Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlois Fišer
1
Grundtvig – inspirace ve vzdělávání dospělých 20. VÝROČÍ ZALOŽENÍ AIVD ČR VE SVĚTLE AKTUÁLNÍ SITUACE VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
2
2010 2010 20 let AIVD ČR 16. ročník TVD Letošní heslo Vzděláváním ke zvyšování produktivity Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
3
POZNÁMKY K ČINNOSTI AIVD ČR Profesionalizace Plán činnosti Týdny vzdělávání dospělých Ediční činnost Sborník z konference Studijní cesty – 2010: Itálie Průzkum vnímání problematiky VD v ČR (společnost Donath-Burson-Marsteller s AIVD ČR) Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
4
Z ČINNOSTI AIVD ČR AIVD ČR A KRAJSKÉ ÚŘADY V ČR VV AIVD jmenuje krajské koordinátory stanoveny zásady spolupráce krajských koordinátorů AIVD ČR a krajů; dekrety; nastaveny kompetence informace hejtmanům o krajském koordinátorovi PROJEKTOVÁ ČINNOST KRUH – propojení klíčových hráčů v oblasti DV v kraji Vysočina Analýza a evaluace aktivit v oblasti DV v Libereckém kraji Tandem training Strategie Age Managementu v České republice Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
5
Z ČINNOSTI AIVD ČR ZASTOUPENÍ Akreditační komise MŠMT Monitorovací výbor OP LZZ Monitorovací výbor OP PA Národní rada pro kvalifikace (MŠMT) Národní poradenské fórum Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
6
Z ČINNOSTI AIVD ČR ČLENSTVÍ Unie zaměstnavatelských svazů ČR Síť Refer-NetSPOLUPRÁCE Seznam.cz, Edumenu.cz, EduCity.cz Česká společnost pro rozvoj lidských zdrojů (ČSRLZ) Asociace trenérů a konzultantů managementu (ATKM) European Association for the Education of Adults (EAEA) NVF atd.
7
PROGRAM. PROHLÁŠENÍ VLÁDY „…hospodářské oživení a růst jsou klíčovou podmínkou dalšího rozvoje české společnosti“ Přitom: -další vzdělávání, vzdělávání dospělých – 0 -celoživotní učení (zdravotní pracovníci, soudcové) Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
8
CERTIFIKACE a AIVD ČR projekt CKL spolu s AIVD SR šestý rok absolvovalo 230 lektorů kurz CERTIFIKOVANÝ MANAŽER VD jednosemestrální studium - spolupráce s UP Olomouc 120 hodin, z toho 48 presenčně a 72 distančně (6 tutoriálů) 2009 absolvovalo 29manažerů –Analýza vzdělávacích potřeb –Projektování vzdělávacích aktivit –Management vzdělávání dospělých –Ekonomika a řízení instituce VD –Marketing ve vzdělávání dospělých –Kvalita ve VD Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
9
ČINNOSTI AIVD ČR Andragogika Infoservis AIVD ČR členům – zaslán celkem 30krát Andromedia Databanka pro sdílení informací z oblasti dalšího vzdělávání www.andromedia.cz Změna webových stránek www.aivd.cz | www.aivd.cz Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
10
ROZVOJ SPOLEČNOSTI BEZ ROZVOJE LK ? 65% v ČR si myslí, že jejich vzdělání pro postup je dostačující (Slovinsko 33%. Dánsko 34%, Francie 37%) (Eurobarometr, 2004) o chota vzdělávat se v budoucnosti (AES 2007) : ženy 27% ANO / 71,5% NE muži 21% ANO / 78% NE potřebu rozšířit své znalosti uvedlo v průzkumu necelých 30% respondentů (z toho 30% uvádí tuto potřebu jako „téměř nulovou“) zájem nezaměstnaných o sebevzdělávání (Euroscop.cz) pouze 13,2 % oproti 31,8 % v průměru EU- 27 Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
11
VLÁDNÍ PROHLÁŠENÍ KOPÍRUJE ZÁJEM O DV Důvody účasti na dalším vzdělávání: AES 2007 EU-27ČR Praktické (pro život) 26%13 Zájmové329 Kariérní43,715,5 Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
