) fakulta -její absolvování je podmínkou pro nástup na další fakultu Právnická fakulta Theologická fakulta Lékařská fakulta Právní autonomiePrávní autonomie Všichni studenti mají status svobodných lidí (a jsou podřízeni pouze univerzitnímu soudu) Organizace na způsob cechu (udělování grádů)Organizace na způsob cechu (udělování grádů) Studenti a vyučující tvoří zvláštní obec Jistá standardizace – meziuniverzitní mobilita, tituly platí v celém křesťanstvu, učí se podle stejného modelu Prestiž univerzit (účast na sněmech, koncilech, poskytují právní rady….)Prestiž univerzit (účast na sněmech, koncilech, poskytují právní rady….)

25 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Expanze univerzit Největší vzdělávací centra v dosavadních dějinách (s možnou výjimkou madrás)Největší vzdělávací centra v dosavadních dějinách (s možnou výjimkou madrás) Bologna (ca. 1150), Paříž (ca. 1200), Oxford (ca. 1220), Cambridge (ca. 1225), Padova (1222), Salamanka (ca. 1230), Praha (1348), Heidelberg (1385) …Bologna (ca. 1150), Paříž (ca. 1200), Oxford (ca. 1220), Cambridge (ca. 1225), Padova (1222), Salamanka (ca. 1230), Praha (1348), Heidelberg (1385) … Ve 13. stol. Současně studovalo v Paříži asi 2500- 2700 studentů, v 14. stol. Oxfordu (1000- 1500)Ve 13. stol. Současně studovalo v Paříži asi 2500- 2700 studentů, v 14. stol. Oxfordu (1000- 1500) Mezi léty 1377- 1520 prošlo univerzitním vzděláním 200000 Němců Vliv na společnost v EvropěVliv na společnost v Evropě

26 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Scholastika Význam pojmu (širší – univerzitní výuka, užší – určité filosofické systémy: tomismus, skotismus…)Význam pojmu (širší – univerzitní výuka, užší – určité filosofické systémy: tomismus, skotismus…) Univerzitní výukaUniverzitní výuka Lectio, disputatio Studentské curriculum (artistický bakalář, artistický mistr, studium další fakulty) Veřejné disputace, povinné práce (komentáře sentencí….) Scholastická metoda – pro et contra (důraz na logiku, pojmovou analýzu)Scholastická metoda – pro et contra (důraz na logiku, pojmovou analýzu)

27 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Význam arabských překladů (pol. 12. stol.- pol. 13. stol.)Význam arabských překladů (pol. 12. stol.- pol. 13. stol.) Překlad aristotelských přírodně filosofických spisů (Gerhard z Cremony…), překlad matematických a astronomických děl, arabská optika a medicína, alchymie a astrologiePřeklad aristotelských přírodně filosofických spisů (Gerhard z Cremony…), překlad matematických a astronomických děl, arabská optika a medicína, alchymie a astrologie 13. stol. Překlady z řečtiny (Vilém z Moerbecke)13. stol. Překlady z řečtiny (Vilém z Moerbecke)

28 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Albertus Magnus (1193- 1280) Systematické vyrovnání se s AristotelemSystematické vyrovnání se s Aristotelem Ideál harmonie filosofie a víry ….Ideál harmonie filosofie a víry …. Autonomie věd (věnoval se botanice, zoologii, mineralogii)Autonomie věd (věnoval se botanice, zoologii, mineralogii) Kritika pouze knižního vědění založeného na autoritáchKritika pouze knižního vědění založeného na autoritách

29 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tomáš Akvinský (1224/5 - 1274) Filosofická teologieFilosofická teologie Originální filosofický systém (svoboda a autonomie člověka, přirozeně právní koncepce…)Originální filosofický systém (svoboda a autonomie člověka, přirozeně právní koncepce…) Jeden z vrcholů scholastikyJeden z vrcholů scholastiky

