Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Zkušenosti s přípravou projektů Ing. Bohuslav Navrátil, SŽDC Ing. Jiří Mandík, FRAM Consult a.s.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Zkušenosti s přípravou projektů Ing. Bohuslav Navrátil, SŽDC Ing. Jiří Mandík, FRAM Consult a.s."— Transkript prezentace:

1 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Zkušenosti s přípravou projektů Ing. Bohuslav Navrátil, SŽDC Ing. Jiří Mandík, FRAM Consult a.s.

2 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Zkušenosti s přípravou Projektů Obsah :  Projekty železniční infrastruktury spolufinancované z prostředků OPD  Aplikace čl. 55 Nařízení Rady ES č. 1083/2006 – postup výpočtu finanční mezery

3 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Operační program doprava  schválen 10. prosince 2007  celková alokace cca 5,8 mld. EUR  alokace pro rozvoj železniční infrastruktury 2, 584 mld. Kč  indikativní seznam projektů (178 mld. Kč)

4 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Prioritní osy Prioritní osa 1 – Modernizace a rozvoj železniční sítě TEN – T 1.1 – Modernizace a rozvoj železničních tratí sítě TEN-T včetně železničních uzlů 1.2 – Zajištění interoperability, souladu s TSI a rozvoj telematických systémů 41 projektů, 2,191 mld. EUR Prioritní osa 3 – Modernizace a rozvoj železniční sítě mimo síť TEN – T 19 projektů, 393 mil EUR

5 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 1 Název Celkem akce KčEURRealizace Modernizace trati Rokycany - Plzeň8 865 081328 3362009-2012 Plzeň průjezd uzlem ve směru III. TŽK3 300 000122 2222009-2012 Optimalizace tratě Stříbro - Planá u M.Lázní4 110 300152 2332008-2010 Optimalizace trati Planá u M.Lázní - Cheb4 495 349166 4942007-2011 Modernizace trati Beroun - Zbiroh4 691 200173 7482008-2011 Optimalizace tratě Zbiroh - Rokycany3 924 790145 3632008-2012 Praha – Beroun, nové žel. spojení20 512 800759 7332010-2016 Optimalizace trati Bystřice n.O. - Č. Těšín3 974 715147 2122011-2013 Optimalizace trati Český Těšín - Dětmarovice3 168 000117 3332012-2013 Optimalizace tratě st.hr.SR-Mosty u Jablunkova-Bystřice n.Olší5 985 468221 6842007-2011

6 Název Celkem akce KčEURRealizace Modernizace tratě Veselí n.L. - Tábor - 1. část úsek Doubí u Tábora - Tábor3 241 119120 0412006-2009 Optimalizace tratě Benešov - Strančice4 483 823166 0682006-2010 Modernizace tratě Votice - Benešov u Prahy4 735 907175 4042009-2012 Modernizace tratě Tábor - Sudoměřice u Tábora3 589 447132 9422009-2012 Modernizace tratě Veselí n.L.-Tábor-II.část, úsek Veselí n.L.- Doubí u Tábora3 798 000140 6672001-2014 Modernizace trati Ševětín - Veselí nad Lužnicí - I.část úsek Ševětín-Horusice1 759 83765 1792011-2013 Modernizace trati Ševětín - Veselí nad Lužnicí - II.část úsek Horusice - Veselí n.L.1 852 91868 6272010-2012 Modernizace trati Sudoměřice u Tábora - Votice6 756 721250 2492013-2016 Optimalizace tratě Horní Dvořiště st. hr. - České Budějovice1 257 28946 5662007-2009 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 1

7 Název Celkem akce KčEURRealizace Rekonstrukce žel. uzlu Břeclav,1.stavba2 756 507102 0932007-2010 Modernizace záp.č. Praha hl.n., 2.část nást. I-IV1 400 00051 8522008-2009 Modernizace traťového úseku Praha Běchovice – Úvaly2 198 17981 4142010-2012 Rekonstrukce žst. Přerov, 1. stavba3 194 224118 3052009-2012 Rekonstrukce žst. Olomouc2 999 000111 0742010-2013 Přestavba žel. stanice Ústí nad Orlicí1 866 00069 1112010-2012 Železniční uzel Brno, modernizace průjezdu a I. část osobního nádraží20 410 551755 9462010-2015 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 1

