Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tvorba strategií SCLLD Lipno 5. 11. 2015 Mgr. Michal Jarolímek.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tvorba strategií SCLLD Lipno 5. 11. 2015 Mgr. Michal Jarolímek."— Transkript prezentace:

1 Tvorba strategií SCLLD Lipno Mgr. Michal Jarolímek

2 4.2 Popis postupů pro vyhlašování výzev MAS, hodnocení a výběr projektů s uvedením plánované personální kapacity

3 METODICKÝ POKYN PRO ŘÍZENÍ VÝZEV, HODNOCENÍ A VÝBĚR PROJEKTŮ V PROGRAMOVÉM OBDOBÍ 2014–2020 METODICKÝ POKYN PRO ŘÍZENÍ VÝZEV, HODNOCENÍ A VÝBĚR PROJEKTŮ V PROGRAMOVÉM OBDOBÍ 2014–2020

4 Úkoly a cíle MAS Úkolem MAS = vybírat projekty z určité množiny projektů a tento výběr opřít o jasně daná pravidla. Cílem MAS v tomto procesu bude především to, aby: a) vybírala projekty s největším a nejefektivnějším příspěvkem k naplňování cílů SCLLD b) vybírala projekty s nejmenším rizikem toho, že v projektu slíbené cíle, tj. monitorovací indikátory výstupů a výsledků nebudou udržitelné

5 c) sledovala a kontrolovala realizaci vybraných projektů. Aby totiž sliby v projektech dané nezůstaly jen na papíře. Proto si MAS vytvoří systém pro monitoring a kontrolu jednotlivých projektů d) si průběžně vyhodnocovala celý program, tj. především to, jak se daří vybírat a realizovat nejlepší projekty. Podle tohoto vyhodnocování aby pak přizpůsobovala procesy, metody a prostředky používané v programovém dokumentu Úkoly a cíle MAS

6 e) aby poskytovala asistenci a možnost vzdělávání pro žadatele a příjemce, čímž si vlastně vytvoří půdu pro vznik a realizaci dobrých projektů (tj. těch s největším příspěvkem k dosažení cílů).

7 Principy 1. Srozumitelnost Všechny postupy a pravidla, kterými se administrace projektů řídí budou mít písemnou formu. Je proto důležité, aby tato písemná forma byla srozumitelná a aby se minimalizovala možnost dvojího výkladu. 2. Dohledatelnost Všechny postupy při příjmu, hodnocení a realizaci projektů musí být nastaveny tak, aby bylo možné kdykoliv dohledat to, jak probíhaly, s jakým výsledkem a kdo byl za průběh zodpovědný. 3. Zásada „čtyři oči“ Tato zásada říká, že každá činnost v procesu příjmu, hodnocení a realizace projektů by ze strany MASky měla být prováděna minimálně ve dvojici, kde jeden z dvojice provádí činnost a druhý kontroluje způsob a bezchybnost provedení.

8 Principy 4. Kompetentnost Jedna věc je mít dobře napsaná pravidla a srozumitelně popsané procesy a činnosti a druhá věc mít odborně zdatné zaměstnance, kteří podle těchto pravidel postupují. Sebelepší a sebetransparentnější pravidla nám nepomohou, pokud s nimi necháme pracovat málo odborně zdatné a tudíž chybující zaměstnance. Naopak však lze říci, že vysoce odborně zdatní zaměstnanci jsou schopni zvládnout a poradit si s chybami v pravidlech a dovést tak celý proces do úspěšného konce. Každý proces je totiž hodnocen především podle výsledku. 5. Závaznost pravidel Pravidla jsou od toho, aby se dodržovala.

9 Principy dle Metodického pokynu 1) Transparentnost  zveřejňování informací Subjekty implementační struktury poskytnou všechny pro veřejnost (včetně žadatelů a příjemců) relevantní informace formou zveřejnění.  uvádění jasných, srozumitelných a včasných informací Poskytované informace by měly být jasné a srozumitelné, přehledné, snadno dostupné a měly by být poskytovány v přiměřeném rozsahu, ve vhodnou dobu a ve vhodném formátu umožňujícím vyhledávání.

