Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMartin Vítek
1
SEMINÁŘ Jak na to? Plzeň 4.6. 2004
2
Priorita 2 Regionální rozvoj infrastruktury
3
Korespondence s OP Infrastruktura vychází z prioritní osy 2 – Rozvoj dopravní infrastruktury – Rámce podpory Společenství doplňuje na regionální úrovni operační program Infrastruktura a projekty podporované v rámci Fondu Soudržnosti
4
Priorita 2 - Hlavní cíl Zkvalitnění regionální dopravní infrastruktury regionální dopravní infrastruktury dopravní obslužnosti dopravní obslužnosti přístupu k IKT přístupu k IKT lokální a regionální sítě elektronických komunikací lokální a regionální sítě elektronických komunikací při respektování ochrany životního prostředí.
5
Priorita 2 - Specifické cíle zvýšení kvality a průchodnosti regionální dopravní sítě zlepšení dopravní dostupnosti odstranění dopravních závad zlepšení přístupnosti všech obyvatel k informačním a komunikačním technologiím (internet apod.) regenerace jader měst a území měst postižených útlumem hospodářských činností;
6
Přehled opatření Opatření 2.2 Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech Opatření 2.1 Rozvoj dopravy v regionech podopatření 2.1.1 - Rozvoj regionální dopravní infrastruktury podopatření 2.1.2 – Rozvoj dopravní obslužnosti v regionech Priorita 2 Regionální rozvoj infrastruktury Opatření 2.3 Regenerace a revitalizace vybraných měst
7
Podopatření 2.1.1 Rozvoj regionální dopravní infrastruktury Podopatření je zaměřeno na podporu individuálních projektů na silnicích II. a III. třídy. Formou grantových schémat bude realizována podpora výstavby a rekonstrukcí místních komunikací v obcích
8
Typy podporovaných projektů rekonstrukce, modernizace a výstavba silnic II. a III. třídy; rekonstrukce, modernizace a výstavba místních komunikací přispívajících k hospodářskému rozvoji, k napojení obce na silniční síť a vedoucí ke zlepšení stavu životního prostředí.
9
Důraz kladen především na podporu větších silničních projektů, realizovaných v centrech osídlení nebo spojujících tato centra se silniční sítí vyšší třídy; silničních úseků napojujících průmyslové či obchodní zóny na dopravní síť; projektů, doplňujících výstavbu silnic I. třídy, rychlostních komunikací a dálnic; odstraňování bodových závad (mosty) a nepříznivých dopadů na obyvatelstvo; zvýšení kapacity přístupových komunikací k hraničním přechodům
10
Koneční uživatelé kraje; organizace zřizované kraji (SÚS); Minimální přípustná velikost projektů 5.000.000 Kč (silnice II., III. třídy)5.000.000 Kč (silnice II., III. třídy)
11
Grantové schéma PK „Program na podporu výstavby a rekonstrukcí místních komunikací v obcích“ Celkový cíl: podpora rozvoje místní silniční sítě v obcích Dílčí cíle: zvýšení dopravní bezpečnosti na MK (odstranění bodových a liniových závad; komplexní řešení dopr. bezpečnosti v obcích) – 6,7 mil. Kč (ERDF) akcelerace místního ekonomického a sociálního rozvoje (napojení RÚ, rek. a modernizace stávajících cest uvnitř obcí a na rekonstrukce povrchů cest vně obcí) – 12,4 mil. Kč (ERDF)
12
Grantové schéma PK „Program na podporu výstavby a rekonstrukcí místních komunikací v obcích“ (2) Způsobilí žadatelé o podporu: Obce od 200 obyvatel do 1000 obyvatel,Obce od 200 obyvatel do 1000 obyvatel, jejichž majetkem je daná MK Míra intervence: 60% Minimální výše projektu 500 000 Kč Časový rámec: říjen 2004 – 3. čtvrtletí 2008
13
Grantové schéma PK „Program na podporu výstavby a rekonstrukcí místních komunikací v obcích“ (3) Předběžná kvantifikace výstupů GS: Realizace šesti projektů úprav křižovatek Realizace šesti projektů komplexních řešení bezpečnosti na dopravní síti v obci Realizace šesti projektů komplexních řešení bezpečnosti na dopravní síti v obci Vybudování cca 7 700 metrů chodníků, jako součástí místních komunikací Vybudování cca 7 700 metrů chodníků, jako součástí místních komunikací Realizace cca 19 projektů napojení rozvojových území na silniční síť (v délce komunikací cca 0,95 km) Realizace cca 1,8 km rekonstrukce a modernizace stávajících cest uvnitř obcí Realizace cca 5,9 km rekonstrukce povrchů cest vně obcí
14
Grantové schéma PK „Program na podporu výstavby a rekonstrukcí místních komunikací v obcích“ (4) 1. Příklady podporovaných projektů Odstraňování bodových závad na místních morálně zastaralých komunikacích: Úpravy provozně a z hlediska bezpečnosti nevyhovujících křižovatek místních komunikací včetně napojení na nadřazenou komunikační síť, (může jednat typicky o přebudování na okružní křižovatky různých typů (mini, malá, střední, velká). Budování místních lávek pro křížení mimořádně zatížených komunikací I. třídy Úpravy profilu, případně nivelety v úzkých případně strmých či jinak nepřehledných bodech trasy (v případě souvisejících přírodních bariér…). Komplexní integrované řešení zvyšující bezpečnost na místních komunikacích jako např. značení, zrcadla, svodidla, zpomalovací prahy v rámci obce či svazku obcí. Odstraňování liniových závad na místních morálně zastaralých komunikacích: Změna trasy, případně profilu místních komunikací. Budování chodníků jako součástí místních komunikací. Budování chodníků jako místních komunikací IV. třídy při silnicích II. a III. tříd (za podmínky majetkového vypořádání - na pozemcích majetku obce).
