Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKevin Beránek
1
Kvalita informačních systémů ovlivňuje kvalitu a efektivitu poskytované zdravotní péče Seminář „Požadavky na jakosta hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha MUDr. Jan BURIAN
2
Kvalita zdravotní péče
Užší pojetí stupeň jak byly zdravotnické služby provedeny podle platných odborných a technických norem – soulad s normou Širší pojetí Úroveň technického provedení - shoda - neshoda Účinnost ( effectiveness ) Efektivita a alokace zdrojů ( efficiency ) Ekvita Neškodnost
3
Vyhodnocení – evaluace – kvality
Nemocniční péče účinnost - stav při přijetí / propuštění Dokumentace - intermediární cíle léčebné, ošetřovatelské Dotazníky spokojenosti efektivita - s minimem prostředků maximální prospěch IT ( NIS, EIS, PAQS, … ) ekvita - standardy Podpora rozhodování - doporučené postupy - správná výrobní praxe - etický kodex – paliace - dostupnost neškodnost - lidská práva
4
Vyhodnocení – evaluace – kvality
Ambulantní péče začátek a konec nemoci neurčitý diagnostika často nepřesná kontakt s lékařem mezerovitý není uspokojivý záznam o procesu a výsledku léčby – neúplnost informací
5
Kvalita péče a IS IS – začlenění do procesů léčebných provozních
kontrolních výzkumných edukačních Kvalitní, nákladný IS, neznamená kvalitu zdravotní péče v ambulanci či nemocnici IS je nástroj který „rozezvučí“ harmonii strategické básně nemocnice nebo disharmonii jednotlivých solistů a sekcí
6
E - Health Výkonnost, účinnost ( efficiency )
Zvýšení kvality péče o pacienty ( enhancing quality of care ) Založená na důkazech ( evidence based ) Zvýšení vlivu a možnosti pacientů ( empowerement ) Vzdělávání lékařů ( education ) Umožnění výměny informací a komunikace ( enabling ) Rozšíření zdravotní péče mimo konvenční hranice ( extending ) Etika ( ethics ) Spravedlnost ( equity )
7
Předpoklad úspěšné implementace IS
Nezastupitelná úloha managementu nemocnice Vize strategie – cíle řízení kvality Cave ! Bez vlastní strategie – spontání strategie koncového uživatele, dodavatele Projektové řízení součást strategického řízení Strategická komise Definice strategických cílů SOP – projekt, účast uživatele Spolupráce s dodavatelem Stanovení kriterií hodnocení Průběžné hodnocení v čase, kvalitě, včetně čerpání rozpočtu – více práce ! Další rozvoj
8
Požadavky na nemocnici 3. tisíciletí
Evidence – based medicine Kvalita Digitalizace Virtualizace Mezioborová spolupráce Managment znalostí Výzkum Motivace Open book management Balanced scorecard NEMOCNÝ je středem pozornosti Kvalita Medicínská účinnost Ekonomická a alokační efektivita
9
Procesní přístup k rozvoji IS ve FN Brno
Procesní analýza provozních, léčebných, administrativních postupů Identifikace procesů kde je podpora IS nezbytná Priorita využití IS ke zlepšení kvality procesů Stanovení cílů, kriterií a metriky pro proces tvorby IS Měření požadovaných výstupů, sledování plnění termínů Dosažení počtu strategických cílů, dodržení nákladových limitů Spokojenost uživatele, prospěch nemocného ( klienta )
10
Iterační rozvoj IS Budování, implementace NIS – proces dlouhodobý
FN Brno 1992 – 2003 – strategie 2007 Postupný vývoj v cyklech – zpřesňování požadavků, řešení Navision 1992 – Navision Attain 2001 Moduly Dimenze činností Komunikace s dalšími IS Bezpečnost Cena Kvalita Edukace
11
Možný rozvoj IS FN Brno 1998 – 2003 – měnící se požadavky :
Medicínské, provozní, legislativní, ekonomické, certifikační, bezpečnostní, přívětivosti k uživateli Datové sklady – archivace Rychlost odezvy Cena aktualizace a provozu IS FN Brno – IS – Životní volba Rozhodnutí z minula podporuje současnost a ovlivňuje budoucnost FN Brno 2003 – provoz bez NIS není možný Dopad na : Kvalitu medicínského procesu Bezpečnost Ekonomickou stabilitu Forenzní důsledky Přístup k informacím
12
Strategické cíle v rozvoji IT FN Brno
Záznam orientovaný na pacienta a využití dat pro sdílenou péči Integrovaná podpora rozhodování v procesu zdravotní péče založena na soudobých medicínských znalostech komplexní využití medicínských dat pro výzkum ve zdravotnictví
13
Strategie FN Brno do 2007 Medicínský pokrok + náklady = specializovaná centra Konec informačního komunismu, výměna informací, placená služba ZP 10% nemocných využije telemedicínu pro další názor Teleléčba na dálku (chirurgie) – 2% Telediagnostika + léčba na dálku = praktik – nemocnice až 20% až 50% > 40% dlouhodobě nemocných se bude informovat o své nemoci před vyšetřením především z internetu. Klinika – ukládací kapacita 300 Terabytů (Heidelberg) Terabytů / rok Skutečnost FN Brno 1,2 Terabytů / 2002
14
Strategie FN Brno do 2007 Komunikace
80% výměny dat v nemocnici se odehraje elektronicky 90% písemných kontaktů mezi institucemi em
15
Přání a možnosti Cena uživatelského místa Lotus Notes 1800,- Kč
Cena uživatelského místa Navision Attain ,- Kč Cena uživatelského místa AMIS + Informix ,- Kč Předpokládané náklady na IT ve FN Brno v roce ,5% z celkových nákladů tj. 87 mil. Kč. Náklady na PACS 40 mil. Kč
16
Děkujeme za pozornost MUDr. Jan BURIAN ředitel FN Brno Lukáš Doležal
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.