30 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Hlavní témata scholastiky Spor o univerzálie – povaha obecných termínů (jazykověda, logika, matematika)Spor o univerzálie – povaha obecných termínů (jazykověda, logika, matematika) Individualita – individualita lidského intelektu, důraz na konkrétní jednotlivinu (etika, teologie, politologie, přirozené právo)Individualita – individualita lidského intelektu, důraz na konkrétní jednotlivinu (etika, teologie, politologie, přirozené právo) Analýza svobody- základní vlastností člověka je svobodaAnalýza svobody- základní vlastností člověka je svoboda

31 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Rozklad aristotelského obrazu světa Rozvoj technologiíRozvoj technologií Od konce 13. stol. hrají evropské technologie primOd konce 13. stol. hrají evropské technologie prim Čiré sklo (1291 Benátky) - umožní rozvoj optikyČiré sklo (1291 Benátky) - umožní rozvoj optiky Brýle (konec 13. stol. Florencie –Salvino degli Armati)Brýle (konec 13. stol. Florencie –Salvino degli Armati) 13. stol. kompas (Petr de Moricourt – dříve Čína)13. stol. kompas (Petr de Moricourt – dříve Čína) Zdokonalení astrolábu (měření polohy hvězd)Zdokonalení astrolábu (měření polohy hvězd) kvadrant kvadrant

32 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Mechanické hodiny (přelom 13./14.) (Richard of Wallingford)Mechanické hodiny (přelom 13./14.) (Richard of Wallingford) (postupně se rozvíjí – 2. pol. 15. hodinová pružina –hnací péro, poč. 16. – kapesní hodiny, konec 16. kyvadlové hodiny) (postupně se rozvíjí – 2. pol. 15. hodinová pružina –hnací péro, poč. 16. – kapesní hodiny, konec 16. kyvadlové hodiny) Knihtisk 1454Knihtisk 1454 Johannes Guttenberg (1400- 1468)

33 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Roger Bacon (1220- 1292) Optika (předpovídá dalekohled, zvětšovací přístroje)Optika (předpovídá dalekohled, zvětšovací přístroje) „technooptimista“ – věda má sloužit člověku (prodloužit život…), předvídal nové technologie„technooptimista“ – věda má sloužit člověku (prodloužit život…), předvídal nové technologie Primát empirie, experimentPrimát empirie, experiment Psal o střelném prachuPsal o střelném prachu

34 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Nominalisté 14. století Opouštějí Aristotelovu teorii pohybuOpouštějí Aristotelovu teorii pohybu Matematické vyjádření pohybuMatematické vyjádření pohybu První kritiky ptolemaiovské kosmologie (rotace země…)První kritiky ptolemaiovské kosmologie (rotace země…) William Occam (zemř. 1348)William Occam (zemř. 1348) Kritika přirozených pohybůKritika přirozených pohybů Setrvačnost hmotných tělesSetrvačnost hmotných těles Occamova břitva –metodický princip (ekonomie myšlení)Occamova břitva –metodický princip (ekonomie myšlení) Jan Buridan (1297- 1358)Jan Buridan (1297- 1358) Pojem hybnosti (impetus) – úměrná rychlosti a hmotnosti tělesPojem hybnosti (impetus) – úměrná rychlosti a hmotnosti těles Rotace Země (vidíme relativní, ne absolutní pohyb nebes)Rotace Země (vidíme relativní, ne absolutní pohyb nebes)

35 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Thomas Bradwardinus (ca. 1290- 1349)Thomas Bradwardinus (ca. 1290- 1349) Matematicky vyjádřit závislost mezi rychlostí, hybnou silou a odporemMatematicky vyjádřit závislost mezi rychlostí, hybnou silou a odporem Nicolas d‘Oresme (1323- 1382)Nicolas d‘Oresme (1323- 1382) Grafické znázornění pohybu (souřadnicový systém)Grafické znázornění pohybu (souřadnicový systém) Geometrická analýza kvalitGeometrická analýza kvalit Zabýval se rotací ZeměZabýval se rotací Země Kritika astrologie (kritizuje „velký rok“)Kritika astrologie (kritizuje „velký rok“)

