Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVladimír Kašpar
1
Thomas Tröbinger, MA Waltraud Agyby, Nueva Evaluatorin 3. 12. 2012, Brno Workshop Zapojení uživatelů sociálních služeb do hodnocení kvality poskytovaných sociálních služeb (Teilnahme von den Nutzerinnen/Nutzer an der Evaluation von den sozialen Dienstleistungen)
2
® Nu-eva Evaluace - uživatelé Nueva
3
® Nueva znamená: Uživatelé hodnotí
4
® Nueva Hodnocení služeb Uživatelé hodnotí: Uživatelé měří a popisují výslednou kvalitu, tj. takovou kvalitu, s kterou se sami setkávají („consumer outcome quality“) Jde o kvalitu služeb pro osoby s poruchami učení a s postižením v oblastech: bydlení, práce a zaměstnání, vzdělání.
5
® Služba: Co se nabízí? Poskytovatel Uživatel Bydlení Práce a zaměstnání Vzdělání Obyvatelé Klienti Účastníci ? Jak uživatelé nabídku prožívají? Jak jsou uživatelé spokojeni?
6
® Hodnotitelé Nueva Hodnotitelé Nueva jsou sami osobami s poruchami učení a s postižením. Sami pracovali v chráněných dílnách nebo bydleli v chráněném bydlení. Katrin
7
® Nueva Empowerment a inkluze Normalizace a valorizace sociální role, Wolfensberger Participace Sebeurčení a spolurozhodování Orientace na uživatele Pojem služby Přístupy podle teorie potřeb Nueva Teoretický základ
8
® Nueva dosahuje změny rolí Empowerment Normalizace Orientace na klienta Participace Lidé s poruchami učení se stávají: -> klienty -> experty
9
® Všechno se můžeme naučit … Waltraud Agyby 1985 – 2000 2001 – 2003 Vzdělání u atempo Od r. 2003 hodnocení Nueva Různé pozice a vzdělání
10
® 6.000 dotazování v 5 zemích Rakousko (Štýrsko, Vídeň, Horní Rakousko, Tyrolsko, Dolní Rakousko) Německo (Berlín, Dolní Sasko, Brémy, Braniborsko, Šlesvicko-Holštýnsko, Bavorsko) Itálie (Jižní Tyroly) Norsko (Komuna Baerum - Oslo) Česká republika (Praha)
11
® Síť Nueva – Příklad Nueva Berlín Referenční projekt (8 poskytovatelů, 900 osob) Dnes: 15 účastníků vzdělávání Vzdělávací kurz: XII/2010 – XII/2012 Zaměstnání: leden 2013 Úmluva OSN, čl. 24: Právo na vzdělání; … Kdo se něco naučí a umí si vydělat peníze,může žít samostatně a sám o sobě rozhodovat a není stále závislý na druhých. Úmluva OSN, čl. 21: Lidé s postižením mají stejně jako všichni ostatní právo na vlastní svobodný názor. Mají také právo na informace.
12
® Nueva – spolek atempo
13
® Motto Lidé jsou si rovni
14
® „Naše produkty a služby jsou jen proto tak dobré, protože do jejich výroby a poskytování jsou zapojeni lidé s poruchami učení a s postižením.“ Výňatek z motta
15
® 1. Vývoj z perspektivy uživatele Čtyři zásady Nueva
16
® 2 roky definovalo kvalitu 24 osob s poruchami učení / s postižením bylo shromážděno a diskutováno 1.000 kritérií kvality bylo vyhledáno a popsáno 100 předmětů vztahujících se ke kvalitě za asistence vědců každé dva roky se reviduje 1. Pohled uživatele
17
® 2. Hodnotitelé jsou uživatelé Čtyři zásady Nueva 1. Vývoj z perspektivy uživatele
18
® 2. Hodnotitelé jsou uživatelé Zkušenost z terénu Teoretické vědomosti Dvouletý kurz pro hodnotitele Uživatelé ošetřovatelských služeb Úmluva OSN, čl. 27 Práce a zaměstnání: lidé s postižením mají stejné právo na práci jako všichni ostatní lidé. Mají právo vydělávat si prací peníze, aby mohli žít nezávisle a sami o sobě rozhodovat.
