Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1.1.1.1. MARKETING A MANAGEMENT CESTOVNÍHO RUCHU část 3 RNDr. Aleš Krejčí, CSc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1.1.1.1. MARKETING A MANAGEMENT CESTOVNÍHO RUCHU část 3 RNDr. Aleš Krejčí, CSc."— Transkript prezentace:

1 MARKETING A MANAGEMENT CESTOVNÍHO RUCHU část 3 RNDr. Aleš Krejčí, CSc.

2 2.2. DESTINACE A JEJÍ TURISTICKÝ POTENCIÁL Turistická destinace je území, cíl cesty: město, region, stát, subkontinent. Turistický potenciál destinace je soubor všech faktorů, které mohou vyvolat návštěvnost destinace. Destinace se stává produktem, pokud tyto faktory někdo identifikuje, pojmenuje a nabídne na trhu. Pro úspěšný positioning destinace je nutná její diferenciace od ostatních (konkurujících) destinací.

3 3.3. FAKTORY TURISTICKÉHO POTENCIÁLU I. 1. Lokalizační faktory Rozhodují o funkčním využití konkrétní oblasti cestovním ruchem: přírodní faktory (klima, hydrologické poměry, morfologie terénu, geologie, flóra, fauna) národní parky, rezervace, možnosti outdooru a lázeňské péče společenské (kulturní) faktory: - trvalé (hrady, zámky, divadla, muzea, zábavní parky, nákupní pasáže) - jednorázové (koncerty, sportovní akce, festivaly)

4 4.4. FAKTORY TURISTICKÉHO POTENCIÁLU II. 3. Realizační faktory (infrastruktura, služby) Mají dominantní postavení pro konečnou fázi uskutečňování cestovního ruchu a ekonomického profitu z něho. Umožňují danou oblast dosáhnout dopravními prostředky a tak využít ubytovacích a stravovacích zařízení regionu. 2. Selektivní (stimulační) faktory Skupina faktorů stimulující vznik a rozvoj cestovního ruchu v destinaci. objektivní tj. ekonomické a marketingové faktory (např. úroveň řízení destinace, spolupráce subjektů, marketingová komunikace destinace, koupěschopnost hostů, bezpečnost destinace)  subjektivní tj. psychologické faktory související se spotřebitelským chováním (např. módnost destinace, vliv reklamy a propagace, vlastní nebo sdílené zážitky)

5 5.5. DESTINAČNÍ MANAGEMENT Destination Management Company, DMC (nově: organizace cestovního ruchu)  detailní inventarizace turistického potenciálu dané destinace  vytvoření marketingové strategie rozvoje CR v destinaci  stimulování a koordinace spolupráce poskytovatelů služeb CR a institucí veřejné správy vč. PPP projektů  vytváření produktů CR (destinace jako „kolektivní výrobce“)  jednotná prezentace produktů cílovým skupinám zákazníků (logo, vizuál publikací a webu, reklama, veletrhy) Destinační management = marketingové řízení cestovního ruchu v destinaci.

6 6.6. NÁRODNÍ TOURISTBOARDY Národní organizace CR (NTO) = destinační management států. Různé formy řízení a financování: - ministerstvo CR - rozpočtová organizace - příspěvková organizace - sdružení členských organizací Marketingová komunikace NTO marketingové kampaně (reklama, PR) informační popř. prodejní webové portály ediční činnost veletržní aktivity podpora prodeje cestovních kanceláří, hotelů, subjektů MICE b2b (workshopy, fam tripy) media relations (press tripy, tiskové informace)

7 7.7. CZECHTOURISM I. Česká centrála cestovního ruchu - CzechTourism Příspěvková organizace Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Zřízena 1993 k propagaci ČR jako atraktivní destinace na zahraničním a od 2003 i na domácím trhu. Zabývá se též analýzami, výzkumy a trendy. Web pro B2B: czechtourism.cz pro incomingczechtourism.com pro DCRkudyznudy.cz výzkumyvyzkumy.czechtourism.cz Loga:původní nové (od 2012)

8 8.8. CZECHTOURISM II. DCR - mediální kampaně „Dovolená v Česku - to letí!“ „Česko – země příběhů“ - portál - jednotné značení turistických informačních center - projekt Czech Specials - festival Karlovarský týden - vlastní expozice na tuzemských veletrzích CR INCOMING - formování image ČR jako turistické destinace (marketingové kampaně) - organizace expozic cestovního ruchu na zahraničních veletrzích CR - přímá zahraniční zastoupení (workshopy, roadshow) - ediční činnost - webové prezentace - Enjoy Czech Rep., fam & press tripy - mezinárodní spolupráce (V4, EDEN) - Czech Convention Bureau (MICE)

9 9.9. TURISTICKÉ REGIONY A OBLASTI ČR Turistický region je územní celek, jehož nabídka svým množstvím, kvalitou, rozmanitostí a atraktivitou vyvolává návštěvnost. Potenciál regionu vytváří vhodné předpoklady pro konkurenceschopnou nabídku produktů CR v DCR a incomingu. Je základní jednotkou národní propagace a marketingu CR i sběru statistických informací o CR. Mohou se členit na turistické oblasti.

