Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Postup ústní zkoušky Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Postup ústní zkoušky Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého."— Transkript prezentace:

1 Postup ústní zkoušky Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého

2 Jednotlivé kroky – umělecký text Určit literární druh - typické znaky Určit literární druh - typické znaky epika – příběh, děj, vypravěč – ich forma, er forma, prostředí, čas – doba, psán prózou – souvislý text – řádky, odstavce, veršem - sloky epika – příběh, děj, vypravěč – ich forma, er forma, prostředí, čas – doba, psán prózou – souvislý text – řádky, odstavce, veršem - sloky lyrika – bezdějovost, pocity,nálady, popisy, úvahy – lyrický subjekt lyrika – bezdějovost, pocity,nálady, popisy, úvahy – lyrický subjekt drama - příběh určený pro jevišti,replika – promluva postavy, dialog, monolg drama - příběh určený pro jevišti,replika – promluva postavy, dialog, monolg

3 psáno – veršem, prózou psáno – veršem, prózou scénická poznámka – v závorce, chování postavy, situace (Maryša se usměje, zvedne hlas, otočí se) scénická poznámka – v závorce, chování postavy, situace (Maryša se usměje, zvedne hlas, otočí se)

4 literární žánr epické – povídka, novela, román, epos, podobenství, bajka, deník epické – povídka, novela, román, epos, podobenství, bajka, deník lyrické – báseň, polytematická báseň lyrické – báseň, polytematická báseň lyrickoepické – balada, satirická báseň lyrickoepické – balada, satirická báseň dramatické – komedie, tragédie, satirická hra dramatické – komedie, tragédie, satirická hra funkce textu – estetická (vždy), informativní výchovná, zábavná funkce textu – estetická (vždy), informativní výchovná, zábavná

5 přímo k textu uvést z jaké části díla – začátek, závěr díla uvést z jaké části díla – začátek, závěr díla téma ukázky, situace, motivy téma ukázky, situace, motivy postavy – hlavní vedlejší, charakteristika postav – chování, jednání postavy – hlavní vedlejší, charakteristika postav – chování, jednání čas, prostředí čas, prostředí pásmo vypravěče, pásmo postav – přímá řeč pásmo vypravěče, pásmo postav – přímá řeč uspořádání textu – odstavce, básnické sloky, počet veršů, uspořádání textu – odstavce, básnické sloky, počet veršů,

6 grafické odlišení písma – kurzíva, uvozovky – přímá řeč, zdůraznění, výraz – hanlivý, ironický grafické odlišení písma – kurzíva, uvozovky – přímá řeč, zdůraznění, výraz – hanlivý, ironický závorky – vsuvka, scénická poznámka závorky – vsuvka, scénická poznámka (…) část textu, předchozí text (…) část textu, předchozí text velikost písma – název kapitoly, zdůraznění, odlišení velikost písma – název kapitoly, zdůraznění, odlišení

7 jazykové prostředky spisovný jazyk spisovný jazyk poetismy,citové zabarvená, archaismy, neologismy, slova historická, cizího původu poetismy,citové zabarvená, archaismy, neologismy, slova historická, cizího původu nespisovný jazyk – nářeční, slangová, argotická, vulgární, hanlivá, mazlivá nespisovný jazyk – nářeční, slangová, argotická, vulgární, hanlivá, mazlivá obrazná pojmenování – metafora, personifikace, metonymie obrazná pojmenování – metafora, personifikace, metonymie

8 básnické prostředky – počet veršů, slok, refrén, básnické prostředky – počet veršů, slok, refrén, druh rýmu druh rýmu nerýmovaný – volný verš nerýmovaný – volný verš básnické figury – anafora, epifora básnické figury – anafora, epifora básnické přívlastky, přirovnání básnické přívlastky, přirovnání oxymóron – básnický protimluv (živý mrtvý, přivedla žebráka na mizinu) oxymóron – básnický protimluv (živý mrtvý, přivedla žebráka na mizinu)

9 kompozice díla epická díla – uspořádání jazykových a tematických prvků epická díla – uspořádání jazykových a tematických prvků chronologická, retrospektivní, rámcová (Dekameron) chronologická, retrospektivní, rámcová (Dekameron) lyrická díla – kontrast, srovnání lyrická díla – kontrast, srovnání

10 literárněhistorický kontext osobnost autora osobnost autora hodnocení, přijetí x nepřijetí díla (Máj, Lolita) hodnocení, přijetí x nepřijetí díla (Máj, Lolita) další tvorba daného spisovatele další tvorba daného spisovatele typické náměty, postavy typické náměty, postavy umělecký směr – romantismus, dekadence umělecký směr – romantismus, dekadence doba – polovina 19. století, současný autor doba – polovina 19. století, současný autor obdobní autoři v daném období, směru obdobní autoři v daném období, směru

11 text neumělecký vysvětlit souvislost mezi oběma texty – vždy je, život autora, vzpomínky, recenze, anotace díla, zpráva o uvedení díla, oznámení vysvětlit souvislost mezi oběma texty – vždy je, život autora, vzpomínky, recenze, anotace díla, zpráva o uvedení díla, oznámení funkční styl – odborný, publicistický funkční styl – odborný, publicistický funkce textu – informativní, přesvědčovací, hodnotící funkce textu – informativní, přesvědčovací, hodnotící adresát textu – široká veřejnost, odborníci, studenti atd. adresát textu – široká veřejnost, odborníci, studenti atd.

12 slohové postupy – výkladový, popisný, informační, úvahový slohové postupy – výkladový, popisný, informační, úvahový jazykové prostředky – spisovný jazyk, citově nezabarvená slova, termíny, slova cizího původu jazykové prostředky – spisovný jazyk, citově nezabarvená slova, termíny, slova cizího původu zdroj - noviny, monografie, encyklopedie – nemusí být u všech ukázek zdroj - noviny, monografie, encyklopedie – nemusí být u všech ukázek


Stáhnout ppt "Postup ústní zkoušky Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého."

Podobné prezentace


Reklamy Google