15
Grantové schéma PK „Program na podporu výstavby a rekonstrukcí místních komunikací v obcích“ (5) 1. Příklady podporovaných projektů (2) Podpora místního socioekonomického a hospodářského rozvoje obcí: Napojení místních komunikací z rozvojových území na silniční síť (nová stavba). Zlepšení přístupu k místní vybavenosti obcí formou rekonstrukce a modernizace stávajících cest uvnitř obcí (školství, sport, kultura, případně i další volnočasové aktivity s efektem akcelerace místního rozvoje. Zlepšení přístupu obtížně dostupných přírodních a turistických atraktivit formou rekonstrukce povrchů stávajících cest většinou v extravilánu obce ve vztahu ke kvalitě užívání a řešení krizových situací (chatové lokality, tábory, tábořiště, kempy).
16
V rámci opatření budou podporovány rozvojové investiční projekty zaměřené na zlepšení dopravní obslužnosti včetně propojení místní a regionální veřejné dopravy s železniční sítí. Podopatření 2.1.2 - Rozvoj dopravní obslužnosti v regionech
17
Typy podporovaných projektů integrované systémy veřejné dopravy; zajišťování dopravního spojení okrajových a hůře dostupných částí regionů, modernizace přestupních terminálů; rozvoj MHD ve městech, instalace moderních informačních systémů pro cestující; zavádění specifického vozového parku veřejné dopravy pro různé účely;
18
Koneční uživatelé obce (svazky obcí) kraje; organizace zřizované nebo zakládané obcemi či kraji; Minimální přípustná velikost projektu 20.000.000 Kč
19
Opatření řeší podporu investic v oblasti informačních a komunikačních technologií (IKT) pro obyvatelstvo a pro regionální a místní veřejnou správu. Jeho součástí je podpora aktivit, spojených s veřejným přístupem k informačním a komunikačním technologiím v knihovnách, komunitních centrech, ve školách a se zajištěním IKT pro regionální a místní veřejnou správu. Opatření 2.2 - Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech
20
Typy podporovaných projektů zavádění nejlépe širokopásmového internetu; budování míst veřejného přístupu k internetu (PIAP); rozvoj regionálních a lokálních komunikačních sítí včetně nových IKT služeb a aplikací pro občany
21
Žadatelé obce (svazky obcí); kraje, nestátní neziskové organizace (NNO) organizace zřizované nebo zakládané obcemi či kraji Minimální přípustná velikost projektu 300.000 Kč
22
v Plzeňském kraji splňuje velikostní podmínku žadatele 5 měst. dvoukolové výběrové řízení minimální přípustná velikost projektu 30.000.000 Kč Opatření 2.3 - Regenerace a revitalizace vybraných měst
23
Priorita 2 - Regionální rozvoj infrastruktury Indikátory – Plzeňský kraj
24
Opatření 2.1.1 - silnice II. a III. třídy · Projekt řeší rekonstrukci nebo modernizaci, event. v nezbytné míře výstavbu regionální silniční sítě nebo vybudování bodové stavby (mosty, podjezdy, nadjezdy, kruhové objezdy, apod.) na těchto komunikacích nebo v jejich přímé souvislosti. · Projekt neřeší budování cyklostezek, parkovišť, běžné opravy či údržbu komunikací ani v přímé souvislosti s regionálními silničními sítěmi. Specifická kritéria přijatelnosti pro jednotlivá opatření
25
Opatření 2.1.2 Projekt se zaměřuje zejména na větší centra osídlení, nebo na vzájemné propojení městských a venkovských oblastí. Buď Projekt zavádí integrovaný systém veřejné dopravy vč. bezbariérových dopravních řetězců, nebo se jedná o přímou podporu dopravní obslužnosti v regionu. nebo Projekt je zaměřen na zlepšení dopravní obslužnosti včetně propojení různých typů dopravy (se zaměřením na typy podporovaných projektů uvedených v Programovém dodatku). Specifická kritéria přijatelnosti pro jednotlivá opatření (2)
26