10 10. DESTINAČNÍ MANAGEMENT V REGIONECH ČR I. Právní forma: - příspěvková organizace zřizovaná krajem - obecně prospěšná společnost - zájmové sdružení právnických osob Destinační společnost Východní Čechy Jihočeská centrála cestovního ruchu Sdružení Český ráj Vysočina Tourism Centrála cestovního ruchu Jižní Morava Centrála cestovního ruchu Východní Moravy

11 11. DESTINAČNÍ MANAGEMENT V REGIONECH ČR II. DALŠÍ FORMY DMC V REGIONECH A OBLASTECH ČR - místní akční skupina (MAS) - regionální rozvojová agentura (RRA) - svazek (sdružení) obcí - mikroregion Region malého geografického měřítka. V praxi se zpravidla jedná o účelové mikroregiony, sdružení obcí. V ČR jsou často vytvářeny za účelem získání společné podpory pro čerpání prostředků ze státních fondů a z fondů EU. - zapsaný spolek (dříve občanské sdružení) Např.Posázaví Zlatý pruh Polabí Destinační společnost Orlické hory a Podorlicko Region Slovácko - sdružení pro rozvoj cestovního ruchu

12 12. NÁVŠTĚVNOST TURISTICKÝCH CÍLŮ V ČR TOP 11 v roce 2014 a ostatní v 2013 název objektu(v tisících návšt.)kraj 1Pražský hrad1 799Praha 2Zoologická zahrada Praha1 382Praha 3AquaPalace Praha 845Praha 4Dolní oblast Vítkovic, Landek Park 809Moravskoslezský 5Staroměstská radnice 740Praha 6Pivovary Prazdroj, Gambrinus, Piv. muzeum 600Plzeňský 7Zoologická zahrada Zlín (Lešná) 585Zlínský 8Židovské muzeum v Praze 580Praha 9Petřínská rozhledna 557Praha 10Zoologická zahrada Ostrava 540Moravskoslezský 11Zoologická zahrada Dvůr Králové 464Královéhradecký 12Národní galerie v Praze 435Praha 13Zoologická zahrada Plzeň 423Plzeňský 14Centrum Babylon Liberec 399Liberecký 15Zoologická zahrada Olomouc 366Olomoucký 16Zoologická zahrada Liberec 363Liberecký 17Zámek a arboretum Průhonice 340Středočeský 18Státní zámek Lednice 328Jihomoravský 19Státní hrad a zámek Český Krumlov 322Jihočeský 20Svět miniatur, Sklep strašidel a Slezskoostravský hrad, Ostrava 316Moravskoslezský

13 13. NÁVŠTĚVNOST PAMÁTEK VE SPRÁVĚ NPÚ TOP 10 nejnavštěvovanějších památek ve správě Národního památkového ústavu * památka UNESCO Objekt Lednice * Český Krumlov * Hluboká n. Vltavou Karlštejn Konopiště Kroměříž * Sychrov Křivoklát Bouzov Trosky

14 14. EUROREGIONY Na území ČR dnes existuje 13 euroregionů, jejich česká část pokrývá více než polovinu území ČR. Přispěla k tomu mj. skutečnost, že jako příjemce finanční pomoci z fondů EU figuruje s výjimkou Prahy a StČ kraje celé území ČR. Pojem euroregion, evropský region, označuje regionální formy spolupráce, zpravidla přes hranice evropských zemí. Euroregiony začaly v oblasti hospodářské spolupráce, dnes ale mají také za cíl sbližovat země Evropy ve společenském a kulturním životě. Elbe-Labe Erzgebirge-Krušnohoří Egrensis (Chebsko) Bayerischer Wald-Šumava-Mühlviertel Silva Nortica (jižní Čechy) Weinviertel-Pomoraví-Záhorie Bílé Karpaty Beskydy Těšínské Slezsko Silesia (Opavsko) Praděd Glacensis (SV Čechy) Nisa (Liberecko)