19
® 2. EvaluatorInnen sind NutzerInnen 3. Objektivizovaná kritéria 2. Hodnotitelé jsou uživatelé Čtyři zásady Nueva 1. Vývoj z perspektivy uživatele
20
® Uživatelé … Popisují, co je (ne, zdali je to dobré, nebo špatné) Říkají, jakou kvalitu skutečně vnímají Dostávají také impulsy a nové informace „Můžete se tady se svým partnerem koupat nebo sprchovat?“ 3. Objektivizovaná kritéria
21
® 4. Výsledky jsou srovnatelné 3. Objektivizovaná kritéria 2. Hodnotitelé jsou uživatelé Čtyři zásady Nueva 1. Vývoj z perspektivy uživatele
22
® Nueva existuje pro různé služby Dotazníky jsou vždy standardizované a plně strukturované Tak mohou nabízející organizace vzájemně srovnávat své výsledky Uživatelé také mohou vidět, jaké je to jinde 4. Srovnatelné výsledky
23
® snadný jazyk podpora obrázky Dotazník - verbální „Jsou informace uspořádány tak, že jim rozumíte?“ Dotazování mluvené pohovory
24
® Neumějí (dobře) mluvit Přesto jsou zapojeni Pozorování
25
® Jak hodnocení probíhá? Zatelefonujeme vedoucímu nabídky bydlení.
26
® Kruh kvality – stanovení standardů
27
® Jaké informace od vás potřebujeme? Abychom mohli vaši nabídku bydlení správně zařadit do online katalogu.
28
® Jak nazýváte důležité místnosti v nabídce bydlení? Slovníček Abychom v dotazníku používali takové pojmy, které obyvatelé také znají.
29
® Díky obrázkům jsou otázky srozumitelnější Desky s obrázky Zum Beispiel: Erlauben die Betreuer und Betreuerinne
30
® Obyvatelům se představíme Představení
31
® Pohovory 1.Verbální pohovor 2.Pozorování 1&2
32
® Databáze Nueva Odpovědi zadáme do počítače.
33
® Vyhodnocení Příklad: bydlení
34
® …a vždy 5 dimenzí kvality. sebeurčení bezpečí soukromí podpora péče Therapie Gesundh. spokojenost Pro všechny oblasti života
35
® Vyhodnocení oblastí života Všední dny Všeobecně Společenské kontakty Volný čas a další vzdělávání Sexualita a partnerství Terapie a zdraví
36
® Profil kvality Výsledek Standard Porovnání
37
® Podrobné vyhodnocení Vyhodnocuje se podle dimenzí kvality v jednotlivých oblastech života.
38
® Speciální vyhodnocení Vyhodnocuje se podle jednotlivých otázek.
39
® Speciální vyhodnocení Vyhodnocuje se podle jednotlivých otázek.
40
® Vyhodnocuje se podle profilu na nejvyšší úrovni. Hodnotitelé Nueva vysvětlují uživatelům výsledky za pomoci obrázků. Prezentace výsledků uživatelům
41
® www.nueva-online.info Nueva – Online katalog
42
® Užitek pro financující orgány a poskytovatele Efektivnější řízení služeb Autentická zpětná vazba ke kvalitě výsledků Efektivnější kontrola Bohatá látka k dalšímu rozvoji služeb Data pro benchmarking Platforma pro prezentaci služeb
43
® Benchmarking Srovnání interně i napříč organizacemi. Orientace na rozvoj (Mutual Learning).
44
® Přínosy pro uživatele Uživatelé získají možnost mluvit o tom, co je z jejich hlediska kvalita. Nueva bere je a jejich názor vážně. Vy získáte nové představy a nápady, co byste mohli od poskytovatele požadovat. Získáte mnoho informací z katalogu. Můžete porovnávat různé nabídky.
45
® Nueva – silná značka & síť Srdečný dík za vaši pozornost!
46
® Další informace? Heinrichstraße 145 A- 8010 Graz Tel.: 00 43 / (0) 316 / 81 47 16 – 25 Fax: 00 43 / (0) 316 / 81 47 16 – 20 Mail: nueva.graz@atempo.at Mail: martin.konrad@atempo.at www.atempo.at www.nueva-network.eu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.