Opatření 2.2 Projekt je realizován zásadně v oblasti informačních a komunikačních technologií s přímou orientací na operační cíle a typy podporovaných projektů uvedených v Programovém dodatku. Opatření 2.3 Předkládající obec/město splňuje alespoň 3 z kritérií přijatelnosti uvedených u daného opatření v Programovém dodatku. Projekt se zaměřuje na regeneraci a revitalizaci upadajícího jádra obce/města nebo postižené území obce/města v důsledku útlumu hospodářských nebo společenských aktivit. Specifická kritéria přijatelnosti pro jednotlivá opatření (3)
27
Skupiny a kritéria hodnocení 1. Hodnocení schopností a zkušeností žadatele (a partnerů) 10 % ekonomické kritérium (mimoprojektová úspěšnost a aktivity, zisk, trh, klienti/zákazníci, investice,...) ekonomické kritérium (mimoprojektová úspěšnost a aktivity, zisk, trh, klienti/zákazníci, investice,...) zkušenost s projekty (předchozí realizace obdobných projektů) zkušenost s projekty (předchozí realizace obdobných projektů) management a pracovníci (kvalifikační předpoklady, zkušenosti, úspěchy), technické vybavení management a pracovníci (kvalifikační předpoklady, zkušenosti, úspěchy), technické vybavení 2. Potřeba, relevance projektu 30 % potřeby projektu (podložená analýzami, studiemi) potřeby projektu (podložená analýzami, studiemi) soulad (relevance) projektu s rozvojovými programy a strategiemi (národní, regionální, místní, sektorové) soulad (relevance) projektu s rozvojovými programy a strategiemi (národní, regionální, místní, sektorové) vazba na jiné aktivity (jiné projekty v SROP, ostatních OP, projednání s krajem, obcí, synergie) partnerství (reálnost a vhodnost zapojení partnerů při přípravě a realizaci)
28
Skupiny a kritéria hodnocení (2) 3. Kvalita projektu 40 % ekonomická efektivnost projektu (ekonomický přínos, efektivnost vložených prostředků) hodnocení rozpočtu (relevance částek vzhledem k aktivitám) vazba na indikátory (výstupy, výsledky) plán, návrh projektu (jasnost, reálnost, provázanost) udržitelnost (udržení aktivit a výstupů i po skončení projektu, hledisko finanční a institucionální, příp. legislativní) udržitelnost (udržení aktivit a výstupů i po skončení projektu, hledisko finanční a institucionální, příp. legislativní) 4. Horizontální kritéria 20 % otázka na relevantní horizontální kritéria (jednotlivé pozitivní dotazy, zda daná kritéria projekt naplňuje a jak) otázka na ostatní horizontální kritéria (souhrnný pozitivní dotaz, zda projekt ostatní kritéria naplňuje a jak, nebo naopak, že nemá negativní dopad na ostatní principy)
29
Implementace projektu Priorita 2 - SROP
30
Předkládání projektů předkládání jednotlivých projektů do 30.7. 2004, 14 hod předkládání žádostí v elektronické podobě - BENEFIT; forma zapečetěných obálek (3 výtisky žádostí, 2 výtisky povinných příloh, 1x elektronická verze žádosti); projekty mohou být realizovány průběžně do 31. srpna 2008, maximální doporučená délka realizace projektu je 24 měsíců.
31
Výběr a proplácení projektů na úrovni Regionálních rad = NUTS II; podle dosažené bodové úrovně projektu; bodování je prováděno na základě bodovacích tabulek - SRR; náročnější projekty mohou posuzovat experti; proplácení až po ukončení realizace projektu a kontrole na místě ze strany Centra pro regionální rozvoj, a to pouze uznatelné náklady; u větších projektů nad 4 mil. Kč možnost etapizace
32
U projektů - grantových schémat bude posuzována jejich úplnost a jejich soulad se SROP a jeho dodatkem; Každá akce projde formální kontrolou a kontrolou přijatelnosti; následně bude ověřeno finanční zdraví žadatele a ekonomické a finanční zhodnocení udržitelnosti akce; přijatelné akce budou následně hodnoceny na základě výběrových kritérií; Výběr projektů (akcí v rámci GS) Výběr projektů (akcí v rámci GS)
33
Postup řízení grantového programu 1.Kraje předkládají grantová schémata (skupinový projekt); po jejich schválení řídícím orgánem zajišťují jejich administraci – rozdělování peněz 2. Žadatelé předkládají své projekty (akce) kraji 3.Dotace schvaluje Rada a Zastupitelstvo Plzeňského kraje, žadatel uzavírá smlouvu s krajem a realizuje akci/projekt.