8 Název Celkem akce KčEURRealizace Elektrizace tratě včetně PEÚ Letohrad - Lichkov st. hr.1 742 17764 5252007-2009 Elektizace trati Č. Velenice-Č. Budějovice 2. etapa884 22132 7492011-2014 Nová trať Brandýs n/O - Ústí n/O6 500 000240 7412013-2016 Modernizace tratě Brno-Přerov, I.etapa Blažovice- Nezamyslice5 000 000185 2009-2013 Optimalizace tratě Č.Velenice - Veselí n.L.-1.stavba792 00729 3342008-2009 Rekonstrukce koleje a výhybek v žst. Č. Kubice223 0458 2612008-2009 Rekonstrukce kolejí č.1 a 2 v km 224,391-226,018 trati Havlíčkův Brod-Okrouhlice99 6563 6912007-2008 Rekonstrukce koleje č. 2, km 30,650-38,616 tratě Brno – Havlíčkův Brod103 9173 8492007-2008 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 1

9 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Priorita 1.1

10 Název Celkem akce KčEURRealizace GSM-R dokončení I. NŽK702 89726 0332007-2009 GSM-R Břeclav - Přerov - Petrovice u Karviné415 08515 3742008-2009 GSM-R Kolín - Havlíčkův Brod - Křižanov - Brno440 00016 2962009-2011 GSM-R trať Děčín Prostřední Žleb-Děčín východ-Ústí n/L Střekov-Mělník-Všetaty-Lysá n/L-Kolín288 00010 6672009-2011 GSM-R v úseku Ostrava -st.hr. SR a Přerov - Č. Třebová430 00015 9262009-2010 GSM-R III. koridor Praha – Plzeň - Cheb317 00011 7412010-2015 GSM-R IV. koridor Praha - České Budějovice - Horní Dvořiště státní hranice Rakousko360 00013 3332010-2015 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Priorita 1.2 - Interoperabilita

11 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Priorita 1.2

12 Název Celkem akce KčEURRealizace Elektrizace tratě Zábřeh-Šumperk1 635 69160 5812008-2009 Elektrizace tratě vč. PEÚ Brno – Rapotice1 600 00059 2592009-2011 Elektrizace tratě vč.PEÚ Otrokovice -Zlín-Vizovice3 270 000121 1112009-2015 Elektrizace tratě vč.PEÚ Rapotice –Jihlava2 400 00088 8892010-2013 Elektrizace trať.úseku vč.PEÚ Šatov – Znojmo1 230 96545 5912008-2009 Elektrizace trati Klatovy - Železná Ruda980 20036 3042010-2012 Optimalizace tratě Ostrava Kunčice -Frýdek Místek- Český Těšín vč. PEÚ a optimalizace žst. Č.Těšín, 1.část2 600 00096 2962009-2010 Optimalizace trati Ostrava Kunčice -Frýdek Místek- Český Těšín vč. PEÚ a optimalizace žst. Č.Těšín, 2.část4 600 000170 3702010-2012 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 3

13 Název Celkem akce KčEURRealizace Optimalizace trati Praha Vysočany - Lysá n.Labem5 800 000214 8152010-2013 Optimalizace trati Hradec Králové - Pardubice, 2.stavba1 500 00055 5562011-2013 Optimalizace trati Velký Osek - Hradec Králové, 1.stavba1 500 00055 5562012-2013 Revitalizace tratě České Budějovice – Volary1 000 00037 0372009-2011 Rekonstrukce a zkapacitnění tratě Studénka-Mošnov500 00018 5192009-2010 Modernizace žst. Kroměříž444 35116 4572008-2009 Rekonstrukce koleje Šlapanov-Havl.Brod272 08310 0772008-2009 Rekonstrukce žst. Nesovice I. část91 3093 3822007-2008 Hradec Králové - Pardubice, 1.stavba1 241 00045 9632011-2012 Revitalizace Kostelec - Telč – Slavonie401 50014 8702009-2012 Rekonstrukce koleje Nezamyslice - Pivín 3.stavba59 8412 2162007-2008 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Projekty OPD, Prioritní osa 3

