Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLuděk Macháček
1
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR
2
Atributy kvalitního vzdělávání Vzdělávání otevřené životu a otevírající cestu k plnohodnotnému životu Vzdělávání, které je svou nabídkou natolik diferencované, že dokáže probouzet a v maximální míře uspokojovat různorodé vzdělávací potřeby, zájmy a aspirace Vzdělávání, které místo učení se hotovým poznatkům preferuje učení se způsobům poznávání
3
Atributy kvalitního vzdělávání Vzdělávání, které místo tradičních domén, jakými jsou paměť, reprodukce a memorování, dosazování do hotových vzorců, preferuje tvořivost, invenci, experiment Vzdělávání, které se neustále samo sebe ptá po svém smyslu a užití Vzdělávání, které od samého počátku všemi prostředky a činnostmi modeluje způsob života demokratického společenství
4
Principy, na nichž jsou RVP budovány Celoživotní učení Vzdělávání pro život Rozvoj individuality každého žáka Variabilita vzdělávacích programů na úrovni školy Proměna klimatu škol Posílení pedagogické autonomie
5
Strategické prvky v RVP umožňující žádoucí změnu Klíčové kompetence Vzdělávací oblasti umožňující integraci obsahů Průřezová témata nadpředmětového charakteru Konstrukce učebního plánu umožňující různé modely vzdělávání Sebeevaluace jako nástroj hodnocení efektivity programu a jeho korekcí
6
Data k RVP ZV Srpen 2004 – schválení RVP ZV Září – listopad 2004 – informační semináře v krajích Prosinec 2004 – schválení nového školského zákona Duben 2005 – zveřejnění manuálu k tvorbě ŠVP Září 2005 – zahájení realizace projektů Pilot 1 a Pilot Z; schválení RVP ZV s přílohou
7
Znaky ŠVP Analýzy využívající různých nástrojů a zdrojů Koncenzuální programy garantující aktivní podporu ped. sborů Účinné strategie utvářející a rozvíjející klíčové kompetence žáků Integrační procesy v obsahu vzdělávání
8
Znaky ŠVP Organické začlenění průřezových témat Vzdělávací nabídka rozrůzněná tematicky i náročností Sepětí programu se životem místního společenství
9
RVP GV Vymezuje předpokládanou úroveň vzdělání absolventa, nikoliv maturanta Strukturní části shodné s RVP ZV Koncepční návaznost na předchozí úroveň (stupeň) vzdělání, gradace požadavků UP – 1. a 2. ročník společný vzdělanostní základ, 3. a 4. ročník variabilita vzdělávací nabídky Závaznost učiva - společná část MZ
10
Faktory ovlivňující úspěšnost kurikulární reformy Všestranná podpora reformy ze strany státu Pregraduální příprava učitelů v intencích reformy Propracovaný systém DVPP Propracovaný systém monitorování kvality vzdělávání na školách Flexibilita kurikula, schopnost reagovat na aktuální potřeby
11
VÚP v Praze,červen 2005
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.