36 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Alchymie Arabské kořenyArabské kořeny Od ca. 13. století se rozvíjí v latinské EvropěOd ca. 13. století se rozvíjí v latinské Evropě Předpoklady alchymie –aristotelská teorie prvkůPředpoklady alchymie –aristotelská teorie prvků Látka – složena (země, oheň, voda, vzduch) Kvality (teplé, studené, vlhké, suché) „filosofické prvky“ (sůl, síra, rtuť) Mikrokosmos- makrokosmos Syntéza mnoha látek (Albertus Magnus popisuje arzén, Raimundus Lullus (1232- 1316) destiloval etanol, ca. 1300 byla známa kyselina sýrováSyntéza mnoha látek (Albertus Magnus popisuje arzén, Raimundus Lullus (1232- 1316) destiloval etanol, ca. 1300 byla známa kyselina sýrová

37 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Paracelsus (Theofrastus Bombastus von Hohenheim 1493- 1541) Lékař alchymistaLékař alchymista Cíl alchymie – vyrobit lékyCíl alchymie – vyrobit léky(iatrochemie) Odmítá teorii tělesných šťávOdmítá teorii tělesných šťáv Nemoc nepochází z nerovnováhy organismu, ale klíčí z vlastních semen, kt. je třeba zlikvidovat farmakyNemoc nepochází z nerovnováhy organismu, ale klíčí z vlastních semen, kt. je třeba zlikvidovat farmaky Základní elementy přírody – sůl, rtuť, síraZákladní elementy přírody – sůl, rtuť, síra

38 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í PlanetaKovOrgán SlunceZlatoSrdce MěsícStříbroMozek JupiterCínJátra VenušeMěďLedviny SaturnOlovoSlezina MarsŽelezoŽlučník MerkurRtuťPlíce Mikrokosmos a makrokosmos – vztah mezi planetami kovy a orgány podle ParacelsaMikrokosmos a makrokosmos – vztah mezi planetami kovy a orgány podle Paracelsa

39 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Andreas Vesalius (1514- 1564) Zakladatel novověké anatomieZakladatel novověké anatomie Kritika GalénaKritika Galéna (význam mozku, nervů…) (význam mozku, nervů…) De humane corporis fabrica (1543)

40 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Počátky nové astronomie Středověká astronomieStředověká astronomie Hvězdné mapy: Alfosinské tabulky (1272)Hvězdné mapy: Alfosinské tabulky (1272) Johannes RegiomontanusJohannes Regiomontanus Ephemerides astronomocae (1473) pro léta 1474- 1560 (podle nich předpoví Kolumbus Indiánům zatmění měsíce 1503)

41 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Nominalisté 14. stol. Kritizují různé aspekty ptolemaiovského modeluNominalisté 14. stol. Kritizují různé aspekty ptolemaiovského modelu Mikuláš Kusánský (1401- 1464)Mikuláš Kusánský (1401- 1464) Nekonečnost (neohraničenost) vesmíruNekonečnost (neohraničenost) vesmíru Relativita pohybuRelativita pohybu Neexistuje méně a více hodnotná část vesmíruNeexistuje méně a více hodnotná část vesmíru Matematické studieMatematické studie

42 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Mikuláš Koperník (1473- 1543) Heliocentrický model sluneční soustavyHeliocentrický model sluneční soustavy 1543 – De revolutionibus orbium coelestium1543 – De revolutionibus orbium coelestium

43 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Úspěch Koperníka 1551- Erasmus Reinhold vydává Tabulae prutenicae1551- Erasmus Reinhold vydává Tabulae prutenicae Tabulky založené na Koperníkově výpočtechTabulky založené na Koperníkově výpočtech 1572- supernova1572- supernova 1573- Tycho de Brahe De stella nova -padá představa neměnnosti nebes1573- Tycho de Brahe De stella nova -padá představa neměnnosti nebes


Stáhnout ppt "Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n."

Podobné prezentace


Reklamy Google