Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_SKV_08 Sada DUM Slohová a komunikační výchova Předmět Český jazyk Název materiálu Vypravování Anotace Interaktivní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_SKV_08 Sada DUM Slohová a komunikační výchova Předmět Český jazyk Název materiálu Vypravování Anotace Interaktivní."— Transkript prezentace:

1 Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_SKV_08 Sada DUM Slohová a komunikační výchova Předmět Český jazyk Název materiálu Vypravování Anotace Interaktivní prezentace aktivuje žáka k tvořivé práci s textem, k porozumění textu, k využívání vhodných jazykových prostředků a přímé řeči. Autor Mgr. Iva Jakubcová Jazyk Český jazyk Datum vytvoření Očekávaný výstup Žák je schopen ústně či písemně vypravovat dle připravené osnovy. Ví, co je přímá řeč. Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělání – lehké mentální postižení Klíčová slova Stavba vypravování, slova stejného významu – synonyma, přímá řeč, uvozovky, přirovnání. Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák na 2. stupni speciální školy Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/

2 VYPRAVOVÁNÍ

3 zážitky ( co se nám přihodilo), události Co sami nezažili – příběhy, které viděli v kině, v televizi, četli… = reprodukovaný děj

4 Každé vypravování by mělo mít svou stavbu : 1.Úvod ( seznámení s dějem, jeho otevření) 2.Zápletka 3.Vyvrcholení 4.Rozuzlení ( uzavření děje, dojmy, poučení…) „Jeníček s Mařenkou šli do lesa. Šli na jahody. Otec šel na dřevo a oni šli sbírat do džbánku. Stmívalo se a otec stále nešel. Šli lesem a zabloudili. Jeníček vylezl na strom a uviděl světýlko. A tak šli za tím světýlkem, až došli k chaloupce. … Přečti si začátek následujícího vypravování. Co je špatně? 

5 SPRÁVNĚ! V příběhu by se neměla opakovat stále stejná slova! Zkus nahradit slova slovy stejného významu (synonymy): UTÍKAT NEMLUVIT BÝT (na nějakém místě) SEBRAT KOUKAT ZVÍTĚZIT PĚKNÝ PRAŠTIT OTEC RACHOT BĚŽET MLČET NACHÁZET SE VZÍT DÍVAT SE VYHRÁT HEZKÝ BOUCHNOUT TÁTA HLUK

6 Např.: Maminka řekla: „ Karkulko, doneseš dnes babičce něco dobrého.“ Zkus doplnit uvozovky do vět: Kohout kokrhal: Kykyryký, dobré ráno! Pes mu odpověděl: Dobré ráno, kamaráde. Dnes je krásně, nevyrazíme do lesa? Výborný nápad, řekl kohout. Kohout kokrhal: „ Kykyryký, dobré ráno!“ Pes mu odpověděl: „Dobré ráno, kamaráde. Dnes je krásně, nevyrazíme do lesa?“ „Výborný nápad,“ řekl kohout.

7 Ve vypravování také často používáme PŘIROVNÁNÍ  Když někoho (něco) k někomu (něčemu )přirovnáváme, protože se mu něčím podobá ( barvou, velikostí apod.) Vymysli přirovnání: Plave jako ryba. Spí jako dudek. Má zrak jako ostříž. Zpívá jako slavík. Mračí se jako čert. Drží se něčeho jako klíště. Krade jako straka.

8 A teď si přečti začátek následujícího vypravování a doplň správně I/Y: B__l jednou jeden ob__čejný kluk. Jmenoval se M__rek a b__dlel v Děč__ně nedaleko škol__. Chodil do 8. tříd__. Jednou ráno se Mirek probudil, nasn__dal se a v__raz__l do škol__. V__šel z domu. Najednou uv__děl na chodníku ležet barevné skl__čko. Zvedl ho a ……………………………….

9 Správně: Byl jednou jeden obyčejný kluk. Jmenoval se Mirek a bydlel v Děčíně nedaleko školy. Chodil do 8. třídy. Jednou ráno se Mirek probudil, nasnídal se a vyrazil do školy. Vyšel z domu. Najednou uviděl na chodníku ležet barevné sklíčko. Zvedl ho a …………………………………… Do sešitu zkus dokončit příběh. Použij některá z těchto slov: deštník kolotoč pohádka kouzlo zmrzlina peřina nápad

10 Nakonec si přečteme, jak vypravování pokračovalo. Kdo má nejlepší?   Ohodnoť svoji práci. 

11  Obrázky Klipart  Vlastní tvorba  Z. Krausová – Český jazyk pro 6. ročník ZŠ (Fraus 2003)


Stáhnout ppt "Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_SKV_08 Sada DUM Slohová a komunikační výchova Předmět Český jazyk Název materiálu Vypravování Anotace Interaktivní."

Podobné prezentace


Reklamy Google