12
REKVALIFIKAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Vzdělávání nezaměstnaných (AES 2007): EU 27 24,5% ČR 12,6% (za ČR pouze Řecko a Bulharsko) Statistika za 4. čtvrtletí: 200748 275 200835 923 200928 389 Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
13
REKVALIFIKAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Vzdělávání nezaměstnaných (AES 2007): EU 27 24,5% ČR 12,6% (za ČR pouze Řecko a Bulharsko) Statistika za 4. čtvrtletí: 200748 275 200835 923 200928 389 Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
14
ÚČAST A FINANCOVÁNÍ Celková účastPrům. počet hodin /1 Prům. náklady / 1 EU-2745,493202 € ČR47,5 1 74 2 76 € 3 lehce nad průměrem 1 4. od konce 2 2. od konce (BG) 3 Na jednoho obyvatele vynakládají v Německu 12 304,- Kč/rok, v Holandsku 7 628,- v ČR 1 262,- Náklady na zaměstnance (ČTK): v USA klesly za poslední rok o 11 % na 1075 dolarů (cca 24 tis. Kč); v ČR dle CTVS 3 (2006) : 2.532,- Kč Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
15
DĚLBA ODPOVĚDNOSTI moci otevřenost, dostupnost, stát - podnik uznávání, uplatnitelnost kvalita, financování, legislativa, poradenství um ě t chtít škola, rodina osobnost, sociální okolí vzdělávací percepce motivace, aspirace Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
16
PODÍL POPULACE 25.- 64 ÚČASTNÍCÍ SE VZDĚLÁVÁNÍ V POSLEDNÍCH 4 TÝDNECH PODÍL POPULACE 25.- 64 ÚČASTNÍCÍ SE VZDĚLÁVÁNÍ V POSLEDNÍCH 4 TÝDNECH Eurostat 2008 EU-27 9,6 % EU – 15 11 Švédsko 32,4 Dánsko 30,2 Finsko 23,1 Holandsko 17 ČR 7,8 6,9 ? !! Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
17
HLEDÁNÍ ŘEŠENÍ nových konceptů: LLE, LLL, LWL, WE, DE CONFINTEA 2009: lifedeep learning (LDL) nových metod a forem: Distance education, eLearning, Work Based Learning, Europass Mobility, uznávání výsledků dalšího vzdělávání nových výzev: ReferNET, TTNet; programy EVROPSKÉHO SOCIÁLNHO FONDU ale i hledání takové koncepce počátečního vzdělávání (na všech stupních škol), která by odpovídala potřebám společnosti, jednotlivce, trhu práce, uplatnitelnosti a dalšího rozvoje včetně hledání cest k respektování individuálních potřeb; včetně provázanosti s dalším vzděláváním 17 Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
18
HLEDÁNÍ ŘEŠENÍ V ČR ? Viz Programové prohlášení vlády Zrušení projektu Podpora individuálního vzdělávání občanů (PIVO) Opětovné úvahy o zrušení odboru dalšího vzdělávání A především: „Hospodářské oživení“ bez rozvoje lidského kapitálu Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
19
BUDEME HLEDAT NALEZENÉ? Joseph Schumpeter (1942): „Hnací silou konkurenceschopnosti je soukromé podnikání a podnikatelský duch.“ Robert Solow (1987):„Hnací silou konkurenceschopnosti je technologický vývoj, inovace a lidský kapitál.“ Jacob Mincer, Gary Becker (1992): „Hnací silou ekonomického vývoje je lidský kapitál.“ Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
20
RESPEKTUJME ODKAZ Podporovat ducha svobody, poezii a disciplinovanou kreativitu, uvnitř všech odvětví vzdělávacího života. Duch svobody, spolupráce a objevování musí být zapálen v jednotlivcích, ve vědě, a v civilní společnosti jako celku. Nikolaj Frederik Severin Grundtvig Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
21
Za pozornost děkuje Zdeněk Palán zdenek-palan@seznam.cz aivd@aivd.cz Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.