Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohuslav Bezucha
1
Změny zásad a pravidel financování VŠ na období od roku 2011 10. zasedání P RVŠ Karolinum, 18. 3. 2010 Jakub Fischer, předseda EK
2
Kontext Jedná se o materiál sk. III MŠMT ČR Materiál je 2. pracovní verzí, navazující na verzi ze 17. 12. 2009 Zapracovány připomínky z Repre komise 10. 2. 2010 písemné připomínky od RVŠ písemné připomínky od IPn RTV podněty z diskuse nad přípravou DZ VŠ ČKR členové pracovní komise pro přípravu DZ VŠ Tato verze bude hlavním bodem příštího jednání Repre komise (7. 4. 2010)
3
Základní východiska Od kvantity ke kvalitě Diverzifikace Hlavní zásady Návaznost na DZ VŠ (nástroj řízení strategických cílů) Potřeba výraznějších změn, které nicméně nemají být skokové Zavedení 5% „záklopky“ Potřeba modelování variant, zpracování studií proveditelnosti není součástí předloženého materiálu Úpravy koeficientů ekonomické náročnosti zatím nejsou řešeny Velmi obecná zmínka o kontraktovém financování vyžaduje změnu zákona o VŠ i změnu zákona o rozpočtových pravidlech
4
Příspěvek na studenta (1) Kontext Potřeba vyrovnat se s demografickým propadem 2012 – 2016 (čtvrtina kohorty) Potřeba omezení prostupnosti do NMgr. Omezení nemá být plošné Zásadní změny Započítání SDS a nikoli SDS+1 Celkem 31,5 tis. studentů (10,6 %), velmi se liší podle škol, nicméně se změnami vyvolanými jinými parametry se dle MŠMT kompenzuje Zavedení parametru VKM
5
Příspěvek na studenta (2) Parametr VKM Vědecký výkon, kvalifikační zajištění, mezinárodní zaměření Tříletý vážený průměr (50 %, 30 %, 20 %), kromě bodů VaV V body VaV dle Metodiky hodnocení VaV za rok 2009 „kafemlejnek“ objem účelových neinv. prostředků na VaV K počet prof. a doc. (2,5:1,5) počet studentů PhD – pro NMgr počet absolventů PhD – pro PhD M (zestručněno) počet cizích studentů počet samoplátců vyjíždějící a přijíždějící studenti (člověkodny) prostředky získané ze zahraničí
6
Příspěvek na studenta (3) Navrhované změny PhD omezení kvóty nově zapsaných na 80 % průměru minulých let a dalších 20 % kvóty rozdělit dle VKM (se stropem) NMgr omezení kvóty nově zapsaných na 90 % průměru minulých let a dalších 10 % kvóty rozdělit dle VKM (se stropem) Bc a 5Mgr omezení kvóty nově zapsaných na 95 % průměru minulých let s tím, že školy postižené omezením PhD a NMgr mohou toto využít pro zvýšení kvóty v Bc a 5Mgr
7
Příspěvek na absolventa (1) Hlavní změny Koeficienty pro různé stupně studijních programů Bc: 1,0 2Mgr: 0,5 5Mgr: 1,5 PhD: 0 až 2 Vše pouze při nepřekročení SDS+2 Multiplikativní koeficient 1,5 při nepokračování absolventa Bc do 2 let na NMgr Zohlednění délky doktorského studia koeficient klesá po půl roce ze 2 (do SDS+0,5) na 0 (při SDS+2 a více) Zohlednění zaměstnatelnosti absolventů vychází z tzv. standardizované nezaměstnanosti zohledňuje frikční nezaměstnanost i regionální rozdíly
8
Příspěvek na absolventa (2) Konkrétní návrhy Bc zohlednění zaměstnatelnosti (1-0,01p) zohlednění nepokračování v NMgr (1,5) nezaplacení při překročení SDS+2 Mgr zohlednění zaměstnatelnosti nemluví se o SDS+2, není jasné proč PhD zohlednění zaměstnatelnosti a délky studia
9
Financování dalších činností U3V přechod z RP na běžné financování, spoluúčast školy, bude hrazeno z F včetně rozvoje Handicapovaní 2011 z RP od 2012 z F na základě žádosti VVŠ, slíbeno vytvoření metodiky
10
Rozvojové programy a fondy RP zachování stávajícího podílu (7 %) zachování FRVŠ změna poměru mezi decentralizovanými a centralizovanými projekty ze 78:22 postupně na 40:60 Fondy spíše náznak internacionalizace, VaVaI spolupráce, regionalizace, inovace, CŽV, vstřícné financování
11
Dosavadní připomínky členů P RVŠ a členů EK RVŠ (všem děkuji!!!) Otázky stanovení vah proč je prof:doc zrovna 5:3? nadhodnocení váhy počtu studentů PhD pro NMgr studium nadhodnocení váhy počtu samoplátců (5 + 5) % dává stejnou váhu jako kvalifikace! Prostupnost Nevyváženost posuzování 5Mgr a 2Mgr, problém učitelských oborů Technické obory (velká úmrtnost během Bc) Ekonomické obory – chceme přechod Bc z VVŠ na 2Mgr SVŠ? Škola nemůže ovlivnit, zda student bude či nebude přijat na jinou VŠ Ne všechny nově povinně strukturované programy již doběhly do NMgr fáze Zásadní: redukce SDS+1 na SDS vyžaduje změnu zákona (změna pravidel pro vybírání poplatků) – uplatňuje řada připomínkujících mimochodem: jak je to s financováním souběžných studií? nevadí? VKM co se započítává do neúčelových prostředků? je FP7 ve V, nebo v M? chybí citovanost kvalifikace mohou vést k inflaci titulů proč jsou samoplátci? co jsou dary ze zahraničí? nebylo by lepší zahrnout do V? disproporce mezi zahraničními a českými oborová náročnost u kritéria příspěvku z VaV – má se zohlednit? Otázka oborové optimalizace na školách při redukci počtu zapsaných Absolventi PhD dle délky – tlak na rychlostudium Vztah centralizovaných a decentralizovaných programů nesouhlas s razantní změnou vah zatímco decentralizované programy jsou nástrojem diverzifikace, centralizované mohou být nástrojem unifikace (řídí je MŠMT) Nejasnosti u fondů Záklopka nejen na pokles, ale i na růst? Dílčí návrhy na technické a terminologické úpravy včetně nejasnosti pořadí redukce u absolventů
12
Děkuji za pozornost a vítám další připomínky a postřehy. Jakub Fischer
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.