15 15. MANAGEMENT FIREM V CESTOVNÍM RUCHU Cestovní kancelář Hotel majitel ↓ výkonný ředitel ↓ manažer obchodu & marketingu manažer hotelového provozu manažer restauračního provozu manažer recepce … ↓ zaměstnanci provozů Další činnosti (často outsourcing): dopravci (transfery hostů) úklid a praní prádla provoz bazénu & wellness DTP studio, webmaster majitel ↓ výkonný ředitel ↓ produktový manažer manažer obchodu manažer marketingu manažer sítě poboček … ↓ pultoví prodejci Další činnosti (většinou outsourcing): dopravci a ubytovatelé průvodci, delegáti účetní

16 16. ORGANIZOVANÝ CESTOVNÍ RUCH PRODUCENTI (velkoobchodníci - wholesellers, dodavatelé - suppliers) cestovní kanceláře (tour operators) hotely restaurace, cateringové společnosti dopravci (carriers) PCO (Professional Congress Organizers) DMC (Destination Management Company) organizátoři veletrhů a eventů PRODEJCI (na základě provize) cestovní agentury (travel agencies) cestovní kanceláře Zákon 159/1999 Sb. o pojištění CK proti úpadku - zájezdy mohou pořádat a prodávat jen pojištěné CK s koncesí Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Počet CK je nyní 1018 (2014).

17 17. CESTOVNÍ KANCELÁŘ Hlavní činnosti: - vytváření itinerářů zájezdů (tras, harmonogramů a programů) - rezervace služeb u subdodavatelů - nabídka produktů pomocí katalogu (tištěného nebo on-line) - podepisování provizních smluv s cestovními agenturami - marketingová komunikace směrem k cílovým skupinám - přijímání objednávek, vyhotovování cestovních smluv s klienty - zprostředkování zálohových plateb (od klientů, subdodavatelům) - sestavování rooming listů (seznamů ubytovaných) pro hotely - vystavování voucherů (blanketových úvěrových listů) na služby - koordinace průvodců a delegátů - organizování zájezdů na objednávku skupin (forfait) - poskytování služeb individuálům i skupinám „na klíč“ (tailor-made) - zajišťování cestovního pojištění, víz aj. služeb pro zákazníky

18 18. ZÁJEZDY Zájezd (journey, trip) je balíček (package) alespoň dvou služeb cestovního ruchu podle zákona. Zájezdem není (výklad MMR ČR): - využití gastronomických nebo sportovních služeb hotelu, pokud jsou nabízeny a prodávány společně s ubytováním všem hostům (v rámci ceny za ubytování) - ubytování spojené s transferem klienta z nádraží nebo letiště - fakultativní výlety, pronájmy konferenčních prostor, služby wellness apod., pokud nejsou součástí předem sestaveného balíčku (zákazník je dokupuje během cesty resp. pobytu) - léčebný pobyt ve státním nebo nestátním lázeňském zařízení

19 19. LETEČTÍ DOPRAVCI I. Letecké aliance - vyšší počet spojů a letadel - lepší pokrytí trhů a destinací (systém hub-and-spoke) - spolupráce členů na vytěžování konkrétních spojů (code-share) a letištních slotů v destinacích - odbavování spojů aliančních partnerů na domovských letištích - společný věrnostní program, společné využití letištních salonků - společné marketingové kampaně na třetích trzích Sky Team 15 členů. ČSA, Air France/KLM, Delta, AeroMexico, China Southern, Korean Air, Kenya Airways atd. Star Alliance 27 členů. Lufthansa, Continental, Thai, United, Turkish Airlines aj.

20 20. LETEČTÍ DOPRAVCI II. Nízkonákladoví dopravci (low cost carriers)  poskytují cestujícímu „jádrovou službu“ a za ostatní se již připlácí  moderní letecký park snižuje spotřebu paliva a náklady na údržbu  žádné budovy, žádné kamenné kanceláře a prodejny, domovská letiště mimo hlavní huby Ceny letenek se odvíjejí zejména od obsazenosti míst v letadle nebo od promo nabídky. Jednodušší odbavení (např. letenka není vázána ke konkrétnímu sedadlu) umožňuje rychlejší obrátkovost letadel na letištích. Dominantním prodejním kanálem je internet. Elektronické letenky. Nevýhody letové řády se mohou měnit podle obsazenosti letadla nemívají mezikontinentální spoje nečekají na navazující lety nízký výběr destinací, letiště vzdálená od aglomerací žádné věrnostní bonusy žádné ubytování při zmeškání návazného spoje


Stáhnout ppt "1.1.1.1. MARKETING A MANAGEMENT CESTOVNÍHO RUCHU část 3 RNDr. Aleš Krejčí, CSc."

Podobné prezentace


Reklamy Google