Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/21.3302.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/21.3302."— Transkript prezentace:

1 Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/

2 Anotace Digitální učební materiál slouží k výkladu učiva pro žáky 7. ročníku ZŠ. Je vytvořen v programu Microsoft PowerPoint. Doplněn je hrami, pedagog si musí předem připravit literární předlohy.

3 Obsah VYPRAVOVÁNÍ ZNAKY, JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY POSTUPHRY

4 VYPRAVOVÁNÍ základem je děj vypravujeme událostiv časové posloupnosti, tj. v takovém pořadí, v kterém probíhaly, ale i jak spolu příčinně souvisejí vypravovat můžeme i pozpátku = retrospektiva

5 JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY dějová slovesa (pojmenovávají různé činnosti) čas minulý, čas přítomný (k zvýšení napětí a rychlejšímu spádu děje) – nestřídat libovolně! 1. osoba jednotného čísla přímá řeč spisovné i nespisovné jazykové prostředky (charakterizují postavy, prostředí) přirovnání zvolací věty, jednočlenné věty, větné ekvivalenty (k zvýšení dramatičnosti)

6 POSTUP na začátku bývá úvod, který posluchače nebo čtenáře připraví na vlastní vypravování nedůležité události a detaily vynecháme, při vypravování se snažíme o vystupňování napětí od zápletky k vyvrcholení děje na konci je závěr, v němž vypravěč své dojmy shrnuje, příběh hodnotí nebo naznačuje, jaké měl důsledky

7 POSTUP děj vrcholí rozuzlení, zápletkaukončení, poučení seznámení s dějem

8 1. HRA NEDOKONČENÉ PŘÍBĚHY A BAJKY: podle literární předlohy - pohádky, bajky (Ezop, Krylov) učitel přečte předlohu bez závěru žáci píší své varianty rozuzlení (varianta: skupinová práce - tři způsoby rozuzlení např. morální, humoristické, smutné nebo tragické; skupiny je hrají)

9 2. HRA KOLEKTIVNÍ PŘÍBĚH Hráč má list papíru a začne psát příběh v určeném rozsahu, např. dvě věty. Papír se založí tak, že lze přečíst jen druhou větu, a předá dalšímu hráči, ten pokračuje, snaží se navázat smysluplně. Opět založit a dát dál.

10 VARIANTA 2. HRY KOLEKTIVNÍ PŘÍBĚH Pro příběhy se zvolí společné místo děje – např. 7. A, park na Kampě, boroví lesík apod., doba – např. 15. století, neděle, Štědrý den dopoledne apod., dvě jména osob, které v příběhu vystupují. Každý hráč musí dodržovat tyto prvky.

11 Zdroje Melichar J., Styblík V.: Český jazyk, Přehled učiva základní školy, Fortuna, Praha 2009 Machková, E.: Metodika dramatické výchovy, zásobník dramatických her a improvizací, IPOS, Praha 1999


Stáhnout ppt "Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/21.3302."

Podobné prezentace


Reklamy Google