10  odůvodněné rozhodování Subjekty implementační struktury odůvodňují svá rozhodnutí, přičemž je vhodné usilovat o to, aby rozhodovací praxe byla předvídatelná. Proti rozhodnutí týkajícího se fáze hodnocení a výběru projektů musí existovat opravné prostředky  otevřené jednání Všichni účastníci procesu musí být průběžně informováni o stavu vyřízení jejich věci a aktivně informováni o svých právech a možnostech. 2) 3E – účelnost, efektivnost, hospodárnost (efficient, effective, economy) (efficient, effective, economy) Principy dle Metodického pokynu

11 Části implementačního procesu 1) Příprava a vyhlášení výzvy k podávání projektů 2) Příjem a evidence (registrace) projektů 3) Proces schvalování projektů Proces schvalování projektů je soubor činností, které jsou vykonávány v období od data registrace žádostí o podporu do vydání / podepsání právního aktu o poskytnutí / převodu podpory. Jeho cílem je vybrat transparentně kvalitní projekty, které budou naplňovat věcné i finanční cíle programu. Proces schvalování projektů je soubor činností, které jsou vykonávány v období od data registrace žádostí o podporu do vydání / podepsání právního aktu o poskytnutí / převodu podpory. Jeho cílem je vybrat transparentně kvalitní projekty, které budou naplňovat věcné i finanční cíle programu.

12 Fáze procesu schvalování projektů

13 Modely hodnocení projektů  Jednokolové hodnocení Jednodušší a kratší, ale náročnější pro žadatele. Je vhodný pro projekty s menším finančním objemem  Dvoukolové hodnocení Vyžaduje více času, ale není tak finančně náročné pro žadatele. Umožňuje průběžnou komunikaci se žadatelem a tím i působení na kvalitu projektu ze strany administrátora

14 Aspekty kvality projektů  Účelnost projektu  Potřebnost projektu  Efektivnost projektu  Hospodárnost projektu  Proveditelnost projektu  Soulad s horizontálními tématy

15 Základní pravidla pro kritéria Kritéria musí splňovat následující požadavky:  jednoznačné vymezení každého kritéria – vymezení kritéria musí být srozumitelné a zajistit jednoznačnou interpretaci obsahu kritéria, tj. toho, co má být hodnoceno, jakým způsobem a na základě čeho (zdroj informací),  minimalizace úrovně obecnosti jednotlivých kritérií - je nutné usilovat o minimalizaci míry obecnosti kritéria (např. prostřednictvím nastavení škál nebo vymezením postupu hodnocení),  zabránění duplicitám a překrývání kritérií – duplicita znamená, že tentýž aspekt projektu se hodnotí dvakrát nebo vícekrát, překrývání nastává tehdy, jestliže určité kritérium v sobě zahrnuje ještě jiné kritérium.

16 Typy kritérií 1) vylučovací – při nesplnění kritéria je žádost o podporu / projekt vyloučen ze schvalovacího procesu, vylučovací kritéria mohou mít charakter formální (posuzují formální náležitosti žádosti o podporu) nebo věcný (posuzují aspekty přijatelnosti a realizovatelnosti projektu), 2) hodnotící – za splnění / nesplnění kritéria se přiděluje hodnocení (bodové nebo slovní), 3) kombinovaná – za splnění / nesplnění kritéria se přidělují body nebo slovní hodnocení, při nesplnění minimální hranice bodů / výsledku vyjádřeného slovy (která je stanovena řídícím orgánem) je žádost o podporu / projekt vyloučen ze schvalovacího procesu.

17 Výběr projektů Základní pravidla pro výběr projektů 1. Podmínkou zařazení žádosti o podporu do procesu výběru projektů je splnění podmínek všech částí fáze hodnocení projektů, které řídící orgán zařadil do procesu hodnocení. 2. Ve fázi výběru projektů není již možné měnit hodnocení projektů stanovené ve fázi hodnocení projektů (výjimkou jsou případy, kdy žádost o přezkum rozhodnutí byla shledána přezkumnou komisí jako oprávněná a na základě tohoto rozhodnutí došlo ke změně hodnocení projektu). 3. U kolových výzev jsou projekty na základě výsledků věcného hodnocení seřazeny dle výše bodového hodnocení (od nejvyššího po nejnižší). 4. Počet podpořených projektů je limitován výší alokace na výzvu (ostatní projekty mohou být zařazeny do zásobníku náhradních projektů).

18 Informování žadatele o výsledku  výsledek dané fáze hodnocení a výběru projektů,  důvody pro vyřazení žádosti o podporu či nedoporučení projektu k financování,  detailní výsledky hodnocení a výběru projektu (v případě věcného hodnocení s přiložením hodnotící tabulky, která bude obsahovat i odůvodnění výsledku hodnocení všech kritérií (vyjma kritérií, kdy jsou kritéria stanovena tak, že z výsledků hodnocení důvody jasně vyplývají a jsou objektivně ověřitelné; tato kritéria stanoví řídící orgán), dále zápis z jednání hodnotící a výběrové komise),  informace o opravných prostředcích (žádost o přezkum rozhodnutí).

19 Děkuji Vám za pozornost Mgr. Michal Jarolímek Tel:


Stáhnout ppt "Tvorba strategií SCLLD Lipno 5. 11. 2015 Mgr. Michal Jarolímek."

Podobné prezentace


Reklamy Google