Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMonika Veselá
1
Politika hospodářské a sociální soudržnosti Praha listopad, 2013 Radomír Špok Institut pro evropskou politiku www.europeum.org
2
Obsah I. Historický exkurs a postavení PHSS na úrovni EU II.Česká republika a využívání evropských fondů III. Stav čerpání a výhled do budoucna
3
Část I. Historický exkurs a postavení PHSS na úrovni EU
4
Rozpočet EU (výdaje)
5
Rozpočet EU (příjmy)
6
Saldo jednotlivých zemí EU na rozpočtu (2007-13) v mld.EUR
7
Saldo zemí EU na rozpočtu (2007-13) per capita
8
Hospodářská a sociální koheze Společenství za účelem posilování hospodářské a sociální soudržnosti zaměří na snižování rozdílů mezi úrovní rozvoje různých regionů s důrazem na zaostalost nejvíce znevýhodněných regionů Čl. 174 Smlouvy o fungování EU, bývalý čl. 158 Smlouvy o EU. Politika hospodářské a sociální soudržnosti regionální politika sociální politika (částečně) Výzkum a inovace (částečně) sdílená politika - kompetence jak na úrovni EU tak na národní úrovni úroveň EU vs. národní úroveň
9
Historické pozadí Strukturálních fondů EU 50s belgický důlní průmysl 1973 - první rozšíření EU 1986 - Španělsko a Portugalsko vstupují do EU Hospodářská a měnová unie Kohezní fond východní rozšíření – ekonomicky slabší země
10
Porovnání výdajů na Zemědělskou politiku a SF EU
11
Principy Strukturálních fondů EU programování (několikaleté plánování) koncentrace (regionální/funkční) partnerství (vertikální/horizotální) adicionalita (k národním zdrojům) monitorování a evaluace (ex-ante, interim, ex-post) solidarita (s méně prosperujícími regiony a sociálními skupinami) subsidiarita (nejvhodnější úroveň)
12
Evropský sociální fond (1957) Evropský sociální fond přispívá k dosažení priorit Společenství prostřednictvím zlepšování pracovních příležitostí a celkovou podporou zvyšování zaměstnanosti. Podpora zaměstnanosti, vzdělávání a rovných šancí tak, aby bylo možné předvídat změny způsobené hospodářskou a sociální restrukturalizací, rozvojem znalostní ekonomiky a demografickým vývojem.
13
Evropský sociální fond (1957)
14
Evropský regionální rozvojový fond (1975) Evropský fond pro regionální rozvoj přispívá ke snižování rozdílů mezi úrovní rozvoje jednotlivých regionů, stejně tak jako zaostalosti znevýhodněných regionů, včetně venkovských a městských oblastí, upadajících průmyslových regionů a oblastí s geografickým či přírodním znevýhodněním.
15
Kohezní fond (1992) Pokrývá velké projekty infrastruktury v dopravě a ochraně životního prostředí, ale také v oblastech, které mají jasný environmentální rozměr, jako je energetická účinnost a obnovitelné zdroje energie nebo městská a veřejná doprava atd. U transevropských dopravních sítí se akce fondu budou zaměřovat především na prioritní projekty evropského významu.
