Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Renata Holubová, PřF UP Olomouc

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Renata Holubová, PřF UP Olomouc"— Transkript prezentace:

1 Renata Holubová, PřF UP Olomouc
Učíme ve škole 21. století Renata Holubová, PřF UP Olomouc

2 Podle data narození dělíme generace následovně:
Baby boomers - rok narození První generace X - rok narození Pozdní generace X – rok narození 1977 – 1981 Generace Y – rok narození 1982 – dosud

3 Gen Y, Gen Why, Millenials, iPod generace, generace internetu
Vyrůstají digitálně

4

5

6 Jaká je charakteristika gen Y

7 Jak se učí a jak komunikují ?

8 Jaká je generace Y Činnost (dělání) je mnohem důležitější než znalosti
Potřeba bezprostřednosti Zájem o řešení problémů Snížená hranice vůči nudě, tj. krátká doba schopnosti soustředění se. Více paralelních činností – žáci jsou motivováni, pokud mohou vykonávat současně více aktivit, např. poslouchat hudbu, číst, počítat. Většina žáků preferuje vizuální styl učení. Výrazně se snižuje úspěšnost učení pomocí křídy a tabule. Společné učení – autoritativní styl učení shora dolů musí být nahrazen interaktivními metodami, aktivním přístupem, stálým kontaktem žáků. Konstruktivistický přístup – kombinace osobního a sociálního učení, poznávání - znalosti a dovednosti vznikají v průběhu aktivní tvořivé činnosti žáka.

9 Jak učíme my naše žáky?! Motivujeme, aktivujeme žáky ?
Jaké metody používáme – jsou aktivizující? Jaké pomůcky používáme – multimédia? Jaké pomůcky bychom mohli používat? Mají naši žáci prostor pro diskusi, otázky, řešení problémů ? Studium učitelství fyziky studijni_plan[1].pdf Inovace, důraz na aktivní formy výuky

10 Projekt Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/

11 Připravované moduly Klima a koloběhy látek
Partner projektu – Pedagogická fakulta MU v Brně Klima a koloběhy látek Fotokatalyticky aktivní povrchy Nanotechnologie Kriminalistická chemie a fyziky Rheologie Jak funguje věda Projektová výuka

12 Nanotechnologie Akreditováno bakalářské i magisterské studium
Modulární výuka Spolupráce s centrem Regionální centrum pokročilých technologií a materiálů Práce a příprava úloh s Nanoedukatorem (proměřování kalibrační mřížky, vyšetřování povrchu matrice v režimu STM, zkoumání integrovaného obvodu v režimu AFM, tvorba litografie)

13 Rheologie K dispozici je vibrační viskozimetr SV

14 Projektová výuka Projekty s využitím dataloggerů
Mezipředmětová výuka fyziky a chemie Příklady projektů Mléčné výrobky Lodě Od suroviny k odpadu

15 Kriminalistická chemie a fyzika
Chemické metody v kriminalistice (extrakční techniky, analýza drog a toxických látek, odběr a konzervace vzorků) Biomechanika pádů, trasologie (spolupráce s Ústavem kriminalistiky v Praze - prof. Strauss) Daktyloskopie, mechanoskopie (Kriminalistický ústav Frýdek Místek)

16 Zaměření kriminalistické fyziky
Fyziodetekční vyšetření – detektor lži Grafologie Mechanoskopie Metalografie Odorologie(pachy) Ohledání Pyrotechnika Rekonstrukce Trasologie 16

17 Otisk prstu Zvláštnosti (markanty) papilárních linií (háček, vidlice, očko, zkřížení, můstek a pod.) 17

18 18

19 Další moduly Klima a koloběhy látek Fotokatalyticky aktivní povrchy
Jak funguje věda Připravuje PdF MU Brno - partner

20 Příklady z praxe – motivace žáků
1. Využití mezipředmětových vztahů fyziky a chemie v modulu Kulinářská fyzika Obsah teoretické části: chlazení (historie chladničky, transport tepla, konvekce, chladicí směsi, čpavek, freony) indukční varná deska (vířivé proudy, magnetizace) mikrovlnná trouba (elektromagnetické záření, magnetron, stojaté vlnění, absorpce elektromagnetického vlnění v látkách, vlnová délka) Praktická část: pokusy s indukčním vařičem (různé materiály a možnosti jejich využití pro výrobu nádobí, rychlost ohřevu, účinnost) pokusy s mikrovlnnou troubou (prostorové rozložení stojatého vlnění ve varné části zařízení, měření rychlosti světla, absorpce mikrovlnného záření v různých látkách – CD, voda, různé druhy potravin, mýdlo, bezpečnost)

21 Příklady dalších jednoduchých experimentů:
pokusy s vejci (moment setrvačnosti, rozklad sil – rozmáčknutí syrového vejce, pevnost skořápky, denaturace bílkovin, stáří vejce, vejce v kyselině octové) endotermní a exotermní reakce, uhelnatění, salmonela lámání špaget výroba šampaňského (olej a jedlá soda), vulkán z coly (dietní coca-cola a bonbony mentos – působení CO2 a aspartamu) flambování, karamelizace cukru apod. Problémové otázky: proč je mléko bílé, proč praskají párky při vaření, proč je třeba propíchnout uvařený knedlík, proč se stékající med svíjí, kečup a jeho viskozita, proč čaj stéká po hrdle čajníku, proč se průsvitná fólie lepí, proč se kostka ledu lepí na prsty atd.

22 2. Modul reologie - zajímavé chování ne-newtonovských kapalin
Experimenty se škrobovou suspenzí Weissenbergův efekt

23 Barusův efekt Kaye efekt Inteligentní plastelína Natahuje se, praská, skáče, svítí, tříští se, mění barvu……

24 Inteligentní plastelína
James Wright (chemik z General Electric) hledal náhražku přírodního kaučuku; smíchal kyselinu boritou se silikonovým olejem výsledná látka měla zajímavé vlastnosti, ale firma pro ni nenašla žádné využití 1949 Peter Hogson pochopil marketingové vlastnosti nového materiálu a za vypůjčených 147 dolarů koupil od General Electric práva na výrobu hračce dal jméno Silly Puppy ( dnes tzv. Thinking Putty)

25 Plastelína ve výuce Kinematika - základní vlastnosti pohybu Dynamika - velikost impulsu síly ovlivní chování plastelíny Gravitační pole - deformace plastelíny vlastní tíhou, vrhy těles Zákon zachování energie - inteligentní x běžná plastelína Magnetické pole - reaguje na magnetické pole (paramagnetikum) Akustika - při deformaci plastelína slyšitelně praská Optika - odraz světla na povrchu plastelíny, změna její barvy Termodynamika - model amorfní látky, se změnou teploty mění barvu, vnitřní struktura (plastelína se deformuje elasticky i plasticky) Speciální teorie relativity - vlastnosti éteru Kvantová fyzika - „po nabití světlem“ září

26 Děkuji za pozornost !

27 Literatura Hunt, J., Tucciarone, J.: The Challenges and Opportunities of Teaching „Generation Y“. Journal of Graduate Medical education, December 2011, p.458. Lau, A. Phua, L.K.: Transforming Learning Landscapes for Generation Y and Beyond International Conference of e- business, management and economics, IPEDR, vol.3 (2011), IACSIT Press Hong Kong Schofield, C.P., Honoré, S.: Generation Y and Learning. The Ashridge Journal Generation Y and LEarning. Winter Veletrh nápadů učitelů fyziky - sborníky


Stáhnout ppt "Renata Holubová, PřF UP Olomouc"

Podobné prezentace


Reklamy Google