14 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Priorita 3.1

15 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Aktuální stav  v roce 2007 a 2008 předložit žádosti na 26 projektů (40 mld. Kč, 60 % alokace)  v současnosti předloženo 12 žádostí (z toho 9 na úrovni MD ČR schváleno)  3 projekty zrealizovány  14 projektů v realizaci  realizace 5 projektů bude zahájena v letošním roce

16 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 ze dne 11.července 2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti Článek 55 - Projekty vytvářející příjmy Aplikace metodiky u SŽDC

17 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Historie Projektů spolufinancovaných z prostředků EU PHAREdo 2002podpora ISPAdo 2004stanovená částka OPI2004 - 200675% OPD2007- 20130,85% x mezera

18 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Obsahuje:  finanční analýzu  ekonomická analýzu  výpočet mezery ve financování Analýza nákladů a přínosů – CBA analýza

19 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Do finanční analýzy vstupují  Investiční náklady  Náklady na údržbu a opravy infrastruktury ( zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty )  Náklady na řízení dopravy ( zabezpečení provozování železniční dopravní cesty )  Příjmy z poplatku za dopravní cestu ( výnos za použití železniční dopravní cesty )  Příjmy z prodeje nebo pronájmu pozemků, budov nebo příjmy z poplatků za služby Výpočet finančních toků je proveden diferenčním způsobem

20 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Investiční náklady Provozní náklady železniční dopravy  Náklady na údržbu a opravy infrastruktury ( zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty ),  Náklady na řízení dopravy ( zabezpečení provozování železniční dopravní cesty ),  Náklady na provoz vlaků. Provozní náklady silniční dopravy  Snížení nákladů na údržbu a opravy silniční infrastruktury,  Snížení nákladů na provoz vozidel Úspory času Efekt zvýšení bezpečnosti železniční dopravy Vnější – externí účinky:  Snížení hlučnosti dopravy  Snížení znečištění ovzduší a změn klimatu Do ekonomické analýzy vstupují

21 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Do výpočtu mezery financování vstupují Výpočet finančních toků je proveden nediferenčním způsobem Investiční náklady Náklady na údržbu a opravy infrastruktury ( zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty ) Náklady na řízení dopravy ( zabezpečení provozování železniční dopravní cesty ) Příjmy z poplatku za dopravní cestu ( výnos za použití železniční dopravní cesty ) Příjmy z prodeje nebo pronájmu pozemků, budov nebo příjmy z poplatků za služby

22 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – investiční náklady Investiční náklady ze souhrnného rozpočtu na úrovni CIN 2 – A.1.2 (projektová příprava Směrnice č. 20/2004, ve znění novel – investice SŽDC - z hlavy B.1.1 a B2.1 tj. hrazené zhotoviteli - uznatelné - neuznatelné (cca do 5%) poměrem – investice SŽDC- z hlavy C.1 a C.2 např. provozní náklady odečteny – investice ČDodečteny – investice dalších investorů (obce, sítě), související s projektem odečteny Zůstatková hodnota investičního majetkuúčetní opisové sazby

23 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – provozní náklady a náklady údržby Náklady na řízení dopravy ( zabezpečení provozování železniční dopravní cesty ) náklady provozovatele dráhy Náklady na údržbu a opravy infrastruktury ( zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty ) náklady provozovatele dráhy

24 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – příjmy Příjmy z poplatku za dopravní cestu ( výnos za použití železniční dopravní cesty ) Vyhláška MF Příjmy z prodeje nebo pronájmu pozemků, budov Z majetku SŽDC, související s projektem Příjmy z poplatků za služby poskytované za úplatuPoskytované SŽDC Příjmy z prodeje vyzískaného materiáluSouvisející s Projektem

25 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – referenční období, sazby Referenční období od počátku Projektu30 let Diskontní sazba5,0 %