34
Vybrané povinné přílohy doklad o subjektivitě žadatele doklady o beztrestnosti žadatele; logický rámec projektu; doklady o bezdlužnosti; doklady o vlastnictví; projektová dokumentace zpracovaná do úrovně potřebné k vydání územního rozhodnutí (k podpisu smlouvy stavební povolení)
35
Vybrané povinné přílohy (2) podrobný rozpočet k dokumentaci; ekonomické hodnocení projektů dle vybrané metodiky řídícího orgánu SROP; posouzení vlivu na ŽP; čestné prohlášení o zajištění prostředků; doklad o partnerství (pokud se na projektu podílejí partneři) žádost o příspěvek ze státního rozpočtu (pokud jej žadatel požaduje) seznam příloh.
36
Předběžný seznam uznatelných nákladů pro opatření a podopatření 2.1.1, 2.1.2, 2.2, 2.3 Do struktury uznatelných nákladů patří zejména: a) investiční náklady projektová dokumentace do 5 % celkových uznatelných nákladů projektu (např. projektová dokumentace včetně rozpočtu k územnímu a stavebnímu řízení, dokumentace k EIA; zpracovaní dokumentace pro podání žádosti - zpracování Žádosti o poskytnutí pomoci, studie proveditelnosti, analýzy nákladů a výnosů) stavební část stavby technologická část stavby náklady na pořízení nových strojů a zařízení nákup počítačů včetně základního vybavení a SW nákup použitého strojního a technologického zařízení Uznatelné náklady
37
nákup pozemku (do max. výše 10 % celkových uznatelných nákladů) nákup ostatních nemovitostí základní vnitřní vybavení (nezbytné předměty, které jsou přímo a výhradně spojené s účelem projektu) leasing (dlouhodobý nehmotný majetek nad 60 tis. Kč a dlouhodobý hmotný majetek s oceněním jedné položky nad částku 40 tis. Kč) náklady na označení projektu (informační tabule) nákup specifického dopravního prostředku výdaje v naturáliích (poskytnutí pozemků a nemovitostí) Uznatelné náklady (2)
38
b) neinvestiční náklady mohou maximálně dosáhnout výše 10% celkových uznatelných nákladů výdaje v naturáliích (poskytnutí stavebních prací ) režijní výdaje ( do 5 % celkových uznatelných nákladů) leasing (dlouhodobý nehmotný majetek do 60 tis. Kč a dlouhodobý hmotný majetek s oceněním jedné položky do částky 40 tis. Kč) finanční a jiné náklady (bankovní poplatky za zřízení a vedení zvláštního bankovního účtu) právní služby (náklady na právní poradenství – musí být prokázáno, že byly vynaloženy v souvislosti s realizací projektu) notářské poplatky za ověření dokumentů Uznatelné náklady (3)
39
odborné posudky (audit; nezbytné posudky v souvislosti s realizací projektu) náklady na bankovní záruky subdodávky (pouze v případě, že vytváří hodnotu) c) DPH za podmínky, že konečný příjemce není plátcem DPH a nemá nárok na odpočet DPH na vstupu Uznatelné náklady (3)
40
Za neuznatelné budou považovány tyto náklady: bytová výstavba poplatky charakteru sankce režijní výdaje žadatele nesouvisející s projektem nákup osobních vozů kancelářské vybavení pokud nesouvisí s projekty na výzkum a vývoj a nenaplňuje hlavní cíle opatření, zlepšení odborných dovedností, odborný výcvik apod. DPH u plátců daně z přidané hodnoty výdaje na opravu (např. oprava a údržba strojů a zařízení) náklady na právní spory Neuznatelné náklady
41
pokuty; penále výdaje na pořízení subdodávky od třetí osoby, která dodává konečnému příjemci za cenu vyšší, než za stejných podmínek u běžného dodavatele či výrobce daň z příjmu; silniční daň; daň z nemovitostí; daň z převodu nemovitostí; daň dědická; daň darovací správní poplatky, které jsou příjmem státního rozpočtu, rozpočtu krajů a obcí (např. výpis z katastru nemovitostí, výpis z obchodního rejstříku) leasing SW marže a akontace u leasingu Neuznatelné náklady (2)
42
Děkuji za pozornost www.nuts2jihozapad.czwww.nuts2jihozapad.czwww.nuts2jihozapad.cz www.strukturalni-fondy.czwww.strukturalni-fondy.czwww.strukturalni-fondy.cz Mgr. David Jirka david.jirka@kr-plzensky.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.