Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDagmar Marešová
1
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Porada ředitelů středisek volného času Listopad 2013 Zpracoval: Odbor školství, mládeže a sportu KÚ MSK, oddělení přímých nákladů
2
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Program: Změny ve způsobu financování SVČ v r. 2014
3
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Úvod Ukotvení SVČ ve školském zákoně a vyhlášce č. 74/2005 Sb.: a)Příležitostná výchovná, vzdělávací, zájmová a tématicky rekreační činnost b)Pravidelná výchovná, vzdělávací a zájmová činnost c)Táborová činnost d)Osvětová činnost e)Individuální práce f)Využití otevřené nabídky spontánních činností
4
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Výkaz o činnosti střediska volného času Podle stavu uplynulého školního roku (vyjma pravidelné činnosti, kde se uvádí stav k 31. 10. daného kalendářního roku) Uvádějí se vesměs počty účastníků a počty akcí nebo útvarů, není zde rozlišena délka trvání a) Pravidelná činnost: počet útvarů a účastníků b) Příležitostná činnost: počet akcí a počet účastníků c) Táborová činnost: počet akcí, účastníků a osobodní d) Soutěže: počet soutěží a účastníků e) Další činnosti: počet účastníků
5
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vývoj jednotlivých činností SVČ
6
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Struktura činnosti SVČ r. 2005r. 2013
7
SVČ v Moravskoslezském kraji 27 obec 1 kraj 32 středisek volného času 3 církev 1 soukr.
8
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Různorodost činností jednotlivých SVČ Pravidelná činnost od 63 % do 12 % Příležitostná činnost od 69 % do 7 % Táborová činnost od 39 % do 5 % Právě různá struktura činnosti činí hledání optimální varianty financování tak obtížným. Není možné zvoleným způsobem financování omezovat či měnit zaměření SVČ.
9
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Počet zaměstnanců 200420052006200720082009201020112012 Pedagog 179176181 176 184177 Ostatní 146149147148147 151134130 325 328329323 327318307
10
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Velikost SVČ dle počtu zaměstnanců Počet zaměstnancůPočet SVČ do 58 6 - 106 11 - 158 16 - 204 nad 202
11
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Úroveň odměňování
12
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozdíly v průměrných platech r. 2012 ze státního rozpočtu
13
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Průměrný plat SVČ r. 2012 dosažený ze všech zdrojů
14
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Historie financování SVČ od vzniku krajů Po vzniku krajů od r. 2001 do r. 2002 převzat systém okresních úřadů – financování na základě skutečného počtu zaměstnanců a platových inventur. V průběhu roku 2002 hledána varianta financování, která by vedla ke sjednocení podmínek ve financování a minimalizovala subjektivní zásahy do přidělování finančních prostředků: VARIANTA 1 – dle statistických výkazů, pravidelná činnost započtena 50 %, příležitostná činnost 30 %, soutěže a tábory po 10 % VARIANTA 2 – dle potencionálních klientů stanovených dle spádovosti VARIANTA 3 – kombinace varianty 1 a 2 v různých poměrech VARIANTA 4 – podle počtu akcí a poměru úvazků na příležitostné a pravidelné akce ANI JEDNA Z TĚCHTO VARIANT NEBYLA PRO SVĆ ANI KÚ PŘIJATELNÁ, ZNAMENALA BY UKONČENÍ ČINNOSTI MINIMÁLNĚ POLOVINY SVĆ. Proto se pokračovalo v dosavadním systému dle skutečného počtu zaměstnanců. Od r. 2005 – dosud financování dle žákohodin. V r. 2009 znovu pokus o změnu v souvislosti s připravovanou novelou školského zákona, a to znovu propracovány varianty tzv. potenciálních klientů.