16
Prioritní cíle (2007-2013) Cíl 1 Konvergence Cíl 2 Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Cíl 3 Evropská územní spolupráce
18
EU regions
19
Financování (2007-2013) LEADE REQUAL INTERE G URBAN Iniciativ y x Cíl 3 xxxCíl 2 xxxxCíl 1 FIFGEAGGFESFERDF LEADE REQUAL INTERE G URBAN Iniciativ y x Cíl 3 xxxCíl 2 xxxxCíl 1 FIFGEAGGFESFERDF
20
Právní rámec LEADE REQUAL INTERE G URBAN Iniciativ y x Cíl 3 xxxCíl 2 xxxxCíl 1 FIFGEAGGFESFERDF LEADE REQUAL INTERE G URBAN Iniciativ y x Cíl 3 xxxCíl 2 xxxxCíl 1 FIFGEAGGFESFERDF Založeno na nařízeních EU - pro roky 2007 – 2013 se jedná o následující: Nařízení č. 1080/2006 Evropského parlamentu a Rady o Evropském regionálním rozvojovém fondu. Nařízení Rady č. 1083/2006 stanovující obecné podmínky Evropského regionálního rozvojového fondu, Evropského sociálního fondu a kohezního fondu. Nařízení Evropské Komise č. 1828/2006 stanovující pravidla pro implementaci Nařízení č. 1083/2006. Pozn. minulý týden nový rozpočtový rámec a pravidla PHSS
21
Část II. Česká republika a využívání evropských fondů
22
Co mělo být uděláno? Vyhnout se duplicitám v programech Stanovit klíčové priority a cíle Omezený počet priorit a cílů Zajistit spolufinancování Fiskální reforma - mandatorní výdaje
23
Regiony NUTS II v ČR
24
Programování Několikastupňový systém (Cíl 1) Národní rozvojový plán (NDP) Národní strategický referenční rámec (NSRR) Operační programy (OPs) Programové dodatky Zjednodušení od roku 2007 ?
25
Programování
26
Národní strategický referenční rámec Strategické priority vyjádřeny v jednotlivých OP 1. Konkurenceschopná česká ekonomika 2. Otevřená, flexibilní a soudržná společnost 3. Atraktivní prostředí 4. Vyvážený rozvoj území
27
Řízení 2007-2013
28
OP 2007 - 2013 Integrovaný operační program OP Podnikání a inovace OP Doprava OP Životní prostředí OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost OP Výzkum a vývoj pro inovace OP Lidské zdroje a zaměstnanost ROP (7 NUTS II.) OP Technická pomoc
29
OP 2007 - 2013
30
Řízení 2007-2013 Národní orgán pro koordinaci (MMR) Monitorovací výbor NSRR (koordinační výbory) Platební a certifikační orgán – Národní fond Auditní orgán – platební a certifikační orgán Řídicí orgány (ministerstva, regionální rady) Zprostředkující subjekty (odbory ministerstev, CzechInvest, SFŽP, kraje) Monitorovací výbor
31
Modelové skupiny konečných příjemců Veřejné subjekty kraje, obce, sdružení obcí, mikroregiony, univerzity Státní subjekty ministerstva, instituce přímo napojené na státní rozpočet, úřady práce a další Neziskový sektor občanská sdružení, o.p.s., nadace, nadační fondy, církevní instituce, zájmová a profesní sdružení Soukromý sektor malé a střední podniky, živnostníci, farmáři
32
Alokace pro Českou republiku 1990 - 2003 - 1,5 mld EUR (předvstupní nástroje) 2004 - 2006 - 2,8 mld EUR (nižší než ve starých zemích EU) from 2007 – až 4,2 mld. EUR za rok! Maximální alokace
33
Část III. Stav čerpání a výhled do budoucna
34
Průběh čerpání prostředků
35
Za období 2004 – 2006 vyčerpala ČR téměř 99% maximální alokace (SF) – N+2 pravidlo (N+3 pravidlo) Jaký bude výsledek za období 2007 – 2013? Jaké jsou parametry úspěchu? Kvantita vs. Kvalita? VÝSLEDEK ČERPÁNÍ 2004 - 2006
36
Stav čerpání k 9/2013 – část 1
37
Stav čerpání k 9/2013 – část 2
38
Stav čerpání k 9/2013 – část 3
39
Stav čerpání k 9/2013 – část 4
40
jednání o finanční perspektivě 2014-2020 přechodné regiony (namísto phasing-in, -out) určité procento (25%, 40%, 52% z ESF) partnerské smlouvy namísto NSRR zúžení priorit – návaznost na Europe 2020 kondicionalita a výkonnostní rezerva finanční inženýrství do budoucna Výhled do budoucna
41
Kontakt: Radomír Špok rspok@europeum.org
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.