26 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – východiska pro výpočet Metodických pokynů Analýzy nákladů a přínosů – CBA analýza Prováděcí pokyny pro hodnocení efektivnosti investic železničních staveb, MD ČR 09/2006, Průkaz vynaložených nákladů zabezpečení provozování a zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty po ukončení realizace Projektu

27 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Evidence výkonů dle traťových úseků ( hrtkm, vlkm )

28 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Evidence nákladů na zajištění provozuschopnosti – nákladů údržby dle traťových úseků

29 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Evidence nákladů na zajištění provozu dle traťových úseků

30 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Evidence nákladů na zajištění provozu dle traťových úseků

31 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Porovnání výpočtu finanční analýzy a výpočtu mezery financování Finanční analýza Mezera financování Vstupy jsou zpracovány / přepočteny na jednotnou cenovou úroveň roku počátku Projektu ANO Investiční náklady ze souhrnného rozpočtu na úrovni CIN 2 – A.1.2 ANO Náklady na zavedení interoperabilityANO Vstupy jsou ve stálých cenách, nejsou zatíženy inflacíANO Referenční období je uvažováno od počátku Projektu30 let Při výpočtu finančních toků je použita diskontní sazba5 % Výpočet finančních toků je proveden způsobemdiferenčnímnediferenčním Při výpočtu je zohledněna zůstatková hodnotaANO Finanční toky provozní fáze jsou vyjádřeny (s výjimkou nákladů na údržbu a opravy infrastruktury ) Od dokončení realizace Projektu

32 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – záporné čisté výnosy U organizace SŽDC se zejména na regionálních a celostátních drahách mimo síť TEN-T vyskytují Projekty u kterých jsou výnosy nižší než provozní náklady. Příjmy z poplatku za použití železniční dopravní cesty jsou tedy vesměs nižší než náklady na zabezpečení provozování a zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty – záporné čisté výnosy. U těchto Projektů není nutné používat metodu mezery ve financování. U Projektů se záporným čistým výnosem se provádí analýza finanční udržitelnosti, která prokazuje, že během referenčního období bude dostatek finančních prostředků na pokrytí výdajů. Vesměs zajištěno dotaci poskytovanou SFDI na provozování a zajištění provozuschopnosti železniční dopravní cesty.

33 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – Dotace SFDI na zajištění provozování a provozuschopnosti dráhy Poskytnutí dotací poskytovaných SFDI na provozování a zajištění provozuschopnosti železničním dopravní cesty tvoří příjem SŽDC, respektive pokrývá ztráty na jednotlivých tratích celostátních a regionálních drah. Tvoří příjem – tržbu ve smyslu čl. 55 nebo pouze prokazuje udržitelnost – životaschopnost Projektu ? U projektů se záporným čistým výnosem se provádí analýza finanční udržitelnosti, která prokazuje, že během referenčního období bude dostatek finančních prostředků na pokrytí výdajů. Je přínosem Projektu též prokázání snížení dotaci poskytovaných SFDI na provozování a zajištění provozuschopnosti železničním dopravní cesty?

34 Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Mezera financování – vztah celkového Projektu – jednotlivé stavby U Projektů modernizace železničních koridorů je prováděna Studie proveditelnosti a v jejím rámci též analýza nákladů a přínosů CBA – analýza pro celý Projekt, který obsahuje vesměs více staveb, dílčích Projektů. Přínosy pro investora jsou závislé od realizace celého Projektu ( dílčí stavby nepřinesou celkový efekt ) přitom žádosti se vyplňují pro jednotlivé stavby např. Benešov – Strančice, ale tím může dojít ke zkreslení „mezery“. Stanovuje se mezera ve financování pro celý Projekt jednotně nebo samostatně pro jednotlivé stavby –dílčí Projekty?


Stáhnout ppt "Praha 12.5.2008 Synergie mezi OPD a ROP Zkušenosti s přípravou projektů Ing. Bohuslav Navrátil, SŽDC Ing. Jiří Mandík, FRAM Consult a.s."

Podobné prezentace


Reklamy Google