Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kontrola těsnosti spalovacího motoru

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kontrola těsnosti spalovacího motoru"— Transkript prezentace:

1 Kontrola těsnosti spalovacího motoru
Střední odborná škola Otrokovice Kontrola těsnosti spalovacího motoru Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Cupák Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /4 Autor Ing. Vladimír Cupák Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-OPD/3-ST-1/3 Název DUM Kontrola těsnosti spalovacího motoru Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Opravárenství a diagnostika Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: kontrola spalovacího prostoru, úniky chladící kapaliny do válce, přímé měření, nepřímé měření. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Spalovací prostor, komprese, kompresiometr, chladicí kapalina, osciloskop Datum

3 Kontrola těsnosti spalovacího motoru
Náplň výuky Kontrola spalovacího prostoru Úniky chladící kapaliny do válce Přímé měření Co udělat před startem Nepřímé měření

4 Kontrola spalovacího prostoru
kontrolujeme únik oleje nebo chladící kapaliny do spalovacího prostoru, únik chladící kapaliny do oleje kontrola se provádí kontrolkou oleje pokud je chladící kapalina v oleji, tak vytvoří bílou emulzi a znehodnotí olej další znak je zvýšená teplota – motor se přehřívá

5 Úniky chladící kapaliny do válce
úniky chladící kapaliny do spalovacího prostoru poznáme podle bílého kouře z výfuku a ztrácení chladící kapaliny olej nám může pronikat do spalovacího prostoru přes vodítka ventilů nebo přes zapečené pístní kroužky k nejčastější příčině těchto závad dochází prasknutím těsnění pod hlavou, prasknutím hlavy válců dochází i ke zkřížení bloku a hlavy

6 Přímé měření Pomocí kompresiometru můžeme měřit tlaky jednotlivých válců přímo odšroubujeme zapalovací svíčku a přes otvor pro spalovací svíčku můžeme měřit tlaky motoru musíme odpojit relátko palivového čerpadla, aby se nenastartoval motor, když budeme točit motorem pomocí startéru

7 Co udělat před startem před startováním motoru musíme sešlápnout plynový pedál, aby se nám otevřela škrtící klapka a motor mohl nasávat vzduch až po dokončení všech cyklů můžeme měřit tlaky jednotlivých válců kompresiometr zaznamenává tlaky jednotlivých válců pomocí ručičky na zápisový papírek, z něhož potom můžeme kontrolovat tlak jednotlivých válců Obr. 1: Kompresiometr

8 Nepřímé měření Pomocí osciloskopu můžeme měřit odběr proudu startéru
připojíme osciloskop na akumulátor, potom připojíme vysokonapěťové kleště na vysokonapěťový kabel od cívky do rozdělovače a následně připojíme kleště na první válec odpojíme relátko palivového čerpadla začneme startovat a na osciloskopu se nám ukáže stupnice odběru el. proudu jednotlivých válců motoru Obr. 2: Osciloskop

9 Kontrolní otázky Jaká je kontrola spalovacího prostoru?
Co je nejčastější příčinou úniku chladicí kapaliny do válce? K čemu slouží kompresiometr?

10 Seznam obrázků: Obr. 1: Jaroslav Štemberk – AUTOSERVA. In Jaroslav Štemberk – AUTOSERVA [online] [vid ], dostupné z: Obr. 2: premek.v. In Wikipedia [online] [vid ], dostupné z:

11 Seznam použité literatury:
1] POŠTA, J. a kolektiv, Opravárenství a diagnostika II, Informatorium Praha, ISBN [2] JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3 – Motory, Avid s.r.o. Brno, 2006. ISBN

12 Děkuji za pozornost 


Stáhnout ppt "Kontrola těsnosti spalovacího motoru"

Podobné prezentace


Reklamy Google