Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva."— Transkript prezentace:

1 RENESANCE

2 Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva

3 RENESANCE – ZJISTĚTE! Do jakého časového období ji řadíme? Do jakého časového období ji řadíme? Co tohle slovo doslova znamená? Co tohle slovo doslova znamená? Která země je považována za její kolébku? Která země je považována za její kolébku? Co se považuje za další významné evropské události této doby? Co se považuje za další významné evropské události této doby? Jaká města hrála v Itálii významnou roli? Jaká města hrála v Itálii významnou roli? Který umělec je mnohými považován za prototyp renesančního člověka? Který umělec je mnohými považován za prototyp renesančního člověka? Co je to humanismus? Co je to humanismus? Který vynález napomáhal šíření renesance? Který vynález napomáhal šíření renesance?

4 DVĚ HNUTÍ – DVĚ CESTY RENESANCE – HUMANISMUS RENESANCE – HUMANISMUS vs vs REFORMACE REFORMACE

5 TYPICKÉ PRVKY RENESANCE antropocentrismus antropocentrismus individualismus individualismus humanismus humanismus vědecký základ umění vědecký základ umění realismus realismus zesvětštění zesvětštění nacionalismus nacionalismus sběratelství sběratelství mecenášství mecenášství

6 Italská renesance a humanismus

7 Návrat k antice V průběhu 14. století se začali italští učenci a umělci opět obracet k antickým vzorům, především k umění císařského Říma. V průběhu 14. století se začali italští učenci a umělci opět obracet k antickým vzorům, především k umění císařského Říma. Tento nový životní styl, se později začal nazývat renesance = znovuzrození, obrození Tento nový životní styl, se později začal nazývat renesance = znovuzrození, obrození renesance = nový pohled na svět a na úlohu člověka v něm renesance = nový pohled na svět a na úlohu člověka v něm

8 Vznik renesance Renesance je období mezi 14. a 16. stoletím, které předchází období reformace. Vznikla v Itálii a rozšířila se po celé Evropě. Renesance je období mezi 14. a 16. stoletím, které předchází období reformace. Vznikla v Itálii a rozšířila se po celé Evropě. Italská renesance spojuje západní svět s antickou vzdělaností. Italská renesance spojuje západní svět s antickou vzdělaností. vzdělanost se šíří také díky objevu knihtisku (který vynalezl Johannes Guttenberg, 1455) vzdělanost se šíří také díky objevu knihtisku (který vynalezl Johannes Guttenberg, 1455) Italská renesance je často označovaná jako počátek moderního věku Italská renesance je často označovaná jako počátek moderního věku pojem poprvé použil G. Vasari v r. 1550 pojem poprvé použil G. Vasari v r. 1550

9 Důvody pro vznik v Itálii postupné bohatnutí it. měst – tzv. komun postupné bohatnutí it. měst – tzv. komun udrželi si poměrně velkou nezávislost jak na císaři tak na papeži i přesto, že byli formálně součástí svaté říše římské udrželi si poměrně velkou nezávislost jak na císaři tak na papeži i přesto, že byli formálně součástí svaté říše římské sídlila zde velká část původně venkovské šlechty sídlila zde velká část původně venkovské šlechty jiný styl života díky bohatství jiný styl života díky bohatství rozvoj umění a architektury rozvoj umění a architektury politická nezávislost politická nezávislost vznik nového typu člověka! vznik nového typu člověka!

10 renesanční názor na svět středověký člověk vycházel z víry v Boha středověký člověk vycházel z víry v Boha renesanční člověk kladl důraz na lidský rozum renesanční člověk kladl důraz na lidský rozum snaha o pochopení světa a jeho zákonitostí snaha o pochopení světa a jeho zákonitostí středem zájmu se stává člověk = humanus středem zájmu se stává člověk = humanus odtud humanismus = obráceni pozornosti k člověku odtud humanismus = obráceni pozornosti k člověku

11 Leonardo da Vinci (1452-1519) tento všestranně nadaný umělec se často klade za vzor renesančního člověka tento všestranně nadaný umělec se často klade za vzor renesančního člověka byl zároveň malířem, sochařem, architektem, přírodovědcem, spisovatelem a hudebníkem byl zároveň malířem, sochařem, architektem, přírodovědcem, spisovatelem a hudebníkem

12 Poslední večeře od Leonarda Poslední večeře byla námětem spousty umělců. Výjev zobrazuje Ježíše Krista a jeho 12 učedníků při večeři v den, kdy byl Ježíš zrazen a zajat. Později ukřižován.

13 Mona Lisa – La Gioconda

14 Leonardovy vynálezy

15 Renesanční vzdělání znalost jazyků – zejména LATINA znalost jazyků – zejména LATINA latina v průběhu středověku upadala a zjednodušila se latina v průběhu středověku upadala a zjednodušila se humanisté se vraceli zpět k původní antické latině prostřednictvím opisů antických děl humanisté se vraceli zpět k původní antické latině prostřednictvím opisů antických děl

16 Renesanční vzdělání fyzika fyzika anatomie anatomie chemie chemie botanika botanika astronomie astronomie

17 Mikuláš Koperník zabýval se astronomií a matematikou zabýval se astronomií a matematikou dokázal, že se Země spolu s dalšími planetami otáčí kolem Slunce dokázal, že se Země spolu s dalšími planetami otáčí kolem Slunce tj. HELIOCENTRISMUS tj. HELIOCENTRISMUS dokázal, že se Země otáčí kolem své osy dokázal, že se Země otáčí kolem své osy

18 Giordano Bruno zastával také heliocentrismus zastával také heliocentrismus dále došel k přesvědčení, že vesmír je nekonečný a že je v něm nesčetně sluncí a planet dále došel k přesvědčení, že vesmír je nekonečný a že je v něm nesčetně sluncí a planet dostal se do sporu s veřejností a s církví dostal se do sporu s veřejností a s církví roku 1600 byl upálen jako kacíř roku 1600 byl upálen jako kacíř

19 Galileo Galilei odsouzen k upálení za podobné názory odsouzen k upálení za podobné názory ale nakonec své názory odvolal ale nakonec své názory odvolal údajně poté co se zachránil před smrtí pronesl slova: „…a přece se točí!“ údajně poté co se zachránil před smrtí pronesl slova: „…a přece se točí!“ vynalezl dalekohled se třicetinásobným zvětšením

20 Výtvarné umění hledání krásy hledání krásy hledání pravidel, která by vystihovala ideál krásy hledání pravidel, která by vystihovala ideál krásy centry umění se stala italská města: centry umění se stala italská města: Florencie, Pisa, Benátky a Řím Florencie, Pisa, Benátky a Řím

21 Florencie

22 Sandro Botticelli

23 Tizian portrét císaře Karla V.

24 Michelangelo Buonarotti vyzdobil freskami tzv. Sixtinskou kapli ve Vatikánu, v Římě

25 Doplnění zápisu: viz. kopie které dostanete viz. kopie které dostanete


Stáhnout ppt "RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva."

Podobné prezentace


Reklamy Google