Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/34.340526 Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/34.340526 Název projektu: Moderní škola Předmět:Český."— Transkript prezentace:

1 Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český jazyk a literatura Tematický okruh: Renesance a humanismus v evropské literatuře Téma: Renesance a humanismus v evropské literatuře – charakteristika období Ročník:1. Jméno autora:Petra Hanzlíčková Datum tvorby:září 2013 Anotace: Žáci by měli umět definovat pojem renesance a humanismus, pohovořit o situaci společenské v Evropě, dále také o situaci v literatuře a umění tohoto období.

2 Renesance a humanismus v evropské literatuře

3 14. – 16. století (17. století) z francouzského la renaissance = znovuzrození z latinského humanus = lidský myšlenkový a umělecký proud, který znamenal převratné změny ve vědě, filozofii a životě vůbec návrat k antickému kulturnímu dědictví

4 Renesance a humanismus v evropské literatuře rozvíjí se v Itálii ( Florencie, Milán, Benátky, Janov) zdůraznění svobody člověka proti autoritě církve renesance individualismu – život plně prožitý, neobracet se k bohu ideál lidskosti (studia humana) = poznání člověka nikoliv boha ideál krásy dobra rozvoj věd společenských i přírodních

5 Renesance a humanismus v evropské literatuře objevy přírodní i astronomické (Mikuláš Koperník, Galileo Galilei – heliocentrický názor, Giordano Bruno) důvěra v rozum a vědecké zkoumání zámořské plavby, objevy nových zemí rozvoj literatury v národních jazycích kulturní výměna mezi národy vynález knihtisku – Johannes Gutenberg

6 Renesance a humanismus v evropské literatuře humanismus = proud filologický, historický, projevuje se studiem, výkladem a napodobením antické slovesnosti humanisté – učenci, vydávali antické autory, řídili se vědeckou zásadou „ad fontes“ = k pramenům většina básníků žije intenzivním veřejným životem, plní různá diplomatická poslání rozvoj sochařství – krása lidského těla, soulad tělesných proporcí světské stavitelství převažuje nad církevním (kopulovitá klenba, městské paláce, venkovské zámky, altánky, vodotrysky)

7 Renesance a humanismus v evropské literatuře ve výtvarném umění a v sochařství objev perspektivy a přírody, větší realita zobrazení významní sochaři a malíři: Michelangelo Buonarotti ( sochy – Mojžíš, David, freska Poslední soud v Sixtinské kapli či kopule baziliky sv. Petra v Římě), Leonardo da Vinci ( Mona Lisa, freska Poslední večeře), Raffael Santi ( madony, např. Madona Sixtinská), Tizian ( portrétista) renesance je však také dobou lidových povstání, poprav rebelů i církevní inkvizice proti renesanční kultuře se stavěl například fanatický kazatel Girolamo Savonarola

8 Použité zdroje: Prokop, V.: Dějiny literatury od starověku do počátku 19. století aneb od Mezopotámie po naše národní obrození. O.K.-Soft, Sokolov 2001.


Stáhnout ppt "Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/34.340526 Název projektu: Moderní škola Předmět:Český."

Podobné prezentace


Reklamy Google