Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 1 TRAMVAJE V JIHLAVĚ 1909 - 1948.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 1 TRAMVAJE V JIHLAVĚ 1909 - 1948."— Transkript prezentace:

1 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 1 TRAMVAJE V JIHLAVĚ

2 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Jaroslav Huťka: Jihlava Městečko Jihlava na vršku stavěné na vršku stavěné z pevného kamene město jak říkanka, děda a čítanka kdo tiše poslouchá jistě si vzpomene Pánbůh ho postavil … Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 2

3 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Německy IGLAU První zmínka roku horní město – těžba a zpracování stříbra 1270 královská privilegia, kodifikace horního práva, mohutné opevnění, ražba mincí 14. století – pokles těžby stříbra Husité nikdy nedobyli, město na straně katolíků 1433 vyhlášena Basilejská kompaktáta – přiznání nároků na přijímání z kalicha V 18. a 19. století velký rozvoj soukenictví Do roku 1945 velký podíl obyvatelstva německé národnosti – německý jazykový ostrov 1951 městská památková rezervace Statutární město původně pouze moravské, dnes po obou stranách česko- moravské zemské hranice Dnes sídlo Kraje Vysočina, cca 50 tis. obyvatel Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 3 Několik slov o Jihlavě

4 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 4 Masarykovo náměstí

5 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 5 Brána Matky Boží 1899 Zemský hraniční kámen Čechy – Morava

6 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 6

7 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava Rakouská severozápadní dráha (Znojmo – Kolín) staví nádraží 2 km od městského katastru – bez překlenutí hlubokého údolí řeky Jihlavy 1887 trať do Veselí n. L – stanice Jihlava město Potřeba spojení města s nádražím 1906 rozhodnutí městské rady o stavbě elektrárny a malodráhy 1908 přijata nabídka firmy AEG Union, zahájen provoz elektrárny a stavba jednokolejné tratě zahájení provozu elektrické tramvajové dráhy

8 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 8 Rozchod mm Stavební délka m, 10 výhybek od roku m, 13 výhybek) 3 výhybny – km 0,46 Nádražní třída, km 1,45 Elektrické podniky a km 2,05 Josefské náměstí 8 zastávek Žlábkové kolejnice Maximální sklon 77,66 ‰ Napájecí napětí 500 V

9 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 9 Vlastní městská elektrárna s lokalizací vedle vozovny 2 dynama o výkonu 32 kW s dieselovým pohonem + nárazová akumulační baterie s kapacitou 93 Ah Jediný napájecí bod v km 1,36

10 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 10 Vozovna se třemi vjezdy do haly, koleje pouze ve dvou vjezdech, třetí byl určen pro sklad materiálu. Odbočka do vozovny z objízdné koleje u výhybny Elektrické podniky.

11 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 11 Vozový park V roce 1909 dodány 3 motorové a 3 vlečné vozy z vagonky v Grazu (2 pro přepravu osob a 1 pro přepravu nákladu). Elektrická výzbroj AEG. V roce 1912 dodán z Grazu 4. vůz s výzbrojí Siemens MV - Délka mm, šířka 1980 mm, výška 3200 mm, rozvor 2200 mm, váha kg VV – Délka mm, šířka 1950 mm, výška 3150 mm, rozvor 2700 mm, váha kg

12 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 12 Změna zakrytí levých plošin ve směru jízdy Skříň dřevěná, do poloviny vnější oplechování pak peřejky. 18 sedadel v podélném uspořádání. Vozy č výkon 2x22 kW, vůz č. 4 2x29,4 kW. Nákladní vlečný vůz používán pro přepravu kusových zásilek a pošty – na náměstí u hlavní pošty zřízena odstavná kolej.

13 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 13 V roce 1934 dodán 5. vůz z Moravskoslezské vagónky ve Studénce. Výzbroj Škoda Plzeň. Délka 8,3 m, váha kg, výkon 2x40 kW. Skříň dřevěná, celé vnější oplechování. V letech 1943/44 objednány u firmy Škoda dva nové vozy. K jejich dodání nedošlo.

14 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 14 Jízdní řád byl přizpůsoben odjezdům a příjezdům vlaků na hlavním nádraží. Jihlavská tramvaj jezdila celý den i v noci. První odjezd z náměstí byl v 1,34 hod a poslední ve 23,41 hod. Provoz měl tedy pouze přibližně hodinovou noční přestávku. Jízdní doba v obou směrech byla 14 minut a většinou šlo o 2 až 3 spoje za hodinu.

15 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 15 Vysoké opotřebení ve válečných letech bylo předzvěstí zrušení tramvajové dráhy. V roce 1945 zpracovány varianty: obnova dráhy, zavedení trolejbusů anebo autobusů v rozšířené síti. Rada města rozhodla o zavedení trolejbusů. V roce 1946 byl tramvajový provoz začleněn do Západomoravských elektráren poslední tramvaj u Hlavního nádraží. V provozu zůstal úsek Jatky – Masarykovo náměstí do Vozy po zrušení dráhy předány do Opavy zahájen provoz trolejbusů.

16 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 16 Stavba dráhy v Komenského ulici a na náměstí.

17 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Ing. Rudolf John Senior manager Pragoimex a.s. Pod náspem 795/12 Praha 9 Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 17 Děkuji za pozornost Prezentace zpracována s použitím podkladů z publikace Povídání o tramvajích, trolejbusech a také autobusech v Jihlavě od autorů Bajera, Nováka a Vobeckého – vydalo Dopravní vydavatelství Wolf Ústí nad Labem, roku 2009


Stáhnout ppt "Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Zaniklé tramvajové provozy – Jihlava 1 TRAMVAJE V JIHLAVĚ 1909 - 1948."

Podobné prezentace


Reklamy Google