Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Přípravný stupeň základní školy
Teoretický základ pro vedení přípravných tříd
2
1. Úvod Přípravné třídy základní školy jsou zřizovány pro děti se sociálním znevýhodněním. Jsou určeny k systematické přípravě těchto dětí na vstup do povinného vzdělávání v základní škole. Vzdělávací program, který děti absolvují v přípravné třídě, má sloužit k jejich snadnějšímu začlenění do vzdělávacího procesu, aby se tím předešlo případným neúspěšným začátkům ve školní docházce.
3
2. Legislativní a pedagogické dokumenty platné pro přípravné třídy
Zřizovat přípravné třídy umožňuje základním školám Školský zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, který uvádí: § 47 Přípravné třídy základní školy (1) Obec, svazek obcí nebo kraj mohou se souhlasem krajského úřadu zřizovat přípravné třídy základní školy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, které jsou sociálně znevýhodněné a u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj. Přípravnou třídu lze zřídit, pokud se v ní bude vzdělávat nejméně 7 dětí. (2) O zařazování žáků do přípravné třídy základní školy rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce dítěte a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení. Obsah vzdělávání v přípravné třídě je součástí školního vzdělávacího programu. §7 Přípravné třídy (4) Obsah vzdělávání v přípravné třídě se řídí Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a je součástí školního vzdělávacího programu. (6) Učitel přípravné třídy vypracuje na konci druhého pololetí školního roku zprávu o průběhu školní přípravy dítěte v daném školním roce. Zpráva obsahuje vyjádření o dosažené úrovni hlavních cílů vzdělávání ve struktuře vymezené RVP PV.
4
Některé podmínky pro tuto formu vzdělávání jsou dány vyhláškou č
Některé podmínky pro tuto formu vzdělávání jsou dány vyhláškou č. 48 /2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů, která upravuje počty dětí, organizaci a časový rozsah vyučování. §7 Přípravné třídy (1) Nejvyšší počet dětí v přípravné třídě je 15. (5) Časový rozsah vzdělávání je určen počtem vyučovacích hodin stanovených RVP ZV pro první ročník (tj. v rozsahu 18–22 hodin). §1 Organizace vzdělávání (6) Při organizaci výuky jinak než ve vyučovacích hodinách a při akcích souvisejících s výchovně vzdělávací činností školy stanoví škola zařazování přestávek podle charakteru činnosti a s přihlédnutím k základním fyziologickým potřebám žáků.
5
3. Specifika vzdělávání v přípravných třídách základní školy
Přehled významných specifik vzdělávání v přípravné třídě ZŠ: všechny děti zařazované do přípravných tříd mají speciální vzdělávací potřeby životospráva, prostorové, materiální a další podmínky v přípravných třídách jsou zpravidla jiné než v mateřské škole (vybavení tříd pomůckami a hračkami, pobyt venku, omezení spontánní hry) organizace vzdělávání je polodenní, dle předpisů v rozsahu 18 – 22 hodin týdně (snížený počet dětí, možná pomoc asistenta pedagoga), v rámci prevence nepříznivých sociálních jevů mohou děti využívat v odpoledních hodinách školní družinu ve třídě může učit pedagog s aprobací pro předškolní vzdělávání i pro základní vzdělávání je přísně individualizované, většinou na základě individuálních vzdělávacích plánů vzdělávání má intervenční, popř. korektivní charakter (vyrovnání nedostatků dítěte) zpravidla je potřebné zajistit speciálně pedagogickou péči vzdělávací program trvá jeden školní rok na závěr školního roku pedagog vypracovává zprávu o průběhu předškolní přípravy v daném roce.
6
4. Školní vzdělávací program přípravné třídy
Vzdělávací obsah má být stanoven a zpracován dle RVP PV a podle pravidel pro předškolní vzdělávání. Z předchozího výčtu specifik vzdělávání v přípravné třídě vyplývají následující závěry: cíle vzdělávání dětí v přípravných třídách je třeba modifikovat s ohledem na speciální vzdělávací potřeby dětí, zároveň je třeba upravit konkrétní vzdělávací obsah, tedy nabídku konkrétních témat i činností nutno při tvorbě vzdělávacího obsahu pro přípravnou třídu pracovat také s podmínkami vzdělávání v přípravných třídách se jedná většinou o intervenční či korektivní vzdělávací působení; čemuž je třeba přizpůsobit formy a metody práce v přípravných třídách převažuje individualizovaná vzdělávací práce, proto je nutno klást důraz na průběžné sledování a hodnocení individuálního vzdělávacího pokroku u dětí a promítání získaných poznatků do konkrétních pedagogických opatření.
7
Modifikace vzdělávacích cílů dle speciálních vzdělávacích potřeb dětí a délka programu přípravné třídy vyžaduje, aby ze vzdělávacího obsahu RVP PV byl učiněn výběr. Výběr učiva musí pedagog v ŠVP zdůvodnit. Znamená to, že v programu by měl jasně a konkrétně stanovit vzdělávací cíle, vymezit vzdělávací obsah a popsat, za jakých podmínek, jakými formami a metodami bude vzdělávání probíhat. Pro přípravnou třídu se nabízejí dvě možnosti zpracování vzdělávacího programu: na vhodných místech v ŠVP (charakteristika vzdělávacího programu a popis podmínek a organizace vzdělávání) doplňovat příslušné údaje za přípravnou třídu všechny informace zpracovat pro přípravnou třídu zvlášť (jako přílohu ŠVP). Vzdělávací obsah by měl být v ŠVP vymezen jen rámcově, obecně, aby umožňoval individuálně odlišnou práci s dětmi Pro zpracování vzdělávacího obsahu v programu přípravné třídy platí obdobná pravidla jako pro běžnou mateřskou školu: vzdělávací obsah bude v ŠVP zpracován v podobě integrovaných bloků, resp. tematických celků.
8
5. Diagnostický arch pro pedagogickou práci s dítětem
5. Diagnostický arch pro pedagogickou práci s dítětem Protože vzdělávání dětí v přípravných třídách je založeno na individualizované vzdělávací práci a protože toto vzdělávání má zpravidla intervenční charakter, pedagog se neobejde bez diagnostických činností. Záznamový arch je vhodný nástroj k dokonalejšímu rozpoznání vzdělávacích potřeb dítěte v přípravné třídě a spolehlivějšímu sledování jeho individuálních vzdělávacích pokroků. Záznamový arch umožňuje sledovat deset základních dovedností. Jsou formulovány v podobě očekávaných výstupů, nejsou to výstupy povinné, ale pouze orientační. Tyto výstupy jsou však určující pro pedagogické úsilí učitelky, která by se měla snažit poskytnout každému dítěti takovou podporu a pomoc, aby dosáhlo maxima svých individuálních možností.
9
6. Použité podklady Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon), ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 48 /2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č.14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, vyd. VÚP, tisk ÚIV, nakl. TAURIS, On line na: Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy, vyd. VÚP, tisk UIV, nakl. TAURIS On line na Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy, vyd. VÚP, tisk ÚIV, TAURIS ISBN 80–87000–04–8 Specifika tvorby školního vzdělávacího programu pro přípravné třídy základní školy, vyd. VÚP Praha, 2007, On line na
10
Děkuji za pozornost Ing. Renata Votavová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.