15
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Financování dle tzv. žákohodin Tento systém je plně založen na výkonovém financování. Na 1 žáka a 1 hodinu realizované činnosti stanovuje krajský úřad finanční normativ. Co lze započítat do realizované činnosti a způsob evidence a výpočtu žákohodiny je stanoveno v Krajské metodice. Vzhledem k tomu, že již na počátku přijetí této metody byl přijat konsensus, že počet zaměstnanců SVČ se nebude zvyšovat, je hodnota žákohodiny vždy závislá na: a) celkovém počtu žákohodin dosažených v kraji b) principech meziročního nárůstu-poklesu průměrných platů zaměstnanců obdobně jako u jiných škol v kraji.
16
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Klady používání žákohodin Orientace na výkon. Předvídatelnost rozpočtu a počtu zaměstnanců v jednotlivých SVČ. Minimalizace zásahů do rozpočtů jednotlivých SVČ ze strany KÚ. Stabilizace sítě a činnosti SVČ. Dobrá úroveň průměrných platů. Evidentně zdravý vývoj: stále stejný počet zaměstnanců zajišťuje stejný, resp. vyšší rozvoj.
17
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Zápory financování žákohodinami Neustále zvyšující se počet žákohodin vede ke snižování její hodnoty. Zneužívání současného systému některými SVČ. Zvyšující se počet žákohodin je způsoben nejen tlakem na výkon, ale také snahou některých zřizovatelů o rozšíření činnosti SVČ o aktivity, které dříve financovala obec, město. Obtížné reagování na mimořádný meziroční pokles žákohodin. Neochota rodičů či žáků a studentů podepisovat svou účast na příležitostných akcích jako nezbytný předpoklad zahrnutí do žákohodin. Velká administrativní náročnost systému vykazování, zejména u příležitostných akcí.
18
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Změny v počtu a hodnotě žákohodin 2013201220112010200920082007 Změna ŽH + 139 098+ 55 525+ 65 883+27 611+ 135 607- 4 337+ 170 295 2013201220112010200920082007 ŽH Kč 21,1921,7321,5523,5321,7222,1021,71
19
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Návrhy na komplexní změnu financování SVČ VARIANTA 1 Rozhodujícím kriteriem je počet potenciálních klientů. Potenciální klient je žák ve věku 6-19 let, který trvale žije na území své obce s rozšířenou působností, kde daná SVČ působí. Problémy: Soukromá a církevní SVČ Více SVČ v jednom městě Odlišná spádovost a dostupnost
20
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Dopady VARIANTY 1 Počet organizací Pokles o více než 50 % 2 Pokles o 30 – 50 % 8 Pokles o 10 – 30 % 4 Pokles o 0 – 10 % 2 Nárůst o 0 – 10 %0 Nárůst o 10 – 30 %6 Nárůst o 30 - 50 %1 Nárůst o více než 50 %5 Celkem28 12 SVČ má nárůst celkem+ 19 287 916 16 SVČ má pokles celkem - 19 287 916 Při 127 125 potenciálních klientech a celkovém objemu rozpočtu SVČ v r. 2012 111,2 mil. Kč připadá na 1 potenciálního klienta 708 Kč. Po přepočtu rozpočtů jednotlivých SVČ jsou dopady následující:
21
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 VARIANTA 2 Počet organizací Pokles o více než 50 % 5 Pokles o 30 – 50 % 5 Pokles o 10 – 30 % 3 Pokles o 0 – 10 % 2 Nárůst o 0 – 10 %2 Nárůst o 10 – 30 %3 Nárůst o 30 - 50 %6 Nárůst o více než 50 %2 Celkem28 13 SVČ má nárůst celkem+ 21 013 563 15 SVČ má pokles celkem - 21 013 593 Je obdobou varianty č. 1, avšak za potenciálního klienta je považován žák a student navštěvující základní a střední školu, která spadá vzdálenostně i dopravní dostupností pod nejbližší SVČ. Data jsou čerpána z tzv. zahajovacích výkazů.
22
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 VARIANTA 3 Počet organizací Pokles o více než 30% 5 Pokles o 20 – 30 % 3 Pokles o 10 – 20 % 1 Pokles o 0 – 10 % 2 Nárůst o 0 – 10 %6 Nárůst o 10 – 20 %2 Nárůst o 20 - 30 %2 Nárůst o více než 30 %7 Celkem28 17 SVČ má nárůst celkem+ 16 436 525 11 SVČ má pokles celkem - 16 436 525 Kombinace potenciálních klientů a pevné částky, která by reflektovala skutečnost, že právní subjekt musí vykonávat jisté činnosti bez ohledu na to, jak je velký. Ve VERZI 1 jde o částku 1 mil. Kč na každé SVČ a 556 Kč na 1 potenciálního klienta.
23
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 VARIANTA 3 Počet organizací Pokles o více než 30% 7 Pokles o 20 – 30 % 1 Pokles o 10 – 20 % 2 Pokles o 0 – 10 % 2 Nárůst o 0 – 10 %4 Nárůst o 10 – 20 %5 Nárůst o 20 - 30 %0 Nárůst o více než 30 %7 Celkem28 16 SVČ má nárůst celkem+ 16 673 001 12 SVČ má pokles celkem - 16 673 001 Ve VERZI 2 VARIANTY 3 byly pevné částky odlišné podle velikosti SVČ dané potenciálními klienty a 613 Kč na 1 potenciálního klienta.
24
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 V rámci VARIANTY 3 byly rozpracovány další 3 VERZE, které kombinovaly tři uvedené faktory: ½ rozpočtu se stanovila podle dosažených žákohodin, dále se použila pevná částka (jedna, dvě nebo tři) a částka na potencionálního klienta (278 Kč, 302 Kč a 307 Kč). Výsledky všech těchto verzí byly obdobné: míra přerozdělování mírně nižší a 12 SVČ by zaznamenalo značný pokles rozpočtu. Navíc tato metoda byla administrativně dosti náročná.
25
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 VARIANTA 4 Počet organizací Pokles o více než 10 % 0 Pokles o 5 – 10 % 10 Pokles o 2 – 5% 1 Pokles o 0 – 2 % 4 Nárůst o 0 – 2 %1 Nárůst o 2 – 5 %6 Nárůst o 5 - 10 %2 Nárůst o více než 10 %4 Celkem28 13 SVČ má nárůst celkem+ 3 053 586 15 SVČ má pokles celkem - 3 044 328 Kombinace potenciálních klientů a žákohodin v poměru 15 : 85
26
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Zjištění z terénu: Největší, ne-li jediný zdroj nespokojenosti, je v oblasti vykazování, administraci a financování tzv. příležitostných akcí. Většina dotázaných ředitelů neměla nic proti zachování žákohodin. Závěr: komplexní změna by měla zásadní dopady do stávající struktury činnosti každého SVČ a neobešla by se bez zásadního posílení finančních zdrojů alokovaných do SVČ, nechtěli-li bychom připustit změnu v síti SVČ anebo zvýšený podíl cizích zdrojů na financování. Návrhy na dílčí změnu financování SVČ
27
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 VARIANTA 5 Počet organizací Pokles o více než 50 % 0 Pokles o 30 – 50 % 4 Pokles o 10 – 30 % 5 Pokles o 0 – 10 % 4 Nárůst o 0 – 10 %7 Nárůst o 10 – 30 %6 Nárůst o 30 - 50 %1 Nárůst o více než 50 %1 Celkem28 15 SVČ má nárůst celkem+ 10 426 384 15 SVČ má pokles celkem - 10 426 384 Omezení příležitostné činnosti u každého SVČ na 68 % z žákohodin, dosažených pravidelnou činností, táborovou činností a soutěžemi.
28
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 V rámci VARIANTY 5 byly rozpracovány další 2 VERZE. V první z nich byly použity 3 typy paušálů na příležitostnou činnost: 50 %, 68 % a 100 % dle typů SVČ. V druhé verzi bylo 68 % příležitostných akcí stanoveno jako maximální procento. Tato varianta by příliš působila jako regulace činnosti SVČ, což si změna financování neklade za cíl.
29
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 VARIANTA 6 Počet organizací Pokles o více než 30% 1 Pokles o 20 – 30 % 1 Pokles o 10 – 20 % 3 Pokles o 0 – 10 % 7 Nárůst o 0 – 10 %11 Nárůst o 10 – 20 %4 Nárůst nad 30 %1 Celkem28 16 SVČ má nárůst celkem+ 5 562 985 12 SVČ má pokles celkem - 5 562 985 Financování na základě průměrného počtu žákohodin za uplynulých 5 let, příležitostná činnost však byla omezena u každého SVČ na maximálně 40 % ze všech činností.
30
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 VARIANTA 7 Počet organizací Pokles o více než 20% 3 Pokles o 15 – 20 % 2 Pokles o 10 – 15 % 3 Pokles o 0 – 10 % 9 Nárůst o 0 – 10 %2 Nárůst o 10 – 15 %4 Nárůst o 15 – 20 %1 Nárůst o více než 20 %4 Celkem28 11 SVČ má nárůst celkem+ 7 752 048 17 SVČ má pokles celkem - 7 752 048 Kombinace stávajícího financování v pravidelných akcích, táborech a soutěžích, pouze příležitostné akce jsou rozděleny podle potenciálních klientů. Na 1 potencionálního klienta připadlo 13,85 žákohodin.
31
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 VARIANTA 8 Počet organizací Pokles o více než 10 % 0 Pokles o 5 – 10 % 4 Pokles o 2 – 5% 3 Pokles o 0 – 2 % 9 Nárůst o 0 – 2 %3 Nárůst o 2 – 5 %4 Nárůst o 5 - 10 %5 Nárůst o více než 10 %0 Celkem28 12 SVČ má nárůst celkem+ 1 874 317 15 SVČ má pokles celkem- 1 874 317 Financování pravidelných aktivit, táborů a soutěží stávajícím způsobem (dosaženými žákohodinami v předchozím roce) a pro nepravidelné aktivity je stanoven absolutní objem žákohodin pro každé SVČ samostatně, a to na základě dosažených průměrných hodnot za uplynulých 5 let.
32
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Znamená tedy, že pravidelné činnosti, táborové činnosti a soutěže budou financovány na základě žákohodin realizovaných a vykázaných v minulém školním roce. Příležitostné aktivity budou financovány každému SVČ na základě průměru žákohodin, dosažených v letech 2009-2013. VÝSLEDNÝ NÁVRH Je kombinací výkonového a paušálního financování
33
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Má nejmenší objem přerozdělovaných prostředků - 1,7 % z rozpočtu r. 2013. Má nejmenší počet organizací, jichž se změna negativně dotkne. Umožní zrušit sledování a vykazování žákohodin v příležitostné činnosti. Zmenšuje prostor pro honbu za žákohodinami. Zabrání nekontrolovatelnému růstu žákohodin. Respektuje charakter jednotlivých SVČ, přičemž pětileté období je dostatečné pro jeho vyjádření. Neopouští výkonové financování, tj. v oblastech pravidelné činnosti, táborů a soutěží. VÝSLEDNÝ NÁVRH
34
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Přechodné období Pro bezproblémový přechod na změněný způsob financování budou nárůsty rozpočtů v r. 2014 korigovány maximálním procentem meziročního nárůstu jednotlivých SVČ. Výrazné snížení rozpočtů některých SVČ bude řešeno v rámci dohodovacích řízení z takto vzniklé úspory.
35
Porada ředitelů škol a školských zařízení – 27. 5. 2011 Vlivy na rozpočet r. 2014 Na základě Vašich předběžných údajů o dosažených žákohodinách pro rozpočet r. 2014 (před provedením jejich kontroly) lze říci, že na konečnou výši rozpočtu SVČ v r. 2014 tak bude mít vliv: zvýšení počtu žákohodin v pravidelné činnosti o cca 125 tis. zvýšení počtu žákohodin v soutěžích o cca 35 tis. snížení počtu žákohodin v táborové činnosti o cca 51 tis. snížení počtu žákohodin v příležitostné činnosti cca 200 tis. výše finančních prostředků přidělených pro RgŠ MSK ze